Älä odota vaan toimi – tee osaamisesi näkyväksi

Olipa kerran, kauan kauan, monta vuotta sitten eräs keski-ikäinen nainen, joka pitkästä ansiokkaasta työurastaan ja akateemisesta koulutuksestaan huolimatta joutui 2010-luvun pahimman laman syövereissä erään yhteistoimintaneuvottelukierroksen päätteeksi tyhjentämään oman työhuoneensa.

Se ei liene kenellekään suuri yllätys, että hän ei työllistynyt heti. Ei työllistynyt tuohon aikaan moni mukaan vastaavassa tilanteessa ollut. Se lienee kuitenkin jonkinlainen yllätys, että sama korkeasti koulutettu ja pitkän työkokemuksen omaava ihminen on edelleen työtön. Hän on tehnyt työn hakemisesta itselleen työn, mutta hänen on vaikea erottua hakijoiden yhä suurena vellovana massasta.

Olipa kerran yrittäjä

Olipa taas kerran toisaalla eräs yrittäjä, joka pärjäsi omasta mielestään kohtalaisen mukavasti, mutta hänen huolensa tulevaisuudesta kalvoi. Asiakkaita oli sen verran riittävästi, että hänen arkensa sujui. Hän oli kuitenkin kyllin kaukaa viisas, ja hän siksi ymmärsi, että rakenteisiin tarvittaisiin vain yksi, pieni poikkeama, jonka jälkeen hänen arkensa luhistuisi kasaan kuin korttitalo.

Yrittäjä pohti blogin perustamista oman yritystoiminnan markkinoinnin tueksi, mutta hän kainosteli sitä. Mitä ihmisetkin nyt sellaisesta ajattelisivat? Mikä hän olisi muita neuvomaan: ei hän ole yhtään sen erikoisempi tai parempi kuin kukaan muukaan. Ei hänellä ole kuitenkaan aikaa, kun sitoutuakin siihen bloggaamiseen kuulemma pitäisi.

Kuitenkin kaikki kommentoisivat hänen blogikirjoituksiaan, ja sellaisesta vyörystä tulisi hänelle vain ongelmia. Ja kun kaikkia kirjoituksia pitäisi vielä jakaakin. Mikä hän on nyt markkinoimaan omia ajatuksiaan. Hänhän vain tekee omaa työtään.

Älä odota vaan toimi – koska se kannattaa

Meni vuosi, ja vuoden aikana yrittäjän ajatus blogin käynnistämisestä kypsyi kaikesta henkilökohtaisesta vastuksesta huolimatta lopulliseen muotoonsa. ”Vaikka pää menisi, testataan nyt kuitenkin. Ei kai se ota, jos ei annakaan.”

Kun blogi lopulta rullasi omalla painollaan työn ohessa, ja hänen kirjoituksensa vähitellen ja huomaamatta vahvistivat hänen rooliaan oman alansa asiantuntijana, joka näkyi puolestaan positiivisena pöhinänä yrityksen ympärillä ja jos oikein tarkoin silmin katsotaan myös myönteisenä kehityksenä tulosviivan alla, yrittäjä totesi, että ehkä hänen olisi sittenkin pitänyt aloittaa bloggaaminen hieman aikaisemmin.

Kumman tarinan päähenkilön kelkassa sinä juuri nyt istut? Vai onko kelkkasi matkalla ihan toisenlaiseen suuntaan?

Tule ja poimi vinkit oman osaamisesi markkinointiin

Jos kaipaat kelkallesi uutta suuntaa, tule Tee osaamisesi näkyväksi -luennolle Keravalle torstaina 25.10. Tilaisuus on avoin kaikille asuinpaikkakunnasta riippumatta. Kuulet esimerkkitapausten lisäksi, miksi omaa osaamista kannattaa tehdä näkyväksi, mitä hyötyä siitä 2010-luvulla on, ja miten omaa osaamista markkinoidaan.

Älä enää odota vaan toimi. Junan saapumiseen pysäkille voi kestää tovi aikaa.

Ennen luentoa lukusuositus: Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi: Jarkko Kurvinen, Tom Laine, Ville Tolvanen (Alma Talent, 2017). Sopii luettavaksi luennon jälkeenkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *