Jos et koskaan aloita, et koskaan näy – missään

Teen töitä paitsi sisältömarkkinointia harjoittavien pk-yritysten myös omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan näkyväksi tekevien kanssa. Lähes kaikilla asiakkaillani on yksi yhteinen kompastuskivi: oman blogin käynnistäminen on samperin työlästä ja ilmeisesti myös aika vastentahtoistakin puuhaa. Blogin perustamista vatvotaan, mietitään, sulatellaan, etsitään sopivaa aikaa, jota ei kuitenkaan koskaan löydy – ja harmitellaan mielessä, että kyllähän minä muuten, mutta kun…

Stop ja seis tykkänään! Sanon nyt suoraan: jos et aloita, et koskaan näy, missään. Jos et käynnistä omaa blogimatkaasi nyt, ja tee osaamistasi näkyväksi, et tule koskaan verkosta löydetyksi. So simple is that!

Tarina erään blogin matkasta, ja kuinkas sitten kävikään

Kerronpa tähän alkuun otteen elävästä elämästä.

Olipa kerran eräs sisällöntuottaja, joka oli kirjoittanut työkseen, tuottanut siis ammatikseen julkisia sisältöjä reilut 15 vuotta. Siitä huolimatta hän vannotti itselleen ja muille, että hän ei muuten aloita koskaan bloggaamaan. Miksi? Koska blogi oli sisällöntuottajan mielestä kiva harrastus, juu kyllä,  ken kirjoittamisesta tykkää, mutta työtä, joka vie kaiken ajan, mutta joka ei anna mitään muuta kuin ehkä iloisen mielen sekä tukun harmaita hiuksia.

Viitisen vuotta sitten sisällöntuottaja tuli vähitellen toisiin ajatuksiin. Hän oivalsi, että jos hän haluaa tulla löydetyksi verkosta, pelkkä Facebook ei muuten todellakaan riitä. Tarvitaan somea ja kättä pidempää. Verkkoon tulee jättää jälkiä omasta tekemisestä, ja se ei onnistu ilman verkkosivuja ja tasaisesti päivittyvää blogia. Verkosta tulee tulla löydetyksi. Verkkoon pitää saada kaikkien potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden nähtäville se, jossa hän on aidosti paras eli kirjoittamisessa. Vastoin kaikkia vannotuksiaan hän päätti perustaa blogin.

Sisällöntuottaja käytti aikaa blogin suunnittelemiseen, mietti huolella sen kohderyhmän, tavoitteet ja aihealueet eli teki sanalla sanoen  pohjatyön tarkkaan, mutta liikoja pilkkuja viilaamatta. Hän jopa kirjoitti ensimmäiset blogikirjoitukset sisältösuunnitelman pohjalta. Kunnes tuli blogin julkaisemisen aika. Yhtäkkiä sisällöntuottajalle, joka oli – painotan siis vielä kerran – kirjoittanut työkseen koko aikuisikänsä, nousi pala kurkkuun ja hiki otsalle – ja rimakauhu oli vallata koko rouvan. Mitä minä nyt? Ei tästä mitään kuitenkaan tule. Mitä kaikki tästä ajattelevat? En minä kuitenkaan osaa. Reaktiot yllättivät hänet itsensäkin. Ja hän kuitenkin painoi kuin painoikin ensimmäisen kerran julkaise-nappia, ja on siitä lähtien painanut sitä jo yli 500 kertaa.

Tuosta pelon sekaisesta hetkestä sai alkunsa Rouva Sana –blogi, joka on sitten neljän vuoden takaisten ensimmäisten blogikirjoitusten muuttunut ja kehittynyt tyystin erinäköiseksi blogikanavaksi, tehnyt mahdolliseksi oman osaamisen ja ammattitaidon näkyvyyden ja tunnettuuden, mahdollistanut työn ja ammatin harjoittamisen – sekä vastoin kaikkia sisällöntuottajan omia ennakkoajatuksia, lukijakunnan muuttuessa ja sisältöjen kehittyessä jakautunut jo kahteen eri blogiin. Siis k-a-h-t-e-e-n blogiin. Ennenkuulumatonta.

Neljä vinkkiä onnistuneeseen blogistarttiin

Mikä on tarinan opetus?

Se, että:

– blogi on monta astetta henkilökohtaisempi kanava kuin mikään muu kirjoittamisen ja julkaisemisen muoto. Vaikka julkaisisit asiablogia, vastaat usein enemmän ja vähemmän sen sisällöistä yksin. Jotta tarinasi ja sisältösi ovat kiinnostavia, on suotavaa, että kuorrutat ne pienellä palalla omakohtaisuutta. Toisin kuin esimerkiksi journalistisissa tarinoissa, persoonasi saa näkyä. Ei siis ole ihme, että jännittää. Se on luonnollista. Mutta tunteen valtaan ei kannata jäädä. Liian monta hyvää asiaa jää toteutumatta, jos jätät blogisi perustamatta vain siksi, että et kehtaa.

– ei kannata vatvoa blogin perustamista ja aloittamista liikaa. Kun suunnittelutyö on tehty huolella, anna palaa enempiä miettimättä. Itse työ ja blogimatka opettavat ja kehittävät sinua. Blogisi muuttuu matkan aikana joka tapauksessa, halusitpa sitä tai et. Mutta muista: blogisi aloittaminen on suurin juttu vain sinulle, ei asiakkaillesi ja kohderyhmällesi. Siksi liika pingottaminen ja jännittäminen ei kannata.

– mitä menetät, jos et bloggaa? Sinun tulee näkyä ja löytyä verkosta. Jos omaat erityistaidon ja olet oman alasi asiantuntija, miten tuot sitä esiin? Blogi mahdollistaa sinulle uusien potentiaalisten asiakasvirtojen ja kohdeyleisön löytämisen, omassa työssäsi kehittymisen, parhaimmillaan jopa uuden ammatin.  Haluatko jättää kaiken tämän vain siksi, että et uskalla tai et saa vain aikaan?

– bloggaaminen on matka, joka tuottaa tulosta vasta pitkällä aikajänteellä; monien asiantuntijoiden mukaan jopa vasta vuoden-kahden kuluttua. Tarinan sisällöntuottaja bloggasi kaksi vuotta, jonka jälkeen hän perusti oman yrityksen. Jos et aloita blogimatkaasi juuri nyt, et ole koskaan sillä. Matkasi ei ole koskaan alkanut. Ja jos et aloita, et koskaan näy. Onko sinulla oikeasti varaa jäädä odottamaan? Kello käy, tik-tak, ja päivät kuluvat eteenpäin. Ei kannata ottaa riskiä ja jäädä nukkumaan. Kukaan ei muista herättää, koska he eivät tiedä sinua.

Mielipidejohtaja Jarkko Kurvisen sanoin: mitä pitempään teet omaa osaamistasi näkyväksi, sen helpommaksi se sinulle tulee.

Konkarin syvällä rintaäänellä: touchè!

Poimi seitsemän konkreettista vinkkiä blogin käynnistämiseen täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *