Mitä sinä haluaisit tietää bloggaamisesta?

Ei, Rouva Sana ei sano, että maailmankirjat ovat menneet sekaisin.

Sillä vaikka ne olisivat, tämä rouva kyllä nyt nauttii - ja kovasti!

Mutta jotain merkillistä on alkuvuoden aikana tapahtunut.

Te lukijat, bloggaamista parhaillaan käynnistelevät ja sitä vasta harkitsevat janoatte saada tietää sisältöjen tuottamisesta nyt ihan kaiken.


Rouva Sana aika ajoin lähes lainehtii erilaisiin henkilökohtaisiin avunpyyntöihin ja tiedusteluihin liittyvistä viesteistä.

Ja se, jos jokin on huippumahtavaa, sillä blogi on erinomainen käyttöliittymä.

Blogiin tuotettujen sisältöjen avulla oma osaamisen sekä yrityksen palvelujen ja tuotteiden markkinoiminen ja esiin tuominen - brändääminen - on tehokasta ja vaikuttavaa.

Olen vastannut jokaiselle kysyjälle parhaan tietoni ja taitoni mukaan, mutta yhä tuntuu, että avoimia kysymyksiä on edelleen ilmassa.

Siksi Rouva Sana julistaa pääsiäisen ajaksi tänne blogin puolelle auki sisällöntuottamisen kuuman linjan.

Kysy tämän postauksen alla olevassa kommenttilootassa, mitä juuri sinä haluaisit tietää bloggaamisesta ja kirjallisesta sisällöntuottamisesta?

Ei väliä, mihin kysymyksesi bloggaamisessa liittyvät. Ne voivat koskea kirjoittamista, blogin visuaalisuutta, työvaiheita, ajankäyttöä, sisältösuunnitelmaa, luovuutta tai vaikkapa juttuideoita.

Kaikki käy! Kysymykset ovat vapaat. Kysy, mikä juuri sinua mietityttää.

Jos olet lukenut Rouva Sanan bloggauksia pitemmän aikaa, tiedät, että olen kirjoittanut pitkän siivun bloggaamisesta.

Älä välitä julkaistuista jutuista nyt. Kysy, vaikka olisin käsitellyt ehkä aihetta jossain jo aikaisemmin.

Tarkoituksenani on kartoittaa, mitkä kaikki asiat bloggaamisessa teitä kiinnostavat, ja mihin kaikkeen toivotte ehkä edelleen vastausta.

Myös vastata lupaan. En pääsiäisenä, enkä ihan heti pyhien jälkeenkään, mutta ihan varmasti lähiaikoina.

Siispä -

Mitä sinä haluaisit tietää bloggaamisesta? Mitkä ovat oleellisimmat kysymyksesi bloggaamiseen liittyen?

Voit kysyä myös anonyyminä.

Ja jos julkinen kysyminen ei tunnu omalta, voit lähestyä myös sähköpostitse osoitteella: rouva.sana@gmail.com.

Mikään kysymys ei ole liian pieni pohdittavaksi!

Vaan nyt tämä sisällöntuottaja lähtis niinku tuulettamaan omaa pääkoppaansa ja lataamaan pääsiäisen ajaksi luovuuden akkujaan. Ota sinäkin töpseli hetkeksi irti seinästä.

Kuullaan taas ensi viikolla!

EDIT ti 18.4.: Kiitos lukuisista kysymyksistänne te kaikki bloggaamisesta ja verkkosisällöntuottamisesta kiinnostuneet! 

Olen vastannut teistä jokaiselle - myös meilitse lähestyneitä kysyjiä. Vastaan täydellisemmin kaikkiin kysymyksiinne vielä lähikuukausien aikana.

Kysyä edelleen saa. Jos sinulla on jokin kielen päällä, lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen rouva.sana@gmail.com. Täällä ollaan!



(Kuvat: Pixabay)



6 kommenttia

  1. Ihanaa pääsiäisen aikaa sulle Rouva Sana ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa pääsiäistä sinullekin Outi ja bloggaamisen iloa <3!

      Poista
  2. Perustin blogini vajaa kuukausi sitten (vihdoinkin, mietin sitä monta vuotta!) ja ongelmaksi on muodustunut lähinnä se, kuinka tavoittaa ihmiset ja saada heidät löytämään blogini. Oman itsensä markkinoiminen on tosi haasteellista! Olisiko sinulla jotakin vinkkiä siihen, kuinka tuoda esiin uutta/uudehkoa blogia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämpimästi tervetuloa Piia sisällöntuottajien kasvavaan joukkoon sekä innostavaan ja inspiroivaan blogistaniaan! Upeaa, että olet rohkaistunut toteuttamaan pitkäaikaisen haaveesi. Jes!

      Blogin tunnetuksi tekeminen on aina alussa haaste. Kysymyksesi on siksi siis enemmän kuin aiheellinen. Jokainen aloittaa nollasta, ja blogin tunnettuus kasvaa hiljalleen ajan myötä.

      Blogin tunnetuksi tekemiseen on kaksi selkää avainta: sosiaalisen median kanavat (etunenässä Facebook, monilla myös Instagram, Twitter ja LinkedIn) sekä verkostoituminen sekä sitkeä ja säännöllinen vuorovaikutus muiden sisällöntuottajien kanssa. Bloggaajan tulee näkyä muuallakin kuin omassa blogissa.

      Kun some ja vuorovaikus ovat hallussa, muut kiinnostuvat ja löytävät tiesi blogiisi ja tunnettuus kasvaa vähitellen.

      Vuorovaikutus on työlästä, kyllä ja aikaa vaativaa. Sisällöntuottajan työ onkin loputonta, ja se jatkuu postauksen julkaisemisen jälkeen. Lupaan vastata kysymykseesi kevään aikana vielä täydellisemmin.

      Mutta hyvin se menee Piia <3! Tsempppiä ja sisällöntuottamisen iloa!

      Poista
  3. Mietin miten saisi yhteistyöpostauksia? Olen pari tehnyt, ja niitä oli mukava tehdä. Sain lisää kävijöitä blogiini ja se palkitsi mukavasti. Itse ehdotin kumpaakin yhteistyötä. Olen vasta alle vuoden blogannut nykyistä blogia, ja ei ole oikein kokemusta miten yhteistyökuvioihin tulisi ryhtyä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan mahtava kysymys, kiitos Maisa!

      Tutkimusten mukaan yhteistyöpostaukset istuvat mainiosti blogien sisältöön silloin, kun sisällöntuottaja valitsee huolella yhteistyöt. Sisällöntuottaja tuntee paitsi itsensä myös omat lukijansa. Kaikkeen ei kannata suostua, mutta parhaimmat yhteistyöt tuovat blogiin hyvää sisältöä.

      Vaikuttajamarkkinointi on vielä kovin uutta Suomessa. Sitä osaa hyödyntää toistaiseksi vielä pieni osa markinointia harjoittavista yrityksistä. Jotta yhteistöihin pääsee, omalla blogilla tulisi olla vakiintunut lukijakunta ja sisällöntuottajalla tarkkaa faktaa siitä. Hyödynnäthän Google Analyticsiä oman lukijakuntasi analysoinnissa?

      Parhaiten yhteistöihin pääsee olemalla ihan vain olemalla suoraan yhteydessä yrityksiin. Juuri niin kuin olet tehnytkin. Kertomalla kuka on, ketkä omaa blogia lukevat ja miksi yhteistyötä toivoo: perustelemalla yritykselle, mitä yritys yhteistyöstä kanssasi saa.

      Vaikuttajamarkkinoinnissa pienikin blogi voi saada yrityksen kannalta tehokasta näkyvyyttä aikaan, kun blogin kohderyhmä on oikea ja syntynyt sisältö muistetaan jatkohyödyntää - niin sisällöntuottajan kuin yrityksen itsensä osalta.

      Muistathan Maisa, että vaikuttajamarkkinointi eli sisältöyhteistyö yrityksen kanssa ei ole yritykselle koskaan ilmaista. Ethän tee yhteistyötä pelkkää tuotekorvausta vastaan.

      Sisällöntuottamisen iloa Maisa!

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi!