Markkinoi itsesi sisällöillä uuden vuoden aallonharjalle

Tervetuloa vuosi 2018!

Pitkän, todella pitkän kuivan kauden jälkeen meille näytetään vihdoin vihreää valoa. Ja mikäs sitä on yksin- ja pienyrittäjänkin muikistellessa: lukuisten arvioiden mukaan talouden rattaat polkevat tänä vuonna Suomessa muhkeimpaan vauhtiin kuin vuosiin.

Suunta antoi esimakua jo viime vuoden puolella. Kun moni ehti nitistää männä vuosina markkinointikustannuksista pitkän siivun, toivo tulevasta avaa nyt monta uutta ovea. Samalla kasvaa kuitenkin myös huoli. Se näkyi loppuvuoden aikana Rouva Sanallekin esitetyissä yhteydenotoissa. Miten osata hyödyntää verkkoa ja sosiaalisen median kanavia parhaalla mahdollisella tavalla omassa markkinoinnissa?

Valehtelisin, jos väittäisin, että huoli on aiheeton. Sisältömarkkinoinnin ammattilaisen sydän vuotaa jokikinen kerta verta, kun priimaluokan palvelu ja sisältö joutuvat romukoppaan vain, koska viestiä niiden olemassa olosta ei ole saatu piirtymään oikean kohderyhmän verkkokalvolle.

Otetaan yksi esimerkki.

Ilmoittauduin asiakkaan roolissa erään pääkaupunkiseudulla toimivan koulutuksentarjoajan yhden päivän ammattikurssille. Kurssi oli löytö (sitä se muuten todellakin oli; löysin kurssin vahingossa..). Kurssi oli sisällöltään timanttinen, ajankohta oli loistava, kouluttaja oli ammattitaitoinen ja hyväksi havaittu, ja kurssihinta oli hinta-laatusuhteeltaan täydellinen. Kurssi hakkasi siis sisällöltään ja hinnaltaan muut kilpasisarensa ja –veljensä mennen tullen. Vaan miten sitten kävikään. Vajaata viikkoa ennen kurssin alkamisajankohtaa sain ilmoituksen, että kurssi ei toteudu, koska osallistujia ei ollut ilmoittautunut riittävästi.

Whaaat?

Maassamme pääkaupunkiseudulla oli tarjolla ykkösluokan koulutusta, johon ei löytynyt riittävästi osallistujia samaan aikaan, kun muiden koulutuksenjärjestäjien kursseille rynni väkeä ovista ja ikkunoista? En malttanut olla purkamatta pettymystäni koulutuksenjärjestäjälle ja tivata, mitä ihmettä talossa oikein puuhataan.

Loput ehkä arvaatkin jo. Osoittautui, että talo oli tulvillaan ammattitaitoista näkemystä kurssisisällöistä ja niiden toteuttamisesta, mutta heillä ei ollut oikein minkäänlaista käsitystä timanttisten sisältöjen markkinoinnista. He olivat mestareita omalla alallaan eli koulutusten laatimisessa, mutta eivät siinä, mitä he olisivat kipeimmin tarvinneet: omien sisältöjensä markkinoinnissa. Hyvä kurssisisältö kun ei pdf-dokumenttina juuri lämmitä, jos sitä ei pääse koskaan tarjoamaan kenellekään maksua vastaan. He myönsivät ongelman itsekin. Ja sen että ehkä pieni ilmoitus paikallisessa lehdessä ja maininta omilla verkkosivuilla eivät sittenkään tänä päivänä riitä markkinoinniksi.

Kaiken tämän jälkeen oli pakko kysyä, että harmittiko. Minua tilanne nimittäin harmitti, ihan vietävästi. Talossa oli käytetty turhaan niin paljon työtunteja. Oli valunut niin turhaan hukkaan hyvä sisältö. Ja mikä pahinta: oli nähty niin paljon turhaa vaivaa täysin tuottamattomasta työstä.

Valitse parhaat palat Markkinoi sisällöillä 6+1 -kurssisarjasta

Kouraiseeko sinua ehkä nyt rintapuolesta? Nakuttaako omatuntosi? Pukkaako tuskanhiki otsallesi? Älä huolehdi. Jos samat esimerkin ongelmat, vaikka vain etäisesti, riipovat sinua, ota kiinni härkää sarvista nyt, äläkä vasta sitten joskus.

Sisältötoimisto Rouva Sanan tammikuun lopussa käynnistyvä Markkinoi sisällöillä 6+1 –kurssisarja on juuri sinulle tehty. Jos olet oman osaamisalueesi ammattilainen, mutta et tiedä, miten tavoitat oikeat, itsellesi tärkeät kohderyhmät ja kohdistat markkinointisi heille, löydät kurssisarjasta eri vaihtoehtoja ottaa tiedot ja taidot haltuun nyt.

Voit osallistua tarjonnasta vain yhteen tai koostaa oman vapaavalintaisen pakettisi. Valittavanasi ovat:

Sisältömarkkinointi – tiistai 23.1.2018: Mitä sisältömarkkinointi on? Mitä sisältömarkkinointi ja sisältöjen tuottaminen verkkoon ja sosiaalisen median kanaviin tarkoittavat käytännössä? Miksi minun kannattaa investoida markkinointitoimenpiteisiin verkossa ja sosiaalisen median kanavissa? Hinta 47 e/hlö.

Markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello -työpaja – keskiviikko 31.1.: Markkinointia ei ole ilman suunnittelemista. Onko markkinointisuunnitelmasi hautautunut liiketoimintasuunnitelman mukana pöytälaatikon alimpaan laatikkoon? Löytyykö markkinoinnin vuosikello vain omasta päästäsi? Ilman markkinointisuunnitelmaa ja päivitettyä markkinoinnin vuosikelloa sisältömarkkinoinnin harjoittaminen on kuin arpanopan heittämistä.  Päivitä omat markkinointityökalusi ajan tasalle. Hinta 37 e/hlö.

Sisältömarkkinointistrategia ja sisältösuunnitelma – työpaja – tiistai 6.2.: Sisältömarkkinointia ei  tule harjoittaa ilman tavoitteiden asettamista, kohderyhmän pohdintaa ja tarkkaa suunnittelemista. Sisältömarkkinoinnin apuvälineitä ovat sisältömarkkinointistrategia sekä arkipäivän sisältömarkkinointityötä eteenpäin vievä sisältösuunnitelma. Tee itsellesi työkalut sujuvaa ja aktiivista sisältömarkkinoinnin harjoittamista varten. Hinta 37 e/hlö.

Vaikuttajamarkkinointi – tiistai 13.2.: Markkinointi pohjautuu tänä päivänä yhä voimakkaammin suosittelumarkkinointiin. Ulkopuolisen kertomat kokemukset, mielipiteet ja näkemykset palveluista ja/tai tuotteista ovat tehokkaampia kuin mikään perinteinen markkinointikeino. Mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa ja miten sitä on mahdollisuus harjoittaa? Miten löydän yritykselleni sopivat vaikuttajat ja mitä vaikuttajamarkkinoinnin käynnistämisessä kannattaa ottaa huomioon? Hinta 37 e/hlö.

Oman osaamisen markkinoiminen/brändääminen – keskiviikko 28.2.: Jos et ole läsnä verkossa ja somessa, et ole olemassa. Verkko ja some-kanavat ovat tehokas tapa tuoda omaa osaamista esiin, ja ne mahdollistavat parhaimmillaan uuden suunnan omalle elämälle. Mutta miten tuon verkossa ja somessa omaa osaamista näkyväksi? Mitä kaikkea minun tulee tietää yritykseni tai itseni brändäämisestä? Hinta 47 e/hlö.

Sisältömarkkinoijan ajankäyttö – torstai 8.3.: Sisältöjen tuottaminen on luovaa työtä. Miten oman työnsä ohessa sisältömarkkinointia harjoittava voi hallita omaa ajankäyttöään ja ennaltaehkäistä kiirettä ja paniikin tunnetta työssä? Miten aikaa jää sisältömarkkinoinnin harjoittamiseen? Mitä ajankäyttöä helpottavia työkaluja on olemassa? Hinta 37 e/hlö.

Minustako bloggaaja? – Näin tuotan sisältöjä verkkoon – lauantaina 17.3.: Suosittu Sisältötoimisto Rouva Sanan sisältöjen tuottamiseen ja sisältöjen avulla toteuttavaan markkinointiin keskittynyt päivän mittainen, verkostakin tuttu kurssi on täällä taas. Saat samassa paketissa paitsi perustiedot sisältömarkkinoinnista, blogin erinomaisuudesta sisältömarkkinoinnin apuvälineenä ja tiedot siitä, miten blogi perustetaan ja miten blogataan, mutta pääset kärryille myös siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi on, miten sitä harjoitetaan ja miten oman blogin voi kaupallistaa. Hinta 98 e/hlö.

Kaikki kurssit järjestetään Minustako bloggaaja?-kurssia lukuun ottamatta arki-iltaisin hyvien kulkuyhteyksien päässä Järvenpää-talossa. Lue lisää Sisältötoimisto Rouva Sanan verkkosivuilta, kurssin Fb-tapahtumasta ja Rouva Sanan Facebook-sivuilta – ja ilmoittaudu tästä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *