Minustako muka bloggaaja? No, jos vaikka markkinoinnin vuoksi

Tapaan työssäni viikottain tukun yrittäjäkollegoita. Kun juttelen heidän kanssaan heidän yrityksensä verkkosivuista, kysyn poikkeuksetta, onko hänellä blogi? Julkaiseeko hän blogissa juttuja yrityksen kuulumisista ja tapahtumista?

Täh? minulle vastataan  yhtä usein. – Miksi ihmeessä minä nyt sellaista.. öö, blogia kirjoittaisin?

No, jos vaikka ihan vain siksi, että blogi on käytännössä paras keino pitää yrityksen verkkosivut ajankohtaisina ja päivittyvinä. Siis suomeksi sanottuna: elossa.

Teen töitä yritysasiakkaiden kanssa, joille joudun perustelemaan verkkosivujen rahanarvoisen merkityksen. Se, että verkkosivut ovat ylipäätään olemassa – tai, että ne ovat tuoreemmat kuin vuodelta 2012 – ei todellakaan ole itsestään selvä asia yritysmaailmassa herran vuonna 2017.

Reilu viikko sitten eräs yrittäjä kertoi, että hän ei ole päivittänyt verkkosivujaan 10 vuoteen, vaikka hän on muuttanut samana aikana jo kolme kertaa. Tähän verrattuna se, että yrityksellä ylipäätään on kohtuutuoreet ja ihan kivan näköiset verkkosivut, joilta löytyvät voimassa olevat aukioloajat ja yhteystiedot, on jo työvoitto – siis yrittäjälle itselleen.

Mutta yrittäjäkollegat hyvät. Kun staattiset, verkossa vuodesta toiseen samanlaisena nököttävät verkkosivut eivät oikeasti riitä. Mitä tehdä ihan kivoilla verkkosivuilla, jos kukaan ei koskaan minkään syyn vuoksi käy niillä? Tai jos asiakas tarkistaa niiltä yrityksen aukioloajan sen yhden ainoan kerran, kun hän käyttää palveluitasi?

Miksi?

Verkkosivujen tarkoituksena on palvella yrityksen asiakkaita myös muissa kuin yhteystieto- ja aukiolotarpeissa. Niiden tarkoituksena on rakkaat ihmiset, markkinoida. Kuuluttaa maailmalle – tai ainakin omalle asiakaskunnallesi -, miksi yrityksesi on olemassa, mitä se tekee, missä, ja mitä sinulle itsellesi ja asiakkaillesi kuuluu. Kertoa, että yrityksesi toinen jalka ei ole haudassa. Että se elää ja hengittää asiakkaidesi hengityksen tahtiin.

Tähän tiedonjanoon Rouva Sana loi elokuussa Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa -verkkokurssin. (EDIT: Verkkokurssi on poistunut myynnistä elokuussa 2018. Tuotekonsepti kehittyy.) Kurssi on suunnattu erityisesti blogia ja bloggaamista suunnitteleville yrittäjille – tai sitä hetken aikaa jo harjoittaneille, jotka eivät ole päässeet asiassa aietta ja paria alkupostausta pitemmälle.

Verkkokurssi sopii erinomaisesti myös harrastajablogia ja oman osaamisen markkinointia suunnitteleville. Sillä miksikäs asiat miksikään muuttuisivat bloggaajan statuksen perusteella. Tavoitteellisessa bloggaamisessa pätevät samanlaiset lainalaisuudet blogin takaa löytyvän henkilön tavoitteista riippumatta.

Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa -verkkokurssi on kaiken kaikkiaan kuuden viikon mittainen, ja voit opiskella sen itsellesi sopivassa tahdissa vaikka 12 viikon aikana. Verkkokurssin materiaalit jäävät kurssin jälkeen käyttöösi kertausta varten.

Verkkokurssin pääpaino on tavoitteellisuudessa. Kaiken taustalla on ajatus siitä, että bloggaamisessa pitää olla järkeä, jokin ennalta suunniteltu pointti ja etukäteen hahmotellut tavoitteet siitä, miksi bloggaaja – siis yrittäjä tai vaikka omaa osaamistaan markkinoiva – käyttää arvokasta (työ- tai vapaa-)aikaansa läppärin edessä näpyttelemiseen.

Sillä seuraava toteamus yrittäjäkollegojen kanssa bloggaamisesta keskusteltaessa aina on, että koska minulla nyt siihen olisi aikaa. Ei koskaan. Tai että, bloggaamiseen käytettävä aika tarkoittaa samaa kuin työpöydällä sijaitsevan kaktuksen nielemistä. Hulluntympeää puuhaa.

Aikaa kannattaisi kuitenkin raivata (ja kaktus piilottaa vaikka työpöydän alle). Blogin avulla luot yrityksestäsi ja itsestäsi digitaalista jalanjälkeä, digitaalista pääomaa, joka hyödyttää sinua myös silloin, kun uudesta asiakkaasta on tullut entinen, lehtimainos on päätynyt kalankääreeksi ja maksettu Fb-mainos on hävinnyt verkon syövereihin ja unohtunut.

Ei siis mikään ihan vähäpätöinen käyttöliittymä tuo blogi, eihän?

Tilaa alkumaistiaisikisi sitoumuksetta sähköpostiisi Viisi vinkkiä bloggaamiseen ja tutustu Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa -aihepiiriin. Ehkä sinun sittenkin kannattaisi käyttää hetki aikaa yrityksesi markkinointiviesteihin, jotka eivät ihan heti häviä bittitaivaaseen ja unohdu.

Vinkkien avulla pääset maistelemaan, mitä blogin perustamisessa ja bloggaamisessa kannattaa ottaa huomioon. Tilaa makupalat itsellesi tämän linkin takaa. Varsinaista verkkokurssia voit kurkata ja ostaa sen täältä.

Tai opiskeletko sittenkin mieluummin ryhmässä kuin yksin verkkokurssilla? Sekin on mahdollista. Tutustu Sisältötoimisto Rouva Sanan koulutuksiin Tulevat kurssit -sivulla. Sivu päivittyy vuodenvaihteessa kevään kursseilla.

2 thoughts on “Minustako muka bloggaaja? No, jos vaikka markkinoinnin vuoksi

    1. No, mutta hyvä. Jo se, että asian tiedostaa, on jo paljon. Ei blogi toki itseisarvo verkkosivuilla ole. Sen tarpeellisuus riippuu kohderyhmästä ja siitä, mitä heille tarjoat.

      Useimmille (yrittäjille) blogi on kuitenkin paras, yksinkertaisin ja helpoin tapa pitää yrityksen verkkosivut päivittyvinä, ohjata blogikirjoitusten avulla sivuille seuraajia (uusia ja vanhoja – sillä eivät vanhatkaan siellä jatkuvasti käy, jos ei ole syytä, miksi käydä), myydä omia palveluja/tuotteita sekä markkinoida. Ja kaikki, mitä blogissa teet, jättää digitaalisen jalanjäljen, joka hyödyttää sinua/yritystäsi vähitellen muun muassa luonnollisen Google-näkyvyyden kautta samalla, kun mikään julkaisemasi ei katoa bittitaivaaseen vaan arkistoituu.

      Staattisilla, kerran kaksi vuodessa päivittyvillä verkkosivuilla sama ei vain onnistu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *