Seitsemän teesiä stressittömämpään arkeen

Hyvin vietetyn joululoman jälkeen, jos sitä yrittäisi vaikka edes talven ajan olla stressaamatta turhia, vai mitä? Ainakaan liikaa?

Ja ainakaan nyt töiden takia?

Stressin karttaminen ja sen vähentäminen on lopulta aika simppeliä hommaa. Se ei vaadi kovinkaan suuria poppaskonsteja vaan roppakaupalla maalaisjärkeä, itsensä kuuntelemista ja ripauksen tiukkaa itsekuria.

Ihan vain.

Jos arki ei tahdo sujua (ja edellisen kirjapostauksen vinkit eivät ole tuottaneet tulosta), nappaa itsellesi vinkkivitoset oheisista teeseistä.

Tuusulanjärvi


Seitsemän teesiä stressittömämpään arkeen


1. Syö hyvin, oikein ja riittävän usein

Kasvikset ja ennen kaikkea tasainen ateriarytmi on kaiken aa ja oo (no, tähän kohtaan kuuluvat tietysti myös proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat, hyvälaatuiset sellaiset, oikeassa suhteessa - you know...).

2. Liiku, liiku ja liiku

Jos et vielä liiku, aloita nyt. Säännöllisesti.

Erityisen hyvää tekee ulkona liikkuminen: stressihormonit kaikkoavat, hyvänolontunne kasvaa,     ajatukset selkiytyvät (Rouva Sana saa parhaimmat ideat niin tänne blogin puolelle kuin töihinkin lähes poikkeuksetta juoksulenkin aikana...), uni tulee helpommin ja se maistuu paremmalta. Olet liikunnan osalta vain saamapuolella jahka saat kammettua itsesi ylös sohvalta.

Älä aliarvioi pelkän kävelyn voimaa.

Ja kenellä on mahdollisuus seuraavaan: jo puoli tuntia meren tai järven äärellä ravitsee kropan lisäksi sielua ja mieltä.

3. Nuku, nuku ja nuku

Riittävä unentarve on yksilöllinen, mutta keskimäärin jokaisen tulisi nukkua noin 7 - 8 tuntia yössä. Myös unen laadulla on merkitystä. Pitkään nukutut huonot unet vastaavat lyhyitä yöunia.

Nukkumisella on merkitystä. Paljon.

4. Organisoi

Multitaskaaminen, monen asian tekeminen yhtä aikaa, on vuonna 2016 lopullisesti pois muodista. Tee aidosti vain yhtä asiaa kerrallaan.

Aseta itsellesi tavoitteita ja muista palkita itsesi, kun olet saavuttanut ne. Ole tyytyväinen jo siitä, kun asiat menevät oikeaan suuntaan, Pienetkin edistysaskeleet ovat paljon.

5. Ole läsnä

Multitaskaaminen on pois muodista, mutta mindfulness ei. Elä tässä hetkessä - älä eilisessä, äläkä tulevassa. Älä suorita vaan ole.

Hetkessä eläminen ja meditaatio antavat tilaa tuntemuksen ja reaktioiden välille. Kuuntele tätä hetkeä ja sen myötä omaa itseäsi.

6. Tunne itsesi

Itsetuntemus kasvaa parhaiten positiivisten tunteiden kautta. Keskity myönteisyyteen. Väitetään, että addiktiot syntyvät itsenä olemisen vaikeudesta.

Sitä paitsi omana itsenä on ihan mukava olla.

7. Hyväksy itsesi

Olet maailman parhain tyyppi juuri sellaisena kuin olet. Vertailu muihin ei kanna koskaan omaa nenää pitemmälle, sillä maailmasta löytyy aina ihmisiä, joiden edesottamuksia et voi saavuttaa.

Miksi edes pitäisi? Toista samanlaista sinua ei ole. Ainoa, johon itseä kannattaa verrata on oma itse.

Ja kun muistat elää oikein suhteessa läheisiin ja toisiin ihmisiin, ei arjessa voi mennä kovin pahasti pieleen.

Samoin hyvinvointiteemoin jatketaan muuten tietyllä tavalla ensi viikollakin.
Pysyhän taajuudella!

Hyvää menoa kohti uutta alkanutta vuotta
ja viikonloppua!

talvi



Vinkit antoi hyvinvointivalmentaja Antti Jokela Lifted Oy:sta 
PR-toimisto Mildh Pressin mediatilaisuudessa.

16 kommenttia

  1. Hei!
    Tässä on meikäläisellä työsarkaa. Tällä hetkellä olotilani on stressitön, koska olen vuorotteluvapaalla. Hieman kauhunsekaisin tuntein ajattelen tulevaa syksyä (tässä ja nyt ajatteluako?!), kun palaa taas normitöihin. Edellisen postauksen innouttaman kävin kirjastossa Anna Perhon kirjaa havittelemassa. Oli lainassa, joten kävelin kirjakauppaan ja ostin sen itselleni. Nyt olen lukenut kirjaa jonkin matkaa ja se on pistänyt paljon ajattelemaan ja kyseenalaistamaan. Kiitos siis kirjavinkkauksesta! Luulenpa, että joudun palaamaan kirjaa aina uudestaan ja uudestaan...prosessi on siis alkamassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, jos vinkeistäni on ollut apua <3. Ihan mahtavaa! Minullakin Perhon kirja on pöydällä esillä jatkuvasti.

      Minäkin miellän tämän.. no, kaikenasteisen stressittömyyden heittämisen romukoppaan eräänalaisena prosessina, hitaana sellaisena. En oikeastaan edes usko minkäänlaisiin elämäntapamullistuksiin jättiaskelin. Ne voivat toteutua joskus kyllä joo, mutta yleensä vain hetkeksi, jonka jälkeen ollaan jälleen lähtöpisteessä. Hitaasti hyvä tulee.

      Erityisen viehättynyt (no, Superarkea-kirjan lisäksi) olen juuri nyt You - kirja sinusta ja sen ideologiasta. Teemana on yksi pieni muutos kerrallaan. Kirja on ihan uunituore. Siitä on luvassa tarinaa ihan pian myös. Ole kuulolla, jos aihepiiri kiinnostaa.

      Niin kuin on myös unelmista ja niiden toteutumisesta. Sain vinkin oivasta kirjasta, josta kirjoitan pian. Huh, onneksi on talvi, että on aikaa lukea...!

      Rapsakkaa viikonloppua Satu!

      Poista
  2. Kolmonen ja seiska vaativat vielä harjoittelua omalla kohdallani ♡♡
    Ihanaa perjantaita ja viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äitien helmasyntejä on tinkiä nukkumisesta, ilmeisesti hiukan vanhasta muistista vielä silloinkin, kun lapset ovat kasvaneet. Ei mikään helppo juttu siis, ymmärrän.

      Eikä ole tuo seiskakohtakaan. Minäkö keski-ikäinen? -blogin Tiia kirjoittaa aiheesta niin tyhjentävästi ja hyvin, että sieltä kannattaa käydä kurkkaamassa - ja pohtimassa:
      http://minakokeski-ikainen.blogspot.fi/2016/01/taydellinen-elama.html

      Ihanaa talviviikonloppua Outi!

      Poista
  3. Just näinhän se menee! Nyt vaan pitäisi ehtiä ja jaksaa noudattaa näitä kaikkia neuvoja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika simppeleitä ohjeita todellakin, kun tarkemmin pohtii. Mutta eihän tämä elämä lainkaan kompleksista olisikaan (eikä tarvittaisi elämäntaitovalmentajia ja -oppaita), jos näinkin yksinkertaisia asioita ei olisi arjessa vaikea toteuttaa - siis meistä ihan jokaisen.

      Yritetään viikonloppuna nyt ainakin nukkua - ja liikkua sään mukaan <3.

      Poista
  4. Nämä viisaat teesit pitävät niin paikkansa! Taidanpa printata ne oikein
    tauluksi jääkaapin oveen. Kun verenpaine tuppaa seuraavan kerran
    nousemaan ja vanne alkaa kiristämään päätä, niin ohjeista on varmasti
    apua. Tänään teen pitkän lenkin meren jäällä ja annan mieltä painavien
    asioiden leijua taivaan tuuliin.
    Ihanaa viikonvaihdetta sinullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksinkertaisuus on hyve (ja kauneinta) - stressittömyydessäkin ;).

      Olipa huiman kaunis talviviikonloppu. Toivottavasti nautit merenrantakävelyistäsi, ja tuuletit ajatuksiasi. Minäkin kävin kotijärven jäällä. Se oli ihanaa!

      Poista
  5. Hieno postaus ja samaa mietin minäkin heti, että nämä jääkaapin oveen. Kunpa sitä muistaisi, että sitä on ainutlaatuinen. <3 Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun ei tavisarjessakin olisi jo ihan tarpeeksi niin sitten meillä on vielä tämä somemaailma, joka saa monet katsomaan ympäröivää (lähi-)maailmaa ihan väärästä vinkkelistä. Katse pitäisi muistaa kääntää somem sijaan itseensä ja muistaa, että siellä jossakin asuu maailman parhain tyyppi <3.

      Poista
  6. Tervettä itsekkyyttä pikkulapsivaiheen jälkeen on hyvä opetella. Läsnäolo itseään kuunnellen tekee hyvän, tasapainoisen olon. Hyviä teesejä! Ainutlaatuisen ihanaa sunnuntaita! Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, miten hyviä kiteytyksiä. Juuri näin minäkin ajattelen. Kiitos Tuija! Energistä uutta viikkoa sinulle!

      Poista
  7. Paljon olisi opittavaa tästäkin listasta. Hyvä postaus ja taidanpa ottaa opikseni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa ihana kuulla, kiitos Katja! Tarmoa - ja valoa -talviviikkoosi!

      Poista
  8. Hyviä ajatuksia. Uniongelmat tulevat stressin myötä elämääni aina silloin tällöin, viimeksi viime yönä. Pienetkin asiat kasvavat suuriksi yön pimeydessä, eikä uni tule silmään. Koetan kuitenkin nykyisin mennä aikaisemmin nukkumaan, jotta saisin nukuttua lähemmäksi kahdeksaa tuntia.

    You:n muutamia oppeja olen jo ottanutkin elämääni arkea helpottamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on Lumo sama juttu. Kun on hetkistä ja on paljon muistettavia asioita (joskus jopa ihan mukaviakin) nukun lähes poikkeuksetta saman kaavan mukaan: pari sikeää tuntia unta palloon ja tsak, herään viimeistään klo 3 aamuyöstä työstämään meineillään olevaa elämää. Valvon tunnin pari ja nukahdan toviksi uudestaan.

      Onneksi välissä on aina aikoja, jolloin saan nukuttua kunnolla. Silloin nukunkin kuin tukki. Nukkuminen on parhautta.

      You on mainio kirja!

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi!