Mr. ja Mrs. Nobodysta henkilöbrändiksi

Puhutaanko hetki henkilöbrändäyksestä? Mutta tällä kertaa ei Rouva Sanan itsensä suulla, vaan äänessä on nyt kolme maamme eturivin oman ammattiosaamisen markkinoimisen gurua, Jarkko Kurvinen, Tom Laine ja Ville Tolvanen. Aiheena on heidän vuodenvaihteessa julkaisemansa teos Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi.

Tämänkin blogin puolella on tullut julkaistua useita kirjoituksia brändäämisestä: muun muassa siitä, kuinka jo pelkkä sana ”henkilöbrändi” nostattaa etovan maun monen huulille, ja siitä, miksi brändääminen kaikesta huolimatta kannattaa.

Kolmikko Kurvinen-Laine-Tolvanen toteaa Henkilöbrändi-kirjansa alussa osuvasti, kuinka oman osaamisen markkinoiminen on oikeasti mahdollisuus – olipa sitten kyse oman uran kehittämisestä, palkankorotuksen saamisesta tai vaikka oman yrityksen perustamisesta. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, että meillä jokaisella on aina henkilöbrändi. Brändi ei synny tyhjästä ja se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi tietoisesti huomiota.

Usein henkilöbrändiä kuvataan kansantajuisesti puheeksi ja keskusteluksi sinusta sen jälkeen, kun häviät työpaikan kahvihuoneeseen tai sanot työkavereillesi ”moro” ja lähdet illalla kotiin. Kuten kirjailijakolmikko teoksessaan toteaa: ”Kaikilla meillä on brändi, mutta vain harvat ovat sen ymmärtäneet ja alkaneet hyödyntää sitä omaksi parhaakseen.”

Miksi oman henkilöbrändin vahvistaminen sitten kannattaa? No, ihan vaikka vain siksi, että vahvan asiantuntijabrändin omaava saa harvoin ensimmäisten joukossa potkuja, kun seuraava yt-kierros uhkaa. Vahva henkilöbrändi luo sinulle uskottavuutta.

Mitä tunnetumpi ja vaikuttavampi henkilöbrändisi on, sitä enemmän se tuo lisäarvoa paitsi sinulle itsellesi myös työnantajallesi ja yhteistyökumppaneillesi. Harva haluaa asioida Mr. tai Mrs. Nobodyn kanssa, jos vieressä on maineikkaan asiantuntijauran ja siihen vahvasti liittyvän mielikuvan luonut kollega.

Henkilöbrändi: viestintää ihmiseltä ihmiselle

Henkilöbrändi-teos antaa mainiot eväät siihen, miten omaa asiantuntijuutta käytännössä kannattaa markkinoida, ja miten omaa brändiä on mahdollisuus vahvistaa. Kaikki alkaa ihmisestä: ihmiseltä ihmiselle. Siitä, että brändin takana on ihminen, joka viestii toiselle ihmiselle. Aina. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Teoksen ohjeet ovat hyvin konkreettisia: mieti omaa minäkuvaasi ja tavoitteitasi, löydä oma kilpailuvalttisi (sillä vaikka kuinka haroisit vastaan, meistä jokainen aidosti on ammattilainen jossain), luo tarinoita ja vetoa ihmisten tunteisiin (sillä kun vastaanottaja tuntee jotain, tunne jättää jälkeensä muistijäljen, joka palauttaa juuri sinut mieleen). Luo itsestäsi sellainen hunajapurkki, jota ilman muut eivät enää pärjää; jonka äärelle on pakko kerta toisensa jälkeen palata.

Mitä vaihtoehtoja sinulla sitten on? Entä jos oman osaamisen esiin nostaminen ei sinua kiinnostakaan? Mikä on kaiken kääntöpuoli? Se, että olet se Mr. tai Mrs. Nobody ja jäät sellaiseksi.

Nykyisen sosiaalisen median aikakaudella meistä jokainen on olemassa vasta, kun meistä löytyy jokin digitaalinen jalanjälki. Mitä vahvempi, pitempi ja monipuolisempi se on, sen parempi. Ketään ei haeta, etsitä eikä pyydetä työhuoneen nurkkapöydästä, oman yrityksen läppärin takaa tai kotisohvalta.

Kun tänä sosiaalisen median aikakaudella entistä useampi tuottaa verkkoon ja someen yhä laadukkaampaa sisältöä säännöllisesti, enää ei riitä edes se, että olet verkossa ja somessa läsnä. Tärkeää on se, miten ja missä olet verkossa läsnä.

Mutta kun kiinnität omaan läsnäoloosi verkossa ja somessa huomiota, tulokset alkavat näkyä hiljalleen melkein kuin itsestään. Tai kuten kirjailijakolmikko Kurvinen- Laine-Tolvanen kirjassaan kuvailee, alat saada työtarjouksia ilman että etsit niitä koskaan itse koskaan aktiivisesti.

Ja sellaiselle meistä harvalla on pokkaa sanoa ”Kiitos, mutta ei kiitos”. Vai onko?

Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi: Jarkko Kurvinen, Tom Laine ja Ville Tolvanen (Alma Talent, 2017)

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Tule:

  • kaikille avoimeen ilmaiseen Blogilauantai-tapahtumaan Hyvinkään kirjastoon la 6.10. kuulemaan, miten blogi hyödyttää sinua asiantuntijabrändin rakentamisessa ja 
  • Keravan Opiston Tee osaamisesi näkyväksi -luennolle to 25.10. kuulemaan, miksi oman osaamisen markkinoiminen on tärkeää ja miten sitä voi harjoitttaa.

2 thoughts on “Mr. ja Mrs. Nobodysta henkilöbrändiksi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *