Kahdeksan vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen

Uusi vuosi käynnistyi pienen kohahduksen saattelemana. Facebook oli ottanut ja mennyt rukkaamaan algoritmejään uusiksi. Muutoksen myötä tammikuun alussa kyytiä saivat suosituimman ja eniten käytetyimmän some-kanavan yritystilit. Käytännössä Facebookin algoritmit ohjaavat meidän jokaisen seinälle nousevia päivityksiä jatkossa niin, että kavereiden päivitysten osuus korostuu ja yritysten vähenee.

Näkyvyyden muutoksista oli saatu esimakua jo pitkin edellistä vuotta. Monet yritykset ja yritystilin kautta Facebook-tiliään ylläpitävät tahot kuten yhdistykset, yhteisöt tai vaikkapa bloggaajat ehtivät raportoida orgaanisen näkyvyyden laskusta. Osalla se oli kommenttien mukaan merkittävä. Syitä algoritmin muutoksiin on varmasti useita, joista eräs merkittävin lienee Facebookin halu ohjata yritystilin ylläpitäjiä entistä voimakkaammin maksullisen mainonnan käyttöön.

Vaan ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Yritysten ja yritystilien kautta markkinointitarkoituksessa sisältöä tarjoavien tahojen on mahdollista porskuttaa jatkossa kuten ennenkin. Arvoon arvaamattomaan on noussut kaksi asiaa: oman kohderyhmän tarkka tuntemus ja heille tarjottavien sisältöjen laatu. Siis ei kaikille todellakaan enää kaikkea vaan rajatulle porukalle vähän, mutta tarkkaan harkittua ja laadukasta.

Eli sama asia suomeksi: sinun tulee osata tarjota juuri sinun omalle kohderyhmällesi mielekästä, mielenkiintoista, vetoavaa ja hauskaa sisältöä. Tarinoita, kuvia, videoita ja mahdollisesti jopa podcasteja – juuri sellaista sisältöä, mitä he janoavat sinulta, mitä ilman he eivät tule toimeen ja mikä innostaa heitä vilkkaaseen vuorovaikutukseen.

Asiassa ei sinänsä ole mitään uutta. Kuljin koko viime vuoden paikasta ja koulutuksesta toiseen hokien, että muista nyt ne sinut kohderyhmät ja muista, että mietit edes hiukan, mitä sisältöä ja milloin niitä julkaiset.

Uutta on se, että nyt kohderyhmätuntemus ja sisältöjen laadun merkitys korostuvat enemmän kuin kenties koskaan digimarkkinoinnin historiassa. Jos siis aikaisemmin pääsit hieman kuin koira veräjästä roiskimalla erilaisia sisältöjä niitä juurikaan miettimättä, jatkossa et enää pääse. Sinun on raivattava kalenteristasi hetki oman sisältömarkkinointisi suunnittelulle.

Mikä sitten tekee sisällöistä omaan kohderyhmään vetoavan? Mitkä ovat onnistuneen sisällön tunnusmerkit?

Kahdeksan vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen

1. Määrittele sisällöillesi tavoitteet.

Tämä on tylsää, todella, todella tylsää, mutta kaikki sisältöjen tuottaminen lähtee suunnittelusta. Onhan oma sisältömarkkinointistrategiasi tälle vuodelle tehty, ja onhan sinulla sisältösuunnitelma? Ilman ennalta määriteltyjä tavoitteita on oikeastaan sama, vaikka unohtaisit koko sisältöjen tuottamisen.

2. Tunnista oma kohderyhmäsi.

Jos et ole koskaan miettinyt, kuka sisältöjäsi oikein seuraa ja kenen niitä pitäisi seurata, on oikea aika varata hetki kalenterista, ja tehdä analyysi omasta kohderyhmästäsi.

3. Tuota sisältöä niistä aiheista, joita kohderyhmäsi arvostaa ja odottaa niitä sinulta.

Muista, että pelkkä aihe ei riitä. Etsi ja löydä sille punainen lanka. Punaisen langan hahmotat, kun perustelet itsellesi ja itsesi kautta kohderyhmällesi, miksi olet valinnut juuri tämän aiheen, tästä näkökulmasta, juuri tällä hetkellä.

Tartu aiheisiin, joilla tuotat asiakkaillesi tai seuraajillesi lisäarvoa ja kerrot jotain uutta; joilla autat heitä pulman kohdalla mäessä; jotka saavat heidät hiljentymään ja miettimään, että enpä olisi koskaan osannut ajatella tuota; jotka saavat heidät astumaan oman läppärin tai puhelimen edestä ulos ja toimimaan; jotka saavat heidän nauramaan tikahtuakseen ääneen; jotka erottavat sinut muista; joiden avulla olet The You.

4. Tuota sisältöä ajankohtaisista aiheista.

Seuraa herkällä korvalla ja silmällä, mitä toimintaympäristössä – ja ylipäätään ympärilläsi ja julkisessa keskustelussa – tapahtuu. Tartu rohkeasti aiheisiin, jotka tunnet ja jotka vaativat mielestäsi nostamisen esiin. Jatka jo käynnissä olevaa keskustelua omalla näkökulmallasi. Tartu ajankohtaiseen aiheeseen, johon voisit tuoda jotain uutta: mielipiteen, tiedon, palvelun.

Iskemällä sisällöilläsi oikeaan aikaan ja oikealla hetkellä saatat parhaimmillaan päästä osaksi suurempaa tiedonvirtaa, joka voi johtaa parhaimmillaan jopa viraaliin ilmiöön. Tätä tuskin kuitenkaan tapahtuu, jos et seuraa, mitä ympärillesi kuuluu.

Ja pahinta (tai ainakin nolointa), mitä voit tehdä, on julkaista aiheesta sisältöjä siinä vaiheessa, kun matkustajia täynnä ollut juna on jo päätepysäkillä. Joskus on suurta viisautta siis todeta, että juna nyt vain meni jo.

5. Löydä sisällöillesi oma kieli. Ole persoonallinen.

Osa yritysten ja yhteisöjen markkinointistrategiaa pitäisi yhä näyttävämmin olla kieli ja preesens, joilla he ovat läsnä sisältöjen avuilla eri some-kanavissa. Etsi tarinoillesi ja sisällöillesi oma tyyli ja kieli, ja vaali niitä johdonmukaisesti läpi koko sisältömarkkinointisi. Ole persoonallinen ja läheinen. Korosta sitä, mikä erottaa sinut muista.

6. Muista kuvitus.

Elämme visuaalisessa maailmassa, ja pelkkä kirjoitettu tarina ei juuri koskaan riitä. Sisällöt tarvitsevat aina kohderyhmää kiinnostavan, sisältöön sopivan (ja sitä markkinoivan) kuvituksen, jotta saat kiinnitettyä kohderyhmäsi huomion.

7. Yllätä.

Mikään ei ole kenestäkään niin tylsää kuin se, että kaikki toistuvat viikosta toiseen saman kaavan kautta. Ja mikään ei ole niin nastaa ja mielenkiintoista kuin se, että kokee tulleensa yllätytetyksi. Muista tämä myös sisällöissäsi.

8. Säännöllisyys on avain onneen.

Sisältöjen avulla markkinoiminen on maratonlaji. Tärkeintä siis on, että et lyö ensimmäisen vuoden aikana hanskoja tiskiin. Kun hyppäät somen kelkkaan, kohderyhmäsi odottaa sinulta yhtä paljon sitoutumista kuin sinä heiltä. Sitä, että muistat heitä sisällöilläsi säännöllisesti, etkä vasta silloin, kun sinulla itselläsi sattuu olemaan hetki aikaa. Ennen pitkää seuraajasi palkitsevat kyllä hyvät sisältösi.

Ja ps.

Tämä kaikkihan ei sitten onnistu oikeasti ilman suunnittelemista. Sillä mainitsematta paketista jäivät kanavien valitseminen, sopivan julkaisuajan kohdan löytäminen sekä tavoitteiden seuranta ja mittaaminen.

2 thoughts on “Kahdeksan vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen

  1. Hyviä pointteja kaikki! Näin ruokabloggaajana ja varsinkin kaikkiruokaisena en itse halua erikoistua mihinkään tiettyyn, mutta tosiaan noita kohderyhmiä pitää alkaa miettiä tarkemmin. Ja tietty sitä sisältöä. Mä en osaa olla erityisen hauska, mutta tykkää itse henkilökohtaisesti sellaisiista mustanhuumorin omaavista blogeista, oppispa itsekin. Jotain uutta pitää kyllä kehitellä kevään aikana. Mukavaa talvipäivän jatkoa Minna :).

    1. Hei, superkiitos analyyttisestä kommentistasi. Minusta yritys, tai tässä sinun tapauksessasi blogi, ja sen genre ovat mukana määrittämässä tyyliä. Väkisin ei voi eikä saa olla hauska, koska siitä tulee yleensä teennäisen hauskaa, ja se ei palvele eikä kiinnosta ketään. Kaikki lähtee siis siitä, mitä tekee ja millainen itse on.

      Suurempi ongelma erityisesti yrityksissä on, että pitäydytään sisällöissä, jotka ovat hajuttomia, mauttomia, visuaalisesti mielenkiinnottomia ja muuten vain tunnottomia, että ei vain vahingossakaan loukattaisi ketään, aiheutettaisi ylimääräisiä ajatuksia tai mikä pahinta, asetettaisi itseä sellaiseen valoon, että se voisi olla jotenkin noloa. Ei siis uskalleta astua laatikosta ulos. Ja kaiken tämän välttämiseksi ollaan sisällöissä sitten niin persoonattomia ja asiallisia, että hohhoijaa.

      Ruokablogeissa kohderyhmän ehkä suurin ja tärkein halu on saada blogin kautta uusia ja oivaltavia reseptejä. Ne riittänevät jo pitkälle sisällöiksi. Tärkeää kuitenkin on erottua muista. Se tapahtuu oman tyylin avulla. Ruokablogeissa siihden liittyvät myös valokuvat – ja sinun tapauksessasi tiedän, että ne, jos jotkin, ovat osa kieltäsi <3.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *