Älä heitä someviestejä somekankkulan kaivoon

Tänään Rouva Sana puhuu yritysten markkinointiviestinnästä ja eritoten sisältömarkkinoinnista.

Sillä tiesitkö, että yhdellä palstalla olevan noin 8 cm x 10 cm kokoisen lehti-ilmoituksen hinta on edullisimmillaan karkeasti arvioiden reilut sata euroa? Ilmoitus julkaistaan yhden ainoan kerran, yhtenä ilmestymispäivänä.

No, ilmoitushintaan vaikuttaa toki moni seikka, kuten mikä lehti on kyseessä, missä se ilmestyy, kuinka suuri sen levikki on, ja se ostatko lehdestä usein ilmoituksia. Muun muassa.

Ilmoituksen näkee, ken on siitä kiinnostunut tai ylipäätään avaa lehden (viime viikkoina jopa niiden saatavuudessa ehti olla pienensorttista ongelmaa). Pahimmassa tapauksessa ilmoitusta ei siis näe monikaan.

Vaan mietipä, kuinka monta lehti-ilmoitusta sinä muistat edelliseltä päivältä?

Niinpä.

Juuri tuon saman asian takia verkon ja sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa on noussut arvoon arvaamattomaan.

Sosiaalisen median kanaville on mahdollisuus ostaa maksettuja ilmoituksia, mutta tänään Rouva Sana ei puhu niistä.

Puhun sisältömarkkinoinnista ja erityisesti eräästä sen osa-alueesta: siitä, mitä sinä voit tehdä oman yrityksesi, yhteisösi, yhdistyksesi, seurasi tai jopa henkilökohtaisen osaamisesi puolesta. Ja ennen kaikkea siitä, miten huonosti se tänä päivänä taidetaan.

Omien havaintojeni mukaan yrityksen koolla ei ole juuri merkitystä. Sisältömarkkinoinnissa töpeksivät hämmästyttävän usein niin pienet yritykset kuin suuret valtakunnalliset yritysketjutkin.
sosiaalinen media
Asiakkaiden ostopäätöksiin vaikutetaan nykyään isolta osin muualla kuin lehti-ilmoituksissa.
(Kuva: Pixabay)





Sisältömarkkinointi ja sen hyödyntäminen omassa liiketoiminnassa yrityksen omilla somekanavilla on merkityksellistä sen edullisuuden vuoksi.

Jo tässä on tänä maailman aikana tarpeeksi syytä sisältömarkkinoinnin hyödyntämiseen. Sen jalostusta oman yritystoiminnan markkinointiviestintään puoltaa kuitenkin myös toinen seikka.

Kun palaute, myönteinen kehu tai yrityksen palveluiden ja/tai tuotteiden nosto julkisuuteen somessa on annettu jonkin muun kuin yrityksen itsensä aloitteesta, katsotaan se asiakkaiden silmissä aina luotettavammaksi informaatioksi

Tästä puhuu jo moni tutkimus. Muun kuin yrityksen itsensä antamaa viestiä arvostetaan ja siihen uskotaan - paremmin kuin yrityksen omaa ostamaa mainontaa.
markkinointiviestintä
Sosiaalinen media ja Internet on sama kuin me - tai asiakkaat.
(Kuva: Pixabay)

Mutta mitä tekee 90 prosenttia suomalaisista yrityksistä sosiaalisen median aikana vuonna 2015? Mikä kummallisinta, ei oikeastaan yhtään mitään.

Kirjaimellisesti.

Suuri osa suomalaisista yrityksistä on kyllä mukana verkossa ja sosiaalisen median kanavissa ja tuottaa niihin satunnaisesti materiaalia (koska on pakko), mutta siihen heidän toimensa loppuvatkin.

Suurin osa ei tee sitä, mitä heidän pitäisi myös tehdä; seurata, mitä yrityksestä puhutaan, osallistua heitä koskevaan keskusteluun ja varsinkin jälleenjakaa eli repostata yritystä koskevaa blogikirjoittelua, keskustelua ja kuvia yrityksen omilla somekanavilla.

Rouva Sanan havaintojen mukaan harva yritttäjä käy edes peukuttamassa heistä kirjoitettua Fb-päivitystä tai painamassa sydäntä yritykseen liittyvään Instagram-kuvaan - kiitoksista puhumattakaan.

Miksi?

Välinpitämättömyys (tai turha vaatimattomuus ja nöyryys) tarkoittaa samaa kuin yritys antaisi riihikuivaksi valuutaksi muunnetut "(some)mainokset" valua hiekkaan ilman, että niille on nostettu edes peukkua ennen kuin laskuvesi huuhtoo ne lopullisesti sometaivaaseen.

Aika kummallista. Siis oikeasti miksi?

Sisältömarkkinointi on yleisesti ottaen aika helppoa: tuotetaan verkkoon ja sosiaalisen median kanaviin yrityksen asiakkaita kiinnostavaa sisältöä ja ollaan kiinnostuneita samasta, mistä yrityksen asiakkaatkin ovat. Siis tuotetaan omaa ja seurataan asiakkaita.

Seuraamisessa nyrkkisääntönä on, että periaatteessa kaikki julkisesti jaettu tieto sosiaalisen median kanavissa on lähteitä kunnioittaen myös yrityksen itsensä hyödynnettävissä.

Vaihtoehtoja on monia. Yrittäjä voi osallistua käynnissä olevaan somekeskusteluun, haastaa keskustelijoita pohtimaan lisää, kiittää, peukuttaa, tykätä kuvista sekä jakaa yritystä koskevaa tietoa, kuvia ja viestejä edelleen omissa kanavissaan - jälleen kerran lähteitä kunnioittaen.

Erityisen tärkeää osallistuminen on, jos yrittäjä on teynyt sisältöyhteistyötä kuten blogimarkkinointia itselleen sopivan sisällöntuottajan kanssa.

Jos olet yrittäjä tai edustat yhdistystä tai muuta yhteisöä, älä heitä somessa liikkuvia "mainosviestejä" somekankkulan kaivoon. Jokainen yritystäsi tai yhteisöäsi koskeva kehu ja myönteinen palaute on aina vähintään yhden lehtimainoksen arvoinen.

Siis aina.

Rouva Sanan kirjoittaman lisätarinan samasta aiheesta löydät Järvenpään Yrittäjien Yrittäjätiedotteesta 4/2015 sivulta 8. Suora linkki julkaisuun on sinulle tässä.


Rouva Sana kirjoittaa blogissaan myös ammatillista asiaa. 
Sisältömarkkinointiin, blogimarkkinointiin ja/tai (markkinointi)viestintään 
liittyvät ammatilliset bloggaukset löydät jatkossa myös blogin Ammatti-Rouva-alasivun alta.
Sivu sijaitsee blogin sivupalkissa. Pääset kurkkaamaan sivua myös tästä

19 kommenttia

  1. Ensinnä asia jonka vain sivuutan, mutta on silti tärkeä eli lehtien ja tulevaisuudessa kirjojenkin kuoleminen painaa mieltä ja on ajatuksena painajainen tulevaisuudesta. Paitsi että elämme jo tätä päivää...

    No en jää siihen vaan tähän sinun loistavaan tekstiin. Jotkut yritykset hoitavat aivan mielettömän hyvin somekuvionnit ja sitä ihastelen, mutta kyseisiä yrityksiä on todella vähän.

    On upea juttu miten esim.tässä kyseisessä tapauksessa pieni yritys jakaa aina instassa jakamani kuvan, jos siellä näkyy heidän tuote. Jako näkyy instassa ja facessa ja mukaan liitetty tekstiä. Mutta kuinka moni yritys ei käy todellakaan jakamassa, tykkäilemässä, kommentoimassa tai edes sitä sydäntä laittamassa. Olen miettinyt johtuuko kiireistä, osaamattomuudesta tai juuri siitä, että yrityksen some puolta ei hoida someen erikoistunut yritys erikseen. Siinä jää itselläkin vähän tyhjä olo, että tässä olisi hyvä mainostamisen paikka, mutta yritys ei reagoi.

    Ehkä 10-vuoden päästä on toisin, mutta kuinka monta lehteäkään silloin on enää pystyssä... Mutta ei mennä siihen.

    Mukavaa päivää Rouva Sana <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pitkästä ja analyyttisestä pohdinnastasi Tiia <3. Upeita ajatuksia, joita en voi muuta kuin kompata.

      Kuten kerroit, tänä päivänä some- ja verkkomaailmassa jyvät erottuvat todellakin helposti akanoista. Kun yrittäjät (tai yhdistyksen, yhteisön tai minkä tahansa muun tahon edustajat, jotka ovat mukana somessa) vielä ymmärtäisivät sen.

      Pienillä asioilla, kuten peukuttamisella ja kiittämisellä yrittäjä saa aikaan asiakkaidensa keskuudessa jo paljon hyvää fiilistä. Puhumattakaan siitä, että jokainen myönteinen palaute on myös samalla mainos, jonka lisäarvo on suuri somemaailmassa. Se kaikki pitäisi - pitää - osata hyödyntää. Parin vuoden kuluttua se voi olla liian myöhäistä.

      Tuohon ensimmäiseen kohtaasi vielä: maailma menee menojaan, ja sen muutosta on yksilötasolla vaikea vastustaa. Yksinomaan jo viimeiset viisi vuotta ovat osoittaneet sen.

      Pidin itseäni vankkumattomana konkreettisen lehden lukijana - miksi en olisi pitänyt, olinhan yksi, joka teki ammatikseen niitä-, jota ei saa tabletin ääreen kirveelläkään. No, niin on tämäkin rouva oppinut lehtensä verkosta sujuvasti lukemaan.

      Toivon kanssasi sydämestäni, että kirjoille ei käy samoin, mutta paha on mennä sanomaan. Kun nyt uhoan, että olohuoneen mittaisesta kirjahyllystä en luovu kirveelläkään, viiden vuoden kuluttua luen todennäköisesti iltalukemiseksi suosikkikirjani sängyssä lukulaitteelta, ja kirjahylly on enää muisto vain <3.

      Poista
  2. Juurikin näin. Rouva Sana on asian ytimessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli jämäkkä palaute. Rouva tykkää! Kiitos :) <3!!

      Poista
  3. Voisiko siinä olla syynä myös se ettei yritys tiedä saako jakaa toisen tuottamaan materiaalia...eli siis ihan tietämättömyyttäkin!

    Hyvä että kirjoitit tärkeästä asiasta, tämä pitää laittaa jakoon. Tuntuuhan se hyvältä kun yritys tykkää ja jättää vaikka lyhyenkin kommentin tyliin 'Kiva kun tykkäsit, tervetuloa asiakkaaksemme uudestaankin'

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heli, minusta olet asian ytimessä. Syitä on ilmeisesti kaksi: tietämättömyys JA ajan puute.

      Meistä bloggaajista ja ammattisisällöntuottajista kaikki tietävät, kuinka paljon eri somekanavien hallitseminen päivän aikana vie. Yksinomaan Instagram-tiliin saa kevyesti kulutettua tunnin päivässä aikaa, jos tekee kaiken sen, mitä siellä pitää.

      Jos yritystoiminnan ydin on jossain muussa kuin somessa, paha on työajasta lähteä enää lohkaisemaan kovin paljon aikaa ja resursseja sisältömarkkinointiin - vaikka kuinka pitäisi. Vaikka sisältömarkkinointi on edullista, se ei ole todellakaan ilmaista.

      Mutta minusta pointti ei olekaan tässä; ei kaikkien yrittäjien tarvitsekaan keikkua somemaailman aallonharjalla. Ammattimainen sisällöntuottaja voi tehdä tämän kaiken hänen puolestaan.

      Sillä eivät kaikki huolla omaa autoaankaan itse, kun he eivät osaa eikä heillä ole aikaa. Miksi sitten sisältömarkkinointi pitäisi osata hallita itse?!

      Sisältömarkkinoinnin perusteet ovat kuitenkin, kuten sanoit, asiakaspalvelua parhaimmillaan. Tänä päivänä on yrityksiä, jotka eivät tapaa lainkaan asiakkaitaan kasvokkain. Siksi heihin pitää osata luoda vähintää somessa henkilökohtainen konktakti.

      Tätä ei suuri osa yritys- ja yhdistysmaailmasta vielä hoksaa. Tai vaikka hoksaa, rahkeet loppuvat kesken. Onneksi heillekin on olemassa apuvoimia :).

      Poista
  4. Minä hoidan osana työpaikkani viestintätiimiä myös someviestintäasioita - ja vaikka meillä jo tunnustetaan somen merkitys, ei resursseja - siis työvoimaa - oikein tahdo löytyä. Kun viestintää tekee sen varsinaisen päätyönsä rinnalla - vaikka siihenkin toki viestintä kuuluu - on vaikea erottaa työ- ja vapaa-aikaa - eritoten, kun pitäisi vielä pystyä osallistumaan keskusteluihin ja seurata muita. Ei vaan riitä aika eikä paukut. Ja tällä hetkellä suuri osa panoksesta menee myös muiden kouluttamiseen, sillä ei se vaan vieläkään ole työpaikoilla selvää, että jokainen työntekijä on viestijä - olkoon somessa tai ei. Ja kun vielä muistaa sen, että kukaan ei voi olla mestari kaikilla somekanavilla, onkin resurssipula vielä isompi. Suurimmat ongelmat lienevät työnjaollisia, resurssien puutteesta johtuvia - ja vielä tänäkin päivänä sitä, että ei haluta tunnustaa somen merkitystä viestinnässä tai markkinoinnissa - eikä haluta antaa niitä resursseja, joita somen kunnollinen hyödyntäminen vaatii. Somessa kun ollaan muulloinkin kuin varsinaisena työaikana - ja jos sitä edellytetään, pitäisi silloin työajoissakin joustoa työnantajan puolelta löytyä.
    Ja vielä kun uusia somekanavia syntyy kuin sieniä sateella, pitäisi osata poimia joukosta ne, jotka sitä omaa alaa parhaiten hyödyttävät...ja jonkun pitäisi ehtiä seuraamaan myös noita muita kanavia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osut ehdottomasti naulan kantaan analyysissäsi Lady. Näin minäkin asian näen, eritoten juuri nyt, tänä maailman aikana, jolloin kaikesta työntekemisestä rutistetaan ylimääräiset ilmat ja eurot pois.

      Oma näkökulmani on erityisesti pk-alan yrityksissä (miksei yhdistyksissäkin), jotka myyvät palveluitaan ja/tai tuotteitaan suoraan asiakkaille. Vaikka resursseja, aikaa ja rahaa siis, ei tänä päivänä oikein ole, somenäkyvyys ja sen hyödyntäminen omassa liiketoiminnassa olisi kullanarvoista. Väitän, että toimet kertautuvat yritykselle monella eri tapaa takaisin.

      On paradoksi, että samat yritykset ovat perinteisesti luottaneet rehellisiin (sanoma)lehti-ilmoituksiin ja ovat yhä edelleen kyllä mielellään valmiita maksamaan niistä - siitäkin huolimatta, että niiden teho ei ole enää samanlainen kuin viisi vuotta sitten. Asiakkaat elävät somessa ja verkossa, ja ovat vuorovaikutuksessa siellä. Mainostaminen ei ole enää yksisuuntaista.

      Surullisimpia ovat yritykset, jotka tekevät maksullista (!) sisältöyhteistyötä somessa, mutta eivät ymmärrä ottaa siitä hyötyä itselleen. Bloggaajana esimerkkejä olisi antaa monia. Sellaiset perusasiat kuin kiittäminen, tykkääminen ja peukuttaminen ja kuvien edelleen jakaminen lähteitä kunnioittaen ei vie kohtuuttomasti kenenkään työajasta - eikä vaadi varsinkaan rahaa. Näistä on hyvä jo aloittaa. Ne ovat jo asiakaspalvelua.

      Hyvää somennäkyvyyttä saa aikaan jo pienillä panostuksilla, mutta yrityksen ensin on elettävä samaa maailmaa, mitä asiakkaatkin elävät.

      Poista
    2. Ai niin, ja kanavia tulee koko ajan lisää, mutta väitän, että perussomekanavilla pääsee edelleenkin pitkälle. Useimmille riittävät verkon lisäksi yhä tänään Facebook ja Instagram :).

      Poista
    3. Kyllä - peruskanavilla pärjää vallan hyvin silloin, kun kohderyhmä on homogeeninen. Mutta esim. minun sektorillani, jossa palvellaan ihmisiä vauvoista vaareihin, olisi hyvä olla perillä myös noista uudemmistakin kanavista;)

      Poista
    4. Ehdottomasti sinun tapauksessasi Lady :). Totta puhut. Peukku.

      Kuten sanoin edellä vastauksessani, oma näkökulmani oli erityisesti pk-alan yrityksissä, joissa ei ole, eikä koskaan tule olemaan, omaa viestintäosastoa, joka vastaisi someviestinnästä. Siksi Facella ja Installa pärjää kyllä edelleen aika pitkälle.

      Mutta olipa yritys tai yhteisö mikä tahansa ja somekanavia kuinka monta tahansa, niissä kyllä pitää ehtiä olla mukana. Muuten niillä ei tee mitään. Eräänlainen arvovalinta siis.

      Toki arvovalinta on myös se, että on mukana Facebookissa ja päivittää sitä kerran kuussa - tai, että antaa piupaut kaikille somekanaville. Kaikki tämä on toki mahdollista.

      Ikävä kyllä, se vain tarkoittaa tänä päivänä melkein samaa kuin nämä yritykset/yhteisöt eivät olisi olemassa lainkaan.

      Poista
  5. Kiitos rouva Sana. Harvinaisen kiinnostavasti ja ymmärrettävästi kirjoitettu! Mitenhän sitä sisällöntuotantoa voisi oppia?

    VastaaPoista
  6. No kiitos Taina :) <3!!

    Sisältömarkkinoinnin oppii kysymällä vinkkivitoset ammattilaisilta ja sujuvaksi sisällöntuottajaksi varaamalla sille riittävästi aikaa - ja tekemällä. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

    Toisaalta on hyvä muistaa, että ei kaikkea tarvitsekaan osata, koskaan. Vertaan sisältömarkkinointia mielellään auton huoltamiseen. Ei tulisi kuuloonkaan, että huoltaisin auton itse, vaikka varmasti vinkkejä kysymällä ja varaamalla runsaasti aikaa ja tekemällä oppisin huoltamaan jotain autosta itsekin. Maksan mieluusti siitä, että auton huoltotyön tekee ammattilainen.

    Sama pätee sisältömarkkinointiin. Harva yrittäjistä tekee kirjanpitoakaan itse, monestakaan syystä. Miksi sitten sisältömarkkinoinnin kanssa pitäisi painia? Sen voi ja saa ulkoistaa alan ammattilaiselle.

    VastaaPoista
  7. Hieno kirjoitus.

    Hoidan työpaikan somea kaiken muun lisäksi. Se on tuonut selvää kauppaakin paljon ja vaikeammin mitattavampaa näkyvyyttäkin vielä enemmän. En kuitenkaan ehdi perehtyä muilta töiltä siihen niin paljon kuin pitäisi, rahalliset resurssit eivät riitä ulkoistamiseen eivätkä työnantaja tai kollegat ymmärrä somen laajemmasta hyödyntämisestä juurikaan, vaikka ovatkin minua nuorempia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Lumo <3!

      Niin kuin Ladyllekin totesin, oma näkökulmani on erityisesti pk-alan yrittäjissä, joilla ei ole omaa viestintäosastoa tai muita palkattuja sometaitajia.

      Väitän, että pienikin aktiivisempi somepreesens tuo kaikille heille myös liiketoiminnallista hyötyä.

      Jos markkinointibudjetisssa on varattu resursseja mediamainontaan, rahallisten resurssien riittämättömyys on vain ikävä tekosyy livetä sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta.

      Kyse on varojen kohdentamisesta. Markkinointibudjetista osa kannattaa ehdottomasti ensi vuonna lohkaista sisältömarkkinointiin. Hyöty on pitkäjänteisempi kuin mediamainonnassa, jossa lehti-ilmoitus päätyy pahimmillaan päivän jälkeen kalankääreeksi.

      Kerron vielä erään konkreettisen esimerkin. Tapasin hiljan pienen hyvinvointialaan liittyvän naisyrittäjän. Hänellä on uskomattoman kauniit liiketilat. Hän totesi itse havainneensa, kuinka hänen Fb-sivut olivat jääneet työn tuoksinassa retuperälle ja päätti toimia pitkästä aikaa - jotenkin.

      Naisyrittäjä julkaisi Facessa muutaman jouluisen kuvan liiketiloistaan ja mainitsi, että lahjakortti on oiva lahja pukinkonttiin. Parissa päivässä kaikki lahjakortit oli liikkestä loppuunmyyty, ja nyt hän myy eioota, sillä hän ei ehdi painattaa uusia lahjakortteja ennen joulua.

      Oiva esimerkki somen tehosta. Kyllä sisältömarkkinointi kannattaa.

      Ja kuten edellisessä vastauksessa totesin, kaikkea ei jokaisessa yrityksessä tarvitse yrittää tehdä itse. Osan voi ostaa markkinointibudjetin varoin myös alihankintana.

      Poista
    2. Markkinointibudjetti on niin pieni, että siitä ei paljoa revitä tiettyjen kuluttajatapahtumien lisäksi muuhun. Lehtimainontakin on oikeastaan jätetty, kun teho tuntui olevan niin pieni.

      Lahjakorteissa ei nokkelan yrittäjän kannata myydä ei oota, vakka niitä painettuja ei olisikaan. Äkkiä vaikka ostamaan viidenkympin printteri ja sillä tekemään väliaikaisia lahjakortteja jos ostavia asiakkaita on jo jonoksi asti. Näin tein itsekin kerran (printteri tosin oli jo), ennen kuin saimme painatettua lahjakortteja. Ja eilen muistutin facessa & yrityksen blogissa lahjakorteista.

      Poista
    3. Hyviä ajatuksia Lumo, kiitos <3!

      Veikkaanpa, että tätä kirjoitettaessa tämäkin naisyrittäjä oli kyllä ottanut luovat ratkaisut käyttöön. Samasta syystä, mistä kerroit :).

      Poista
  8. Todella loistava kirjoitus! Itse hoidan kanssa työpaikkani somemarkkinoinnin, kumpa vaan aikaa olisi siihen enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso kiitos Marina <3!

      Satun tietämään tilanteesi, ja olet yksi loistava, elävä esimerkki siitä, mitä sisältömarkkinointi saa yrityksessä aikaan otonakin (oman toimen ohessa) pienillä, vähiltäkin tuntuvilla toimenpiteillä ja panostuksilla - vaikka aikaa ja ilmeisesti myös rahaa ei ole ruhtinaallisesti.


      Veikkaanpa vain, että jättäytyisit tuskin enää pois sisältömarkkinoinnista, vaikka se sinua työtehtävien osalta sitookin, ja siirtyisit yrityksesi osalta käyttämään yksinomaan lehti-ilmoituksia. Tuskin :).

      Tsemppiä Marina <3!!

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi!