Näin ideoin aiheita blogiin: Blogikirjoituskoulu, osa 5

Mistä löydän blogiaiheita? Yksi yleisimpiä pähkäiltäviä asioita bloggaamisessa on, mistä ihmeestä ideat ja aiheet blogiin oikein keksii? Huoli on siinä mielessä erikoinen, sillä meistä useimmat ovat oivallisten juttuaiheiden ympäröimänä joka päivä. Suurempi ongelma on nähdä ne ja löytää aikaa niiden pukemiseen sanoiksi?

Tärkein asia aiheiden metsästyksen tiellä on opetella havainnoimaan ympärillä olevaa elämää, seurata mitä sinun ja yrityksesi ympärillä tapahtuu (mukaan lukien uutiset ja ajankuva) sekä pohtia, mitä havainnot merkitsevät blogisi aihepiirin ja kohderyhmän kannalta.

Millaisen uuden näkökulman voisit jutuillasi tuoda? Mitä mieltä juuri sinä olet? Mitä havainnot tarkoittavat blogilukijoidesi/yrityksesi/yhteisösi kannalta? Ei blogi toki pelkästään vain tätä ole, ja siksi seuraavasta hieman pohditaan, miten blogiaiheita ideoidaan.

Blogiaiheiden ideoinnissa on kaksi tärkeää asiaa, jotka ovat toistuneet Blogikirjoituskoulun viidenteen osaan mennessä joka osiossa: miksi bloggaat ja mitkä ovat blogille asettamat tavoitteesi sekä ennen kaikkea kohderyhmätuntemuksesi. Mistä lukijasi ovat kiinnostuneet? Mistä he haluavat blogistasi lukea?

On usein täysin eri asia, mikä sinua itseäsi kiinnostaa ja se, miksi lukijasi lukevat blogiasi. Tutustu lukijoihisi ja heidän motiiveihisi seurata sinua sekä edustamaasi yritystä tai yhteisöä.

Blogiaiheiden ideointia on hyvä lähestyä ongelmanratkaisun kautta: mitkä ovat asiakkaidesi ja lukijoidesi ongelmia? Miksi he seuraavat sinua? Mihin kysymykseen ja millaisiin erilaisiin pulmiin he odottavat sinulta vastausta? Minkä ongelman osaat heidän puolestaan ratkaista? Pääset jo näillä juttuideoinnissasi hyvin eteenpäin.

Mieti ja pohdi blogisi juttuideoita myös näin:

1. Mieti syy, miksi bloggaat ja mitkä ovat tavoitteesi. Kuvittele sen jälkeen mielessäsi talo, ja tee syystäsi blogata ja tavoitteistasi aiheillesi eräänlainen talon katto. Annan esimerkin. Esimerkkiblogissani tavoitteenani on blogata kulttuurista ja tuoda esiin asioita, jotka jäävät medialta kertomatta, ja joista yleisö on kuitenkin kiinnostunut. Oman blogitaloni katto on tässä tapauksessa kulttuuri.

2. Pura kattoaiheesi pienempiin osiin talon tukipilareiksi. Mistä aiheesi koostuu suppeampina kokonaisuuksina? Itse puran esimerkkiblogini kattoaiheen nyt kirjallisuuteen, teatteriin, elokuviin ja kuvataiteisiin. Myös musiikki voisi olla yksi suppeampi aihealue eli tukipilari. Tukipilareita saa olla enemmän kuin neljä.

3. Pura valitsemasi tukipilarien aiheet blogitalosi seiniksi. Ajattele, että jokaisesta tukipilarista tulee löytyä useita seinähirsiä eli ala-aiheita. Esimerkissäni puran kirjallisuuden muutamaan tuoreeseen esikoiskirjaan sekä tarinaan lukemisesta. Teatterista löydän muutaman ensi-ilta-aiheen sekä kesäteatterikokemukseni.

Elokuvista valitsen aiheiksi muutaman tuoreen elokuvan. Sen lisäksi haluan kirjoittaa Mamma Mia –elokuvan nostattamasta pienestä ilmiöstä. Kuvataiteista kirjoitan useita eri juttuja kesäkohteiden kesänäyttelyistä. Ja kaikki tietysti avaan omaan suunnitelmaani omilla nimillä.

Saatko blogitaloideoinnista kiinni?

Muista, että aihevalintoihisi pätee ihan se sama, joka pätee kaikkeen sisältömarkkinointiin: kaikille kaikkea on sama kuin ei kenellekään mitään. Sinun täytyy tuntea lukijasi ja seuraajasi sekä se, missä sinä itse olet hyvä: mitä pystyt blogissasi esittämään sellaista, mikä erottaa sinut muista oman alasi kilpailijoista.

Jokaisella bloggaajalla on omat vahvuudet, ja tarjoile lukijoillesi vain niihin liittyviä juttuja, älä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Vai luetko sinä itse mielelläsi sillisalaattiblogia, josta et koskaan tiedä, mikä päivän aiheena on?

Muista, että älä edes yritä syleillä aihevalinnoillasi koko maailmaa. Ole omien seuraajiesi puolesta itsekäs. Mieti aiheesi aina kohderyhmä mielessäsi. Lukija arvostaa omaan blogiinsa sitoutunutta ja lukijan huomioivaa bloggaajaa.

Markkinoinnin vuosikello on yrittäjän ideapankki

Jos olet yrittäjä, käytä aiheiden ideoinnissasi (ja ehdottomasti myös niiden aikatauluttamisessa viime viikolla tehtyyn sisältösuunnitelmaan) vähintään kerran vuodessa laatimaasi markkinoinnin vuosikelloa. Se on apuväline numero ykkönen paitsi sisältösuunnitelman laatimisessa myös aiheiden ideoinnissa.

Jos et tee vuosikelloa vielä, aloitathan sen laatimisen viimeistään ensi syksystä alkaen. Pyydä vuosikellon täyttämiseen halutessasi sparrausta. Kaikki, mitä markkinoinnissasi tapahtuu vuoden aikana, on blogisi todellinen juttuaitta. Kaiken viestintäsi ja markkinointisi tulee olla samanaikaista ja ennen kaikkea johdonmukaista, ja suunnittelu onnistuu markkinoinnin vuosikellon ja sisältösuunnitelman avulla.

Tee juttuaiheiden ideoimisesta itsellesi rutiini. Älä luota omaan päähäsi. Pääsi on kiireessä huono muistikirja. Opettele kirjaamaan kaikki aiheet, vain aiheiotkin, aina ylös.

Älä hyllytä hulluimmiltakin tuntuvia aiheita heti. Niistä voi jalostua joskus oiva juttu. Älä niin ikään rakastu aiheisiisi. Joskus juna menee aiheesi ohi ennen kuin olet ehtinyt siihen tarttua. Se on tavallista. Vedä sellaisten aiheiden päälle suosiolla rastit, ja totea, että tämä on nyt vain elämää.

Kun saat juttuaiheita ideoitua tavoitteidesi kannalta mielenkiintoisesti ja löydettyä niille sopivan aikataulun, kirjoita juttujasi varastoon aina, kun sinulla on siihen mahdollisuus. Jo yksi raakaversio vie sinua pitkälle silloin, kun muu ydintoimintasi ja tekeminen täyttää kalenterisi lähes kokonaan.

Liity mukaan Facebook-ryhmään

Jos kaipaat vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa– suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi.

Viikon tehtävä:

Ideoi juttuaiheita viime viikolla tekemääsi sisältösuunnitelmaan vähintään seuraavan kuukauden ajaksi.  Kirjoita muutamasta aiheesta ensimmäinen raakaversio blogiisi varastoon tai vaikka tekstinkäsittelytiedostoiksi tietokoneesi muistiin odottamaan.

 

Kesän 2018 blogikirjoituskoulun edellisen neljännen osan löydät täältä. Seuraava kuudes osa on täällä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *