Ei ole sama kuka sisältöjä sinulle tuottaa – vaikuttajamarkkinoinnin vinkit aloittelijalle

Vaikuttajamarkkinointi eli kaupallinen yhteistyö omia kanaviaan ylläpitävien sisällöntuottajien, some-persoonien ja muiden julkisuudesta tuttujen kasvojen kanssa mielletään usein yhteistyöksi blogipostausten ja tube-videoiden muodossa. Eikä niissä mitään vikaa ole: ne ovat erinomainen startti. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan kuitenkin paljon muuta.

Kun olet löytänyt yrityksesi arvoille ja tyyliin, brändiin, sopivat yhteistyökumppanit, heitä kannattaa hyödyntää myös sisältöjen tuottamisessa yrityksen omille kanaville. Jos et itse ehdi, runosuonesi blogin puolella ei syki, vaikuttaja tekee mielestäsi sinun kättenjälkiäsi parempia videoita tai saisi yrityksesi Instagram-tilin lentoon, päästä hänet hetkeksi yhden tai useamman kanavasi kapteeniksi.

Vaikuttajamarkkinointia voit hyödyntää myös seuraavissa tilanteissa:

  • yrityksen verkkosivuilla ja some-kanavilla järjestetyissä kilpailuissa
  • yrityksen tuote-, palvelu- tai vaikka toimitilan sisustuksen kehittämisessä ja uudistamisessa
  • erilaisissa tapahtumissa, workshopeissa, messuilla jne.
  • tarjoamalla ja hyödyntämällä erilaisia affiliate-linkkejä (kumppanuusmarkkinointia: esimerkiksi alennuslinkit verkkosivuilla) sekä
  • brändilähettiläänä toimimisessa, jolloin vaikuttaja lainaa kasvonsa yrityksesi käyttöön.
Miten sopivat vaikuttajat löytää?

Tutkimusten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyökumppanit valitaan yhä edelleen aivan liian usein Suomessa tunteella sen sijaan, että heidän valintaansa pohdittaisiin järkisyillä. Vaikuttaja usein valitaan siksi, kun häntä käyttävät myös kaikki muut (ja hänen on siksi pakko olla hyvä), hänellä on suuret seuraajamäärät (ja hänen on siksi pakko olla hyvä), hän tekee työnsä ilmaisesti (eikä siksi niin haittaa, vaikka hän ei olisikaan niin hyvä) tai yrittäjä itse on henkilökohtaisesti mieltynyt sisällöntuottajan sisältöihin (mutta hänen kohderyhmänsä ja osaamisalueensa ei istu yrityksen toimialaan).

Ei siis näin. Ei, ei ja ei. Vaikuttajamarkkinointi on samanlainen markkinoinnin muoto siinä missä mikä tahansa muukin. Ei ole ihan se ja sama, kuka yrityksellesi sisältöjä tuottaa. Kun kerran vaikuttajamarkkinointiin ryhdyt, sinun kannattaa olla kiinnostunut siitä, mitä yhteistyöllä aidosti saat. Sisältöjen tulee palvella yrityksesi markkinoinnillisia tavoitteitasi sekä vastata yrityksesi arvomaailmaa.

Oikea, sopiva vaikuttaja:

  • on oman yrityksesi brändin kohderyhmän
  • tuntee yrityksesi sekä sen tuotteet/palvelut sekä on aidosti kiinnostunut niistä – enemmän kuin saamansa palkkion verran
  • on omassa kohderyhmässään aihealueen asiantuntija ja mielipidevaikuttaja
  • osaa tuottaa sisältöä sekä
  • ymmärtää markkinoinnin lainalaisuudet sekä osaa tehdä kaupallista yhteistyötä.

Aivan liian usein törmään edelleen siihen, kuinka pk-yrittäjien keskuudessa todellisuus hämärtyy erityisesti silloin, kun vaikuttaja itse ottaa yrittäjään yhteyttä yhteistyötoiveissa. Usein jälkikäteen alkaa kaduttaa: sisällöntuottaja ei ollut sellainen kuin oli ehkä toivottu, sisällöt eivät vastanneet laadullisesti ennakkoajatuksia, ja yhteistyöstä on aiheutunut enemmän mielipahaa kuin todellista hyötyä.

Näin ei käy, jos vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet ovat kirkkaana mielessäsi, tutustut ennakkoon sisällöntuottajan sisältöihin ja kanaviin sekä sovit ennakkoon yhteisistä pelisäännöistä. Kun pohjatyö on tehty, lopputulos on yleensä aina hyvä – ellei täydellinen.

On hyvä muistaa, että sisällöntuottajan seuraajamäärillä ei ole suurta merkitystä. On toki kiehtovampaa tehdä yhteistyötä monta kymmentä tuhatta seuraajaa tavoittavan sisällöntuottajan kanssa kuin bloggaajan, jonka tarinoita lukee tuhat tai kaksi.  Määrä ei ole kuitenkaan laadun tae. Vaikuttajan tuottamat sisällöt ja tavoitteesi ratkaisevat.

Arvona lukijoiden ja seuraajien sitoutuminen vaikuttajan sisältöihin on ulospäin näkyviä seuraajamääriä huomattavasti arvokkaampi. Kun pienen blogin tai tube-kanavan seuraajat lukevat ja katsovat kaikki, mitä heidän seuraamansa vaikuttaja tuottaa ja ovat sitoutuneita hänen kanaviinsa, he luottavat häneen, toimivat hänen mielipiteidensä mukaan, ja mikä parasta, laittavat vaikuttajan kautta saadut vinkit vielä itsekin kiertoon. Pienikin voi siis olla usein suuri ja tuottelias.

Miten vaikuttajamarkkinointiyhteistyö käynnistetään?

Vaikuttajamarkkinointiyhteistyö on markkinoinnin muoto siinä, missä mikä tahansa muu markkinoinnin kampanja, ja se tulee suunnitella etukäteen yrityksen tavoitteista käsin. Kun pohdit vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista, ota huomioon seuraavat asiat:

  • Kenelle? määrittele kohdeyleisö
  • Mitä? mieti kohdeyleisön tarpeet, mihin vaikuttajamarkkinoinnilla on tarkoitus vastata
  • Miten? minkälaisia sisältöjä (blogikirjoitukset, tube-videot, Instagram-päivitykset yms.) on tarkoitus tuottaa
  • Kenen kanssa? ratkaisevien valintojen jälkeen älä unohda pitää vaikuttajiasi ajan tasalla, missä mennään: informoi, osallista ja sitouta
  • Milloin? tee aikataulutus
  • Missä? missä kaikkialla sovitus sisällöt julkaistaan
  • Kuinka paljon? miten yhteistyö mitataan
  • Kuinka meni? mikä on loppuanalyysi yhteistyön tuloksista.

Käsittämättömän usein kaksi viimeistä kohtaa unohtuu. Tehdään yhteistyötä ehkä mieluisienkin vaikuttajien kanssa ja ollaan tyytyväisiä sisältöihin, mutta kenelläkään ei ole tuon taivaallista käsitystä, miten koko homma kannatti. Tuottiko yhteistyö toivottuja tuloksia?

Yhtä usein pk-yritysten puolella unohtuu myös sekin, että vaikuttajan laatimat sisällöt pitää ottaa rohkeasti haltuun sekä hyödyntää ja jakaa niitä yrityksen omilla kanavilla. Vaikuttajamarkkinointia ei siis ole se, että vaikuttaja jakaa sisällöt yksin omilla kanavillaan ja se siitä. Kun maksat työstä, hyödynnä se parhaalla mahdollisella tavalla.

Joskus hyvän, yrityksen arvomaailmaan istuvan vaikuttajan löytäminen voi olla kovasta työstä ja vilpittömästä yrittämisestäkin huolimatta vaikeaa. Silloin kannattaa hyödyntää muun muassa sisältömarkkinoinnin ammattilaisia sekä valtakunnallisia ja alueellisia sisällöntuottajayhteisöjä. Niistä osaa yhdistää sijainti, osaa toimialue.

Keskisellä Uudellamalla apua saat Keski-Uudenmaan blogit -yhteisöstä Kublosta, jonka riveistä löydät kolmisenkymmentä sisällöntuottajaa, bloggaajaa ja tubettajaa, eri toimialueilta. Yhteistä kublolaisille on, että kaikki asuvat keskisellä Uudellamaalla. Kublolaiset tavoittavat noin 200 000 seuraajaa pelkän pääkanavansa kautta.

Ja vielä lopuksi: on hyvä muistaa, että jokainen itseään ja omaa työtään arvostava sisällöntuottaja osaa määritellä aina työlleen arvon. Hän ei siis tuota sisältöjä sisällöntuottamisen ilosta ja ilmaisen tuotteen vuoksi vaan siksi, että hän tietää olevansa edustamiensa aihealueiden ja sisältöjen tuottamisen ammattilainen. Muista arvostaa tätä. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita eikä ilmaista (tai tuote-/palvelupalkkiolla) maksettua vaikuttajamarkkinointia.

 

Kirjoitus on osa vaikuttajamarkkinointiin liittyvää kirjoitussarjaa. Kirjoitussarja pohjautuu Rouva Sanan kaikille avoimeen Ai, mikä ihmeen vaikuttajamarkkinointi? -tilaisuuteen marraskuussa. Edelliset osat löydät täältä ja täältä.

Rouva Sana on vaikuttajamarkkinointiyhteisön PING Helsingin asiantuntija. Jutussa on hyödynnetty PING Helsingin laatimia vaikuttajamarkkinointiyhteistyön ohjeita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *