Hyvän ja onnistuneen blogikirjoituksen elementit: Blogikirjoituskoulu, osa 9

Edellisellä viikolla Kesän 2018 blogikirjoituskoulussa pohdittiin blogikirjoituksen työvaiheita. Tänään aiheena on, mikä tekee blogikirjoituksesta onnistuneen, ja mitkä ovat hyvän blogikirjoituksen elementit. Pystyykö näitä edes nimeämään?

Hyvä, onnistunut blogikirjoitus on aina lukijan silmissä ja korvissa. Se, mikä lukijaa miellyttää, on subjektiivinen kokemus. Lukijaa kannattaa kuitenkin yrittää palvella ja auttaa: kertoa sellaisista asioista siten, että he kokevat juttusi merkityksellisiksi. Mitä mielenkiintoisempaa sisältöä tuotat, sitä onnistuneempana lukijat sitä pitävät, ja sitä varmemmin sitoutat lukijasi blogiisi ja hän palaa sinne uudestaan.

Hyvä sisältö kerää kuin hunajapurkki kävijäliikennettä ympärilleen. Kun jaat tällaisia juttuja blogisi sosiaalisen median kanavissa ahkerasti, ne leviävät parhaimmillaan laajemmalle lukijakunnalle ja tavoitat uusia seuraajia. Väheksyä ei myös sovi sitä, että hakukoneet rakastavat vilkasliikenteisiä sisältöjä. Sisältöihin satsaaminen kannattaa.

Blogikirjoitus on aina oma yksittäinen kokonaisuutensa. Silti onnistuneella sisällöllä on muutamia yhteisiä elementtejä.

Hyvä blogikirjoitus koostuu muutamista peruselementeistä

1. Aihe ja näkökulma

Aiheiden ideoinnista ja näkökulman valinnan merkityksestä on puhuttu jo monta kertaa Blogikirjoituskoulun aikana. Ymmärrät nyt vähitellen, miksi. Korostaa ei voi liikaa, että pelkkä aihe itsessään ei siis koskaan yksinomaan riitä. Aiheellasi pitää olla oikea, sopiva näkökulma: punainen lanka, syy sille, miksi olet päättänyt kirjoittaa juuri nyt valitsemastasi aiheesta.

Tajunnanvirtateorialla kirjoitettu blogijuttu on aina tajunnanvirtaa. Ei muuta. Satsaa aiheen miettimiseen. Se on onnistuneen sisällön kriteeri numero yksi.

2. Faktat

Tee huolella juttuusi liittyvä ja sen tarvitsema taustatyö. Mikään blogikirjoitus ei ole yhtä masentava kuin se, joka on puutaheinää ja jutussa jaetut faktat ovat mutu-tuntumalla kirjoitettu.

Muista, että vaikka vain bloggaaja oletkin, etkä esimerkiksi kirjoittava journalisti, olet sisällöistäsi aina vastuussa lukijoillesi. Jutussa väittämiesi faktojen pitää olla oikeita ja mielipiteittesi aitoja ja totta. Jos jäät muusta kiinni, sinut muistetaan ja huomataan, mutta ei välttämättä hyvällä. Lukijan luottamuksen voi ansaita vain kerran.

3. Aitous ja persoonallisuus

Hajuton, mauton, äänetön sekä sanallisesti että visuaalisesti tunnoton sisältö ei kiinnosta ketään. Ole persoonallinen, aito, huumorintajuinen ja joskus jopa provosoiva, jos se sopii sinulle.

Kirjoita kielellä, joka istuu suuhusi. Tärkeintä on, että herätät tarinoillasi ja jutuillasi tunteita, aiheutat ja saat lukijassa aikaan janontunteen. Annat jotain sellaista, jota ilman hän ei voi olla.

Hyvä sisältö on nyt arvossaan

Hyvän sisällön merkitys nousi arvoon arvaamattomaan, kun Facebook meni ja rukkasi omia algoritmejään rankalla kädellä vuoden alussa. Sinänsä asiassa ei ollut mitään uutta. Facebook tekee vastaavaa koko ajan.  Talvella muutos oli kuitenkin niin suuri, että sen vaikutukset näkyivät laajalti, ja kansa kohahti.

Kohahduksessa oli yksi hyvä puoli. Viimeisetkin havahtuivat huomaamaan, että itseisarvo ei ole sisältö itsessään. Ei siis se, että joka kanavaan roiskitaan tavaraa tuutin täydeltä. Arvoa on nyt vain laadukkaalla ja kohderyhmää palvelevalla sisällöllä. Kun jutut on kirjoitettu kohderyhmä mielessä, ne huomataan seuraajien ja lukijoiden keskuudessa, ja luetaan, olivatpa Facebookin algoritmit lopulta melkein mitä tahansa.

Kirjoitin Facebookin muutosten jälkeen viime tammikuussa blogijutun otsikolla Kahdeksan vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen. Ohessa on lyhyt yhteenveto siitä.

Kahdeksan vinkkiä onnistuneen sisällön ja blogikirjoituksen tuottamiseen

1. Määrittele sisällöillesi tavoitteet.

Tavoitteiden määrittelemisestä on Blogikirjoituskoulussa puhuttu moneen kertaan, alusta alkaen. Ymmärrät nyt, miksi. Kaikki onnistuneen sisällön tuottaminen lähtee suunnittelusta. Jos et sitä tee, on mahdoton osua maaliin eli tuottaa sellaista materiaalia, josta seuraajasi pitävät.

2. Tunnista oma kohderyhmäsi.

Myös tästä on Blogikirjoituskoulussa puhuttu. Jos et tiedä kenelle bloggaat, on mahdotonta tuottaa heitä palvelevaa ja siis onnistunutta sisältöä.

3. Tuota sisältöä aiheista, joita kohderyhmäsi arvostaa ja odottaa sinulta.

Muista, että kuten edellä muistutettiin, pelkkä aihe ei riitä. Välttämättä se, mistä sinä tykkäät kirjoittaa ja se, mistä kohdeyleisösi haluaa lukea, eivät ole sama asia.

4. Tuota sisältöä ajankohtaisista aiheista.

Ajankohtaisuus on kaikissa sisällöissä aina in. Mitä tuoreampaan aiheeseen varhaisessa vaiheessa onnistut pureutumaan, sitä paremmassa asemassa sisällöilläsi olet.  Pahinta, mitä voit tehdä, on julkaista aiheesta sisältöjä siinä vaiheessa, kun juna on mennyt pysäkin ohi. Se antaa sinusta ja blogistasi jälkeen jääneen ja hapantuneen kuvan.

5. Löydä oma kielesi. Ole persoonallinen.

Etsi tarinoillesi ja sisällöillesi oma tyyli ja kieli, ja vaali niitä johdonmukaisesti läpi koko blogisi. Ole persoonallinen ja läheinen. Korosta sitä, mikä erottaa sinut muista.

6. Muista kuvitus.

Elämme visuaalisessa maailmassa, ja pelkkä kirjoitettu tarina ei koskaan riitä. Kuvituksesta on puhuttu Blogikirjoituskoulussa moneen kertaan. Sisällöt tarvitsevat aina kohderyhmää kiinnostavan, sisältöön sopivan kuvituksen, jotta saat kiinnitettyä kohderyhmäsi huomion.

7. Yllätä.

Mikään ei ole kenestäkään niin tylsää kuin se, että kaikki asiat toistuvat viikosta toiseen saman kaavan kautta. Sama koskee blogisi lukijoita. Yllätä heidät sisällöilläsi, kun se on mahdollista.

8. Säännöllinen rytmi on avain onneen.

Bloggaaminen on maratonlaji. Kun hyppäät blogisi ohjaksiin, kohderyhmäsi odottaa sinulta yhtä paljon sitoutumista kuin sinä heiltä. Sitä, että muistat heitä sisällöilläsi säännöllisesti, etkä vasta silloin, kun sinulla itselläsi sattuu olemaan hetki aikaa.

Mikä rytmisi on, riippuu täysin sinusta. Asiantuntijablogeissa jo kerran viikossa bloggaamista pidetään huipputahtina. Kerran kuussa on puolestaan blogissa kuin blogissa hidas tahti. Sillä on vaikea sitouttaa lukijoita. Valitse oma julkaisurytmisi näiden kahden väliltä.

Liity mukaan Facebook-ryhmään

Jos kaipaat vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa– suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi.

Viikon tehtävä:

Tänään saat kääriä hihat, ja tehdä hetken töitä oikein kunnolla. Kirjoita yksi blogijuttu (edes sen raakaversio) jostain valitsemastasi aiheesta yllä olevien kriteerien mukaan. Kirjoita tietenkin mielellään sellainen juttu, että voit hyödyntää sitä omassa blogissasi joko heti tai myöhemmin vaikka muokattuna.

Muista, että kaikkea edellä mainittua ei kuulu sisällyttää yhteen ja samaan tekstiin. Elementit ovat aina muutamien yhdistelmä, jotka vaihtelevat eri blogijutuissa. Opit poimimaan aiheeseen ja julkaisuajankohtaan sopivat ajan kanssa. Esimerkiksi oman kielen löytäminen ja oma, persoonallinen tyyli syntyvät vasta vähitellen.

Testaa! Alla oleva kommenttikenttä tai Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmä on vapaata aluetta kertoa, miltä harjoitus sinusta tuntuu.

 

Kesän 2018 blogikirjoituskoulun edellisen kahdeksannen osan löydät täältä. Seuraavan kymmenennen osan löydät täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *