Blogi on muutakin kuin julkinen päiväkirja eli blogin maineen kirkastus

On aika kirkastaa blogiin ja bloggaamiseen liittyviä mielikuvia. Kun mietit sanaa ”blogi”, mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen?

Oman elämän ja arjen esittely? Julkinen päiväkirja? Kuohuviini ja ilmaiset lahjat? Huulipuna, kynsilakka ja selfiet? Ei sovi kieltää. Totta toinen puoli. Ja ihan jokaista lukijaa ja seuraajaa kaikki tuo edellä oleva ei kiinnosta.

Mutta blogi tarkoittaa myös paljon muuta kuin edellä mainittua (vaikka se näkyvin puoli ehkä onkin). Ja tätä mielikuvaa Rouva Sana haluaa nyt kiillottaa, kirkastaa blogin puolesta.

Miksi? Siksi, että blogi on erinomainen, melkeinpä väittäisin paras, sisältömarkkinoinnin apuväline, joka sopii yrittäjälle, yhdistyksen tai muun yhteisön edustajalle tai jopa ammatillista suuntaa omassa elämässään etsivälle.

Mutta vallalla olevat, usein aika kliseisetkin mielikuvat peittävät ja – ja harmi kyllä – myös pilaavat monen kohdalla blogin markkinointiviestinnälliset mahdollisuudet. Ei luoteta blogin voimaan markkinoinnin tukijalkana vaan sitä pidetään aikakaus- ja iltapäivälehtien korvikkeena. Niin väärin.

Markkinointi perustuu vuonna 2017 – ja usko tai älä, taatusti koko loppuvuosikymmenen – sisältöihin. Me kuluttajat emme halua vastaanottaa mainoksia. Me vietämme yhä enemmän aikaa verkossa ja sosiaalisen median kanavilla, ja me haluamme viihtyä, tulla kosketetuksi ja liikutetuksi. Me haluamme tietoa ja ohjeita.

Me emme vastaanota niitä mainoksista ja tarjouksista. Me vastaanotamme niitä mielenkiintoisista, toisten jakamista sisällöistä ja tarinoista. Mitä jaetumpi ja puhutumpi sisältö on ja jos sen jakaja on meille jollakin tapaa tuttu, sitä varmemmin se vetää meitä puoleensa, pysäyttää ja tulee todennäköisesti vastaanotetuksi sen ensirivistä loppumetreille asti.

Sisältöjä luodaan kaikkiin sosiaalisen median kanaviin, mutta paikka, missä meidän on mahdollisuus tehdä parhaiten konkreettista kauppaa, ovat verkkosivut. Verkkosivut ovat kuitenkin mainos siinä missä mikä tahansa ilmoitus puhelinluettelon keltaisilla sivuilla, jos verkkosivuille ei päivitetä säännöllisesti – tai mikä pahinta, koskaan – tuoretta sisältöä.

Miten markkinoit, tiedotat, brändäät tai sitoutat omia asiakkaitasi itseesi, jos verkkosivusi näyttävät viikosta ja kuukaudesta toiseen samanlaiselta kuin ne ovat olleet aina? Miten saat asiakkaasi ja seuraajasi tulemaan verkkosivuillesi uudelleen? Miten teet verkkosivuillasi kauppaa? Blogin avulla.

Blogi on tekniikaltaan yksinkertainen, helppo, vaivaton ja myös edullinen keino tuottaa sisältöä kaikkiin sisältömarkkinoinnin kanaviisi. Bloggaaminen ei ole rakettitiedettä.

Blogikirjoitusten avulla jaat verkkosivuillesi tuoretta sisältöä, ja jokaisen kirjoituksen jälkeen saat oivan syyn lähestyä seuraajiasi myös muiden sosiaalisen median kanaviesi kautta. Jokainen sisältömarkkinointiin valjastettu kanavasi kiittää blogiisi tuottamastasi annista.

Blogi on tasavertainen käyttöliittymä – ja siksi se niin moneen käyttöön taipuukin. Blogia on mahdollisuus hyödyntää julkisena päiväkirjana kyllä juu, mutta silloin sillä on vain erittäin harvoin tekemistä tavoitteellisen bloggaamisen ja sisältömarkkinoinnin kanssa.

Tavoitteellinen bloggaaminen on sisältömarkkinoinnin apuväline. Blogi ja sen kautta julkaistavat sisällöt ovat siis kirjaimellisesti välikappale jonkin isomman ja laajemman määränpään saavuttamisessa.

Bloggaaminen itsessään on tavoite vain harrastajabloggaajille. Siksi julkisen päiväkirjan ylläpitämisellä ja tavoitteellisella bloggaamisella on vissi ero. Tavoitteellinen bloggaaja ei bloggaa bloggaamisen ilosta. Harrastajabloggaaja bloggaa.

Tavoitteellisia bloggaajia yhdistää yksi ohjenuora: jos tavoitteellisen bloggaajan suunta on hukassa, hän käyttää sisältöjen tuottamiseen kuluvan ajan lukemiseen, tiskaamiseen tai vaikka metsässä samoamiseen mieluummin kuin tekstien ja kuvien kursimiseen kokoon.

Tavoitteellisessa, sisältömarkkinoinnin apuvälineeksi valjastetussa bloggaamisessa suunta on aina tulevaisuudessa ja sieltä konkretiaksi puetuissa maamerkeissä. Tarkat maamerkit bloggaamiselle löytyvät yrittäjän kohdalla liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmasta sekä vähintään (huom! paino sanalla vähintään) kerran vuodessa päivitetystä markkinoinnin vuosikellosta.

Omaa ammattiosaamista esiintuova etsii samat maamerkit tulevaisuudensuunnitelmistaan ja tulevista päämääristään. Tärkein kysymys tavoitteellisella bloggaajalla onkin aina miksi? Miksi? Miksi ja taas miksi?

 

Juttu on muokattu Rouva Sanan 11.8.2017 julkaisemasta blogikirjoituksesta. Löydät alkuperäisen jutun edelleen täältä.

Jaa ja käy tykkäämässä