Näin tuotan sisältöjä verkkoon - viisi vinkkiä

Ensin tuli netti ja sitten tuli some.

Opimme, että netistä löytyy meille melkein kaikki oleellinen ja tärkeä. Siellä ovat päivän uutiset ja muu aamusta iltaan meitä viihdyttävä sisältö.

Ja nyt, digitaalisen murroksen laineiden lyödessä rantaan, suuresta osasta suomalaisia on tullut - tai on erittäin vahvaa vauhtia tulossa - erilaisten verkkosisältöjen tuottaja.

Miten ihmeessä tässä näin on käynyt?

sisällöntuottaminen
(Kuva: Pixabay)


Verkkosivut ovat erinomainen väylä tuoda haluamiamme asioita esiin ja markkinoida - olipa kyseessä sitten yrityksen tuotteet tai palvelut, myyntilupaus asiakkaalle tai oma henkilökohtainen ammattitaito ja osaaminen.

Verkkosivut ovat tänä päivänä paras tapa jakaa tietoa ja tiedon avulla edistää omaa liiketoimintaa tai ammattiosaamista.

Jos et ole verkossa ja jaa siellä tuoreita sisältöjä, et ole olemassa. Olemassaolo ja preesens ovat nyt bittejä.

Siksi sisältöjen tuottaminen ei ole enää yksinomaan markkinointi- ja viestintäammattilaisten salattua puuhastelua vaan siihen osallistetaan yrityksissä vähitellen enemmän ja vähemmän kaikki työntekijän työtehtävistä ja taustoista riippumatta.

Nosta käsi pystyyn ja huuda tämän postauksen kommenttilootassa hep, jos olet välttynyt täysin tilanteelta, jossa sinulta on ainakin kerran pyydetty sisältöä (tekstiä ja/tai kuvaa, videota) verkkoon tai johonkin sosiaalisen median kanavaan.

Jos nostit kätesi pystyyn, nauti. Olet katoavaa kansanjoukkoa. Teitä on päivä päivältä yhä vähemmän.

Sisältö on ykkönen. Sisältöjen avulla jaetaan tietoa, myydään, markkinoidaan, brändätään ja viihdytetään.

Siksi sisältöjen tuottaminen on tulevaisuudessa meille samanlainen työyleissivistykseen kuuluva taito kuin tekstinkäsittely tai exel-taulukoiden laatiminen.

Miten noviisi sitten pääsee sisältöjen tuottamisessaan alkuun?

Ohessa on Rouva Sanan sisällöntuottamisen survival kit, verkkosisällöntuottamisen lyhyt oppimäärä, ole hyvä.

Viisi vinkkiä sisällöntuottamiseen - Näin tuotan sisältöjä verkkoon


1. Mieti, miksi

Mikä on se syy, jonka vuoksi tuotat sisältöjä verkkoon?

Mikä on kaiken tekemisesi punainen lanka: mihin sisältösi liittyvät? Markkinoitko jotakin tuotetta tai palvelua vai bloggaatko oman ammattitaitosi esiintuomiseksi?

Mikä on se suuri, kaiken kattava teema, jota haluat sisällöilläsi välittää? Millaisen haluat yrityksesi tai sinuun liittyvän julkisen kuvan, brändin, olevan?

2. Mieti resurssit

Mieti etukäteen resurssit ja voimavarasi: oletko ainoa, joka tehtävänä on tuottaa sisältöjä vai voitko jakaa työn useammalle? Saatko tarvittaessa apuvoimia?

Riittääkö aikasi? Kuinka monta tuntia viikossa voit käyttää sisältöjen tuottamiseen?

Palaa kohtaan yksi ja mieti, kuinka usein ylipäätään sinun pitäisi keskimäärin julkaista, jotta tavoitat sisällöilläsi haluamasi tuloksen.

Älä haukkaa isompaa palaa kuin ehdit toteuttaa.

3. Mieti, missä

Missä julkaiset, mihin kanaviin tuotat sisältöjä? Missä kaikkialla yrityksesi tai sinun itsesi pitää näkyä? Mieti kanavat etukäteen, mutta ole realisti  - ja palaa tarvittaessa kohtaan kaksi.

Verkkosivut ovat sisältöjen osalta ykkönen. Verkkosivujen etuna on sisältöjen löydettävyys. Some-kanavilla sisältö säilyy, mutta niiden löydettävyys ei ole jälkikäteen yhtä helppoa.

Jokainen verkkosivu tarvitsee kuitenkin tuekseen ainakin yhden some-kanavan. Valituilla some-kanavilla on oltava myös läsnä - ja sekin vaatii aikaa.

4. Mieti, mitä ja mistä

Mieti etukäteen, mistä aiheista tuotat jatkossa sisältöjä. Mitkä teemat liittyvät punaiseen lankaasi? Mitkä sivuavat sitä oleellisesti?

Mieti, mitä haluat sisällöilläsi välittää. Millaisen kuvan haluat niiden antavan? Mitä asiakkaasi tai lukijasi sinulta toivovat ja odottavat?

Mitkä ovat kysymyksiä, joihin he janoavat vastaustasi? Vastaa sisällöilläsi heidän odotuksiinsa.

Mieti aihepiirit ja tee niistä otsikkomaisia aihioita. Kirjoita aiheista etukäteen luonnoksia odottamaan oikeaa julkaisuhetkeä.

5. Suunnittele etukäteen

Sisältöjen tuottaminen on pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Et voi etkä saa tuottaa sisältöjä roiskimalla eli et voi kirjoittaa (tai valokuvata tai tehdä videota) ja julkaista juttuasi aiheesta, mikä juolahtaa mieleen, silloin, kun sille löytyy sopiva luova hetki.

Laadi sisällöillesi etukäteen sisältösuunnitelma. Mieti, mistä aiheista kerrot, milloin ja missä. Muista, että sisällöt eivät saa liittyä yksinomaan yritykseesi tai sinuun itseesi. Älä turruta ja puuduta seuraajiasi yksistään itsestäsi ja yrityksestäsi paasaamisella.

Jos sisällöntuottaminen on osa yrityksesi liiketoimintaa, käytä suunnitelman laatimisen tukena yrityksen markkinointisuunnitelmaa ja sisältöjen ajoittamisessa markkinoinnin vuosikelloa.

sisällöntuottaminen
(Kuva: Pixabay)

Verkossa ja some-kanavilla julkaistavilla sisällöillä on lähes poikkeuksetta aina jokin syy. Niiden tuottamiseen on jokin tarve: peruste, miksi sisältö on laadittu ja miksi halutaan esitellä suurelle yleisölle.

Sisällöntuottaminen vaatii aikaa ja hermoja. Harva haluaa ja jaksaa tuottaa sisältöjä yksinomaan silkasta julkaisemisen ilosta. Tai jos haluaakin, silloin puhutaan yleensä henkilökohtaisista blogeista.

Sisältöjen tuottaminen voi olla suunnittelematonta: sisältöjä, joiden aiheiden kirjo käsittää kaiken maan ja taivaan väliltä ja jotka julkaistaan, kun niiden laatimiseen löytyy sopiva hetki. Suunnitelmallisuudesta siis viis.

Suunnittelemattomilla sisällöillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä yrityksen liiketoiminnan markkinoinnin ja brändäämisen tai henkilökohtaisen osaamisen esiintuomisen kanssa vaan sisällöt ovat sitä, millaiseksi ne on tarkoitettukin: päiväkirjamaisiksi muistiinpanoiksi ja tajunnanvirraksi.

Jos tuotat sisältöjä markkinointi ja brändäys mielessäsi, haluat tuskin erottua tajunnanvirralla?

Seuraajasi jaksavat sitä ehkä hetken, mutta punaisen langan kadottua he ennen pitkää häviävät taajuudeltasi.

Sisältöjen tuottajana mieti siis aina myös, mitä sinä itse seuraajana lukisit ja katsoisit.



Juttu on julkaistu myös LinkedInssa. Löydät jutun täältä.



6 kommenttia

  1. Nämä on todella hyviä asioita mitä toit esille. Itse tunnustan kyllä, että joskus se punainen lanka katoaa ja välillä kaikki kiire syö aikaa bloggaamiselta ja voi saada jopa pienen stressin aikaiseksi kun kaikkea ei vaan pysty tekemään mitä haluaa.
    Olenkin päättänyt tämän vuoden aikana saada itselleni sen punaisen langan vahvasti käsiini ja toivottavasti näin ollen saisin blogini ja kaikki muutkin somekanavani juuri sellaiseksi kun siitä ajattelen, ja tottakai mielenkiintoiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso kiitos kommentistasi Souliina <3. Ajatuksesi toivat hyvin esille sen, että sisältöjen päämäärätietoinen tuottaminen ei ole mitään helppoa puuhaa. Painin ihan samojen asioiden kanssa itsekin, ja teen tätä ihan ammatikseni.

      Omassa työssäni olen todennut, että suunnittelutyö etukäteen - pienikin aiheiden miettiminen, otsikoiden ja mahdollisten luonnosten laatiminen sekä sisällön julkaisuajankohtien suunnittelu - helpottavat työtä, sisällöissä säilyy punainen lanka ja mikä tärkeintä, stressi vähenee. On helpompi tehdä töitä, kun tietää, mitä tekee.

      Verkkosivut ja blogi on oiva kohde, jonka vuoksi saa kyllä tuntea huonoa omaatuntoa, riittämättömyyttä ja stressintynkää vaikka viikottain, jos sille antaa vain mahdollisuuden. Suunnittelu on kaiken aa ja oo.

      Poista
  2. Minä yritän miettiä aina aiheet postauksiin etukäteen, myönnän toki, että välillä siitä tulee lipsuttua. On ihanaa, jos aiheita on pari aina valmiina. Minä olen siitä outo bloggaaja, että harvoin poden huonoa omaatuntoa oman blogini tähden, poden sitä siksi, että en ehdi kommentoida muiden blogeja :) Nyt olen alkanut itsekkäästi ajatella, että jos en koe vastavuoroisuutta, niin silloin minullakin on oikeus olla välillä toisen blogiin kommentoimatta.
    Kiitos hyvistä sisällöntuotantoon liittyvistä vinkeistä Sanaseni <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta sisältösuunnitelmassa tärkeää ei olekaan naulata itseään siihen totaalisesti kiinni. Hyvä sisältösuunnitelma joustaa tarvittaessa. Sisältösuunnitelman pointteja ovat julkaistavien juttujen ajantasaisuus (ja yritysblogeissa ja verkkosivuissa lukijoiden/asiakkaiden palvelevuus), mutta todellakin, niin kuin sanoit, se toimii myös juttupankkina.

      Jokainen, joka on blogannut enemmän, tunnistaa sen stressintyngän, kun juttuaiheita on mielessä paljon, mutta kiireen keskellä niitä ei tahdo muistaa millään. Suunnitelmallisuus antaa aikaa ja vapauttaa.

      Olet loistava bloggaaja, jos et pode postaamisestasi huonoa omaatuntoa. Niin sen pitää ollakin. Todella moni bloggaaja vain tuntee - isoksi osaksi kiireen ja suunnittelemattomuuden vuoksi.

      Sinä Outi olet blogivuorovaikutuksen ja -vastavuoroisuuden Suomen Queen. Väitän, että jokainen, jonka blogia luet, allekirjoittaa tämän (ehkä ohjennan sinulle vielä joskus tästä tunnustustuksen :D..). Sinä, jos joku saisit hyvällä omallatunnolla vuorovaikutuksesta vaikka välillä huiliakin, ja olisit silti kaikille olemassa <3.

      Sisällöntuottamisen iloa ihanainen <3!

      Poista
  3. Auts - osui ja upposi; bloggaajana minun punainen lankani karkasi jo aikoja sitten eikä sitä taida kiinni enää saada;)
    Mutta töissä näitä todellakin on joutunut miettimään ja vielä tänä päivänä tuo, että somessa pitää myös reagoida ja olla läsnä, on monille asia, jota ei vaan ymmärretä. Ei ole olemassa enää yksisuuntaista viestintää - pitää pystyä vuorovaikutukseen ja palautteeseen. Nuoremmille tämä on ihan selvä juttu mutta meillä on työelämässä vielä paljon heitä, jotka eivät tätä millään tahdo ymmärtää. Ja vaikeampaa kuin itse sisällöntuotanto ja somevaikuttaminen, on näiden jurrien pään kääntäminen;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Lady, henkilökohtaisessa blogissa punaisen langan ei tarvitse olla niin ehdottoman selkeä kuin yritysblogissa tai ammatillisesti omaa osaamistaan esille tuovien verkkosivuilla, joten äläpä huoli nyt Lady <3. Teet ihania sisältöjä arvokkaista aiheista.

      Mitä enemmän työnsä puolesta kuitenkin kirjoittaa ja mitä vähemmän sille on omassa työssään työaikaa eli ken tuottaa sisältöjä otona oman työnsä ohessa, sitä tärkeämpi sisältösuunnitelma ja kaikki suunnitteleminen etukäteen on.

      Jos luotat siihen, että muistat mistä kirjoitat (tai valokuvaat tai teet videon) sitten, kun sille on aikaa, sitä hetkeä ei tule koskaan. Sisällöistä muodostuu pakonomaista roiskimista ja julkaisujen välille jää pitkä tauko. Ei hyvä ollenkaan.

      Tuota viimeistä kohtaasi komppaan kympillä. Ei riitä, että yrityksissä varataan aikaa sisältöjen tuottamiseen vaan sisältöjen tuottamisesta vastaavan pitää saada käyttää arvokasta työaikaa myös verkkoläsnäoloon.

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi!