3+1 oppia Markkinoinnin viikolta

Yrittäjän on helppo perustella vetäytymistään töidensä imuun, ja unohtaa sen varjolla kaikki muu: myös oman osaamisensa kehittäminen.

Ei työarjen keskeltä itsensä pois tempaiseminen ole Rouva Sanallekaan helppo, kun pöydällä odottaa sata ja yksi akuuttia asiaa niiden ainutta ratkaisijaansa. Tällä viikolla vedin kuitenkin kaiken uhalla parhaat mehut irti kaksipäiväisestä Markkinoinnin viikosta.

Ja mikäpä sitä oli omaa ammattitaitoaan ravitessa, kun tapahtuman sisältö oli tänä vuonna hyvin sisältömarkkinointipainotteinen.  Mitä sitten opin tällä viikolla? Ainakin sen, että on kaksi sanaa, jotka ovat hotimpia kuin kenties koskaan: tavoitteet ja kohderyhmä.

1. Sisältömarkkinoinnin kaksi sanaa: kohderyhmä ja tavoitteet

Viimeisen vuoden aikana olen hokenut asiakkaistani ja työtehtävästä riippumatta kahta asiaa – joskus jopa niin usein, että oma uskoni on ollut loppua. Mieti, mikä kohderyhmäsi on. Mieti, mitkä ovat tavoitteesi. Mitä omalla sisältömarkkinoinnillasi tavoittelet? Vasta sen jälkeen päätä toimenpiteet ja suunnittele.

Markkinoinnin viikolla tuli kakofoninen, mutta samalla ah, niin kotoinen ja lämmin olo. Istuinpa kahden päivän aikana noin kymmenen tarjolla olleen luentoestradin minkä eteen tahansa, ja olipa luennon aihe markkinoinnin saralta mikä vain, aina ja kaikkialla toistui kahden päivän aikana kaksi sanaa: kohderyhmä ja tavoitteet.

Sama asia ilmaistiin myös toisin päin. Kuten vaikkapa Siro Creativen toimitusjohtaja Joel Hypén, Hehku marketingin business developer Kalle Viira tai pitkän linjan sisällöntuottaja Anna Perho omissa esityksissään totesivat: kaikille kaikkea on sama kuin kenellekään ei mitään.

2. Videon RAJU tuleminen

Sisältömarkkinoinnista hiukankaan kiinnostuneille videon tuleminen ei ole mikään juttu. Sehän on jo täällä. Sen sijaan se, millaisen hirmumyrskyn lailla se meille rantautuu, voi olla monelle yllätys.

Useista esityksistä koostettujen tutkimustulosten perusteella videoista sisältömarkkinoinnissa sanottiin muun muassa seuraavaa:

– videosisällöt kasvoivat somessa vuoden 2014-2015 (yhden vuoden) aikana 360 prosenttia
– Facbookin oman arvion mukaan vuoteen 2021 mennessä kanavan sisällöt ovat 100 prosenttisesti videoita
– kun useat pk-yritykset pohtivat yhä ylipäätään sisältömarkkinointiin siirtymistä, isot brändit ovat alkaneet harjoittaa sisältömarkkinointia kevyillä videospoteilla
– sisältömarkkinnoinnissa pitkät videot eivät kiinnosta katsojia ja seuraajia: videoiden katseluaika somessa on keskimäärin 10 sekuntia
– somen käyttäjistä 80 prosenttia muistaa (mainos)videon vielä kuukauden kuluttua

3. Tarinat rulettavat

Ne, ketkä ovat epäilleet, että tarinat kuuluvat leirinuotiaikaan ja ovat ansaituisti jääneetkin sinne (tai ovat korkeintaan jäänne markkinoinnin kivikaudesta, joka on päättymässä) erehtyvät pahankertaisesti.

Tarinat ovat yrityksen tärkeintä pääomaa. Tarinat ovat kiinnostavampia kuin itse yritys ja sen tuotteet tai palvelut. Siksi niitä tulee hyödyntää yrityksen (sisältö)markkinoinnissa.

Hehku Marketingin business developer Kalle Viira väittää, että ihmiset eivät osta yhdenkään yrityksen palveluita ja tuotteita niiden itsensä takia vaan asiakkaat ostavat sen vuoksi, miksi yritys tekee ja tuottaa niitä.

Tarinat avaavat, miksi yritys on asiakasta varten olemassa. Tarinat antavat yritykselle mahdollisuuden palvella ja auttaa asiakasta. Tarinat mahdollistavat pitkäjänteisen brändäämisen.

Millä keinoin tarinoiden tuominen yrityksen markkinointiin sitten onnistuu? Vastaus on blogi.

– Blogi on paras keino pitää yrityksen verkkosivut hengissä, kiteyttää Viira.

+ 1. Sisältömarkkinointi kannattaa

Vielä yksi knoppi kaikille sisältömarkkinointia yhä edelleen epäileville. Sisältömarkkinointi on 62 prosenttia muuta markkinointia edullisempaa, mutta se tuottaa kolme kertaa enemmän. Ja tämän tiivistyksen ääneen Markkinoinnin viikolla ilmoille loihti edellä mainittu Viiran Kalle, ei Rouva Sana.

Eli terkkuja vain Markkinoinnin viikolta!

 

Juttu on muokattu Rouva Sanan 7.9.2017 julkaisemasta blogikirjoituksesta. Löydät alkuperäisen jutun edelleen täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *