Bloggaamisen kolme suurinta estettä ja miten ne selätetään

Oletko kiinnostunut asiantuntija- tai yritysblogin perustamisesta, mutta et rohkene ottaa ensimmäistä ratkaisevaa askelta? Et ole yksin. Bloggaamisella on kolme yleistä estettä.

Bloggaajan käsikirjan julkistamistilaisuudessa ajankäyttö oli yksi eniten puhuttavista bloggaamisen esteistä. Tilaisuudessa valokuvaaja Frida Steiner Visualaddict Photographysta sanoi, että hän näkee punaista jokaisen kerran, kun hän kuulee, että bloggaamiselle ei löydy aikaa. – Meillä kaikilla on aikaa täsmälleen samat 24 tuntia vuorokaudessa. Bloggaaminen vaatii priorisointia ja ajankäytön suunnittelua, Steiner totesi.

Steiner itse bloggaa säännöllisesti noin 1-2 kertaa viikossa; siksi, koska hän on arvottanut blogin arjessaan korkealle. Blogi on hänen yrityksensä käyntikortti, joka säännöllisesti päivittyvänä toimii referenssinä, markkinoi ja tuo mukanaan töitä. Aikaa bloggaamiselle Steiner on napannut muun muassa kodin siivoamiselta.

Miten bloggaamisen esteet selätetään?

Iso osa blogia suunnittelevista ymmärtää kanavan tehokkuuden ja merkityksen, mutta he epäröivät edelleen silti. Bloggaamisen esteitä on useita. Mitä ne ovat ja ennen kaikkea, miten esteet selätetään?

Aika

”Bloggaisin kyllä, jos minulla olisi hektisessä arjessani riittävästi aikaa.”

Kuten edellä kävi ilmi, yksi bloggaamisen yksi suurimmista esteistä on aika, tai paremmin, ajan puute. On totta, että bloggaaminen vaati sitoutuneisuutta ja säännöllisyyttä. Mitä selkeämmin blogia hyödynnetään oman ammattiosaamisen markkinointiin, sitä enemmän blogia ja siihen liittyviä työtehtäviä tulisi suunnitella ja varata sille aikaa – etukäteen, ihan samoin kuin muillekin markkinointitoimenpiteille.

Vinkki:

Tee blogisi suunnittelusta itsellesi rutiini. Suunnittele omaa bloggaamistasi ainakin kerran viikossa. Suunnitteluun uhratut hetket näkyvät säästönä bloggaamiseen kuluvassa ajassa, ja saat tuloksia aikaan. Bloggaajan käsikirjasta saat vinkkejä sisältösuunnitelman tekemiseen, joka on bloggaajan arkisista työkaluista numero yksi.

”En minä… Antaa niiden muiden”

Osaaminen ja taidot sekä omien kykyjen epäileminen

”En ymmärrä bloggaamisesta yhtään mitään. Parempi, kun en edes kokeile.”

”Kyllähän minä nyt bloggaisin, mutta kun en osaa kirjoittaa (enkä valokuvata).”

On totta, että kirjoittamista ei opita äidinmaidossa, eivätkä kaikki osaa kirjoittaa, vaikka jokainen meistä on oppinut kirjoittamisen jalon taidon koulussa. On eri asia kirjoittaa sana toisensa perään kuin tuottaa kohderyhmään uppoavaa ja mielenkiintoista sisältöä.

Vinkki:

Kirjoittaminen on luova puuhaa siinä missä vaikkapa soittaminen. Parhaita eväitä kirjoittajan taitojen harjaannuttamiseen ovat kiinnostus sanallista ja kuvallista sisällöntuottamista kohtaan ja sitkeys, halu harjoitella säännöllisesti.

Harjoitus tekee lähes jokaisesta jossain vaiheessa mestarin, ja siksi kuka tahansa voi opetella myös paremmaksi sanankäyttäjäksi (tai valokuvaajaksi). Lisäksi kaikenlainen lukeminen kannattaa aina.

Bloggaaminen ei ole rakettitiedettä. Siihen pätevät tietyt lainalaisuudet, ja kun ne ovat tiedossa, bloggaaminen antaa myös vapauksia. On lohdullista tietää, että taitojen karttuessa luovassa työssä lopulta kaikki säännöt on tehty jossain vaiheessa rikottaviksi.

”Mitähän ne muutkin sanoo” eli blogin mukanaan tuoma julkisuus

Julkisuus ja epäonnistumisen pelko

”Kyllähän minä muuten, mutta en lähde kyllä sinne blogiin omaa naamaani ja elämääni esittelemään.”

”Mitähän siitä bloggaamisesta osaltani nyt oikein tulisi. Joku pahoittaisi kuitenkin mielensä.”

Bloggaaminen on julkista työtä. On mahdoton ajatus blogata ilman julkisuutta. Jos julkisuus ei olisi osa bloggaamista, tarkoittaisi se samaa kuin bloggaisit pöytälaatikkoon. Julkisuuteen on mahdollista opetella. Sille voi määritellä etukäteen rajat ja julkisuuteen harjaantuu.

Vinkki:

Jokainen bloggaaja määrittelee itse mitä hän antaa itsestään ja elämästään. Asiantuntija- ja yritysblogeissa asia ja konteksti ovat tärkeimpiä. Koko omaa elämää ei ole pakko, eikä edes tarpeen esitellä julkisesti.

Sosiaalisen median aikakausi on saanut kiinnostumaan meidät yhtä enemmän ihmisistä. Ihminen on kiinnostavampi kuin yritys. Vaikka blogissa ei tarvitse esitellä koko elämää, sosiaalisen median aikakausi edellyttää esillä oloa ja näkymistä. Sinä ja sinun kasvosi ovat aidosti kiinnostavia.

Lisää vinkkejä omaan bloggaamiseesi löydät Bloggaajan käsikirjasta (Minna Luoma – Rouva Sana/ Rouva Kustannus, 2019). Kirja on myynnissä Rouva Kustannuksen verkkokaupassa sekä kaikissa kirjakaupoissa ympäri maan. E-kirjan löydät vain Rouva Kustannuksen verkkokaupasta.

Tulossa lähiaikoina:
  • Osallistuitko vuosi sitten Kesän 2018 blogikirjoituskouluun? Ei huolta, jos missasit sen tai ehdit käydä läpi vain muutaman osan. Kaikille avoin ja ilmainen Blogikirjoituskoulu avautuu näillä samoilla sivuilla perjantaina 7.6. Kesän 2019 blogikirjoituskoulu on uudistettu painos vuoden takaisesta. Sisältö on pääosin sama, mutta päivitetty ja soveltuvilta osin muokattu. Blogikirjoituskoulu sopii  erinomaisen hyvin myös blogitaitojen kertaamiseen. Pysy taajuudella!
  • Vuoden ensimmäistä Blogiperjantaita vietetään kesäkuun ensimmäisenä perjantaina 7.6. Bloggaajan käsikirjan ilmestymisen kunniaksi näyttävämpänä kuin koskaan. Kuulet pian sen ohjelmasta ja sisällöstä, ja miten sinun on mahdollista osallistua siihen. Pysy kuulolla! Blogiperjantaita on vietetty aikaisemmin kaksi kertaa vuodessa, kesäkuun ja joulukuun ensimmäisenä perjantaina, aina somessa ja verkossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *