Kuka olet, mitä osaat? Muutama sananen brändäämisestä

Juu kyllä, Rouva Sana kuuluu siihen alati kasvavaan joukkoon, jonka mielestä sana ”brändääminen” maistuu eltaantuneelta. Lopullisen valaistumisen koin vuosi sitten Kirjamessuilla, jossa ajauduin kuuntelemaan kirjailijoiden ja muusikoiden henkilöbrändäämistä koskevaa keskustelua. Sen aikana tukku uraansa luoneita ja julkisuudesta tuttuja kasvoja antoi kirjoittaja ja kirjailija Kaarina Hazardin johdolla palttua brändäämiselle, ja he perustelivat, miksi.

Kuunneltuani keskustelun loppuun en voinut muuta kuin nyökytellä. Totta joka sana. Komppaan.

Sana ”brändääminen” on kokenut maassamme inflaation. Se saa niskavillamme pystyyn ja kurkunpäämme maistumaan muulta kuin shamppanjalta ja kaviaarilta yksinomaan jo siksi, että sanaa hoetaan tätä nykyä ihan joka paikassa.

Siis IHAN JOKA PAI-KAS-SA.

Pitääkö meidän kaikkien muka osallistua jotenkin oman brändimme rakentamiseen? Voiko sitä tehdä tietoisesti, ja jos voi, miten? Onko ihan pakko, jos ei tahdo? Ja mitä tapahtuu, jos skippaamme koko homman, kun se ei kiinnosta, ei sitten millään?

Mitä osaat, missä olet paras? Jokainen osaa jotakin

Vuoden takaisten Kirjamessujen keskustelujoukko perusteli brändäämiseen liittyvää antipatiaansa sillä, että eihän meistä kukaan voi vaikuttaa omaan julkisuuskuvaansa kovinkaan paljon. Brändi, olipa kyse sitten yrityksestä tai yksityisestä ihmisestä, koostuu imagosta ja maineesta, jotka syntyvät vähitellen olemassaolomme, tekemisemme – tai tekemisen jättämisen – kautta.

Henkilöbrändi on se, mitä sinusta puhutaan, kun et ole paikalla: työpaikoilla se, mitä sinusta loihditaan ilmoille kahvihuonekeskusteluissa, kun olet lähtenyt lounastauolle tai vapaa-ajalla se, mitä sinusta juorutaan hyvässä ja pahassa selkäsi käännettyä. Mitä osaat, missä olet hyvä, ja missä ehkä et. Millainen tyyppi ylipäätään olet?

Mutta vaikka brändäys nostattaakin lähinnä yrjön maun suuhun ja sanan kohdalla tekee mieli vaihtaa taajuutta, se ei poista yhtä tosiasiaa. Sillä, mitä osaat ja ennen kaikkea miten tuot omaa osaamistasi esiin, on aidosti merkitystä työllistymisesi ja oman tulevaisuutesi kannalta.

Verkko ja some ovat oiva brändäämisen keino

Talouden rattaat porskuttavat nyt kiivaasti ja monen yrityksen kohdalla usean kireän vuoden jälkeen tulevaisuus on alkanut näyttää vihreää valoa – tai ylipäänsä yhtään mitään valoa tunnelin päässä. Silti ihan järjettömän suuri joukko, erityisesti nuorista elämäntaipaleensa alussa olevista tai toisaalta myös keski-ikäisistä (naisista), on edelleen työttömänä. What! Suomessa makaa joutilaana ihan tajuton osaamisen ja ammattitaidon voimavara – massa, joka ei pääse edes näyttämään omaa osaamistaan.

Tehdessäni töitä viikottain omaan osaamisensa markkinoinnin kanssa painivien yrittäjien ja osin myös yksityisten ihmisten kanssa. Nähdessäni, millainen voimavara erityisesti verkko ja some heille ovat – ja vielä kuinka ne edesauttavat heitä konkreettisesti -, en pysty täysin antamaan piupauta brändäämiselle, vaikka se ei sanana herkulliselta kuulostaakaan (viimeisen vuoden aikana olen alkanut viljellä brändäämisen synonyymia, oman osaamisen markkinointia).

Ammatilliset jalkani ovat tulevasti ruohonjuuritasolla. Sieltä käsin on helppo huomata, kuinka oman osaamisen ja ammattitaidon markkinointia pidetään suuren yleisön keskuudessa yhä isojen yritysten ja mittavien markkinointibudjettien omaavien yksinoikeutena. Helppohan heillä nyt on, markkinoida. Heillä on sitä sun tätä, jota itsellä ei ole, ajatellaan: osaamisesta, ammattitaidosta ja rahasta alkaen. Se on petollista. Brändäämisen lokeroiminen suoraan scheisse-osastoon pysähtymättä lähtöruudun kautta on alkanut kääntyä monia markkinoinnin ensiaskeliaan ottavia vastaan.

Kukaan ei hae kotoa – omaa osaamista pitää markkinoida

Todellisuudessa oman osaamisen markkinointi kuuluu kaikille, ja sitä voi ja kuuluu harjoittaa verkon ja somen avulla ihan jokaisen. Oman osaamisen markkinointi kuuluu kaikille, jolla on jokin erityinen taitamisen osa-alue, ja jonka kautta haluaa erottautua. Kaikilla muuten on. Jokin taito siis.

Erityisen merkityksellistä oman osaamisen markkinointi on, jos töitä ei ole. Miten erotut töitä hakiessasi satojen ja jälleen satojen hakijoiden joukosta? Mikä on se syy, jonka vuoksi työnantajan kannattaa palkata sinut, ja miten tuot oman ammattitaitosi hänelle esiin? Kukaan ei tule hakemaan sinua töihin kotoa. Oman osaamisen markkinointiin kannattaa panostaa.

Moni puhuu tätä nykyä mieluummin social sellingistä: (verkosta) löydettävyydestä, asiantuntijuudesta ja mielipidejohtajuudesta. Ominaisuuksista, jotka kaikki ovat osa brändäämistä.

Rakkaalla lapsella – sillä raivostuttavimmallakin – on monta nimeä.

 

Rouva Sana luennoi Hyria koulutus Oy:n ja HRAKsin opiskelijoille ja henkilökunnalle

oman osaamisen näkyväksi tekemisestä ja markkinoinnista tiistaina 31.10.2017.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *