Näin tehdään blogin sisältösuunnitelma: Blogikirjoituskoulu, osa 4

Olet miettinyt Blogikirjoituskoulussa tähän mennessä blogillesi tavoitteet ja kohderyhmän sekä tukun muita tärkeitä näkökulmia. Lisäksi olet pohtinut nimeä ja alustaa. Olet ehkä jopa perustanutkin blogin.

Ennen kuin alamme konkreettisesti tuottamaan sisältöjä, teemme sisältösuunnitelman. Sisältösuunnitelma on pohja kaikelle blogitekemisellesi ja varmistaa sen, että mitään tärkeää ei jää tekemättä.

On lopulta se ja sama, miten ja mihin oman sisältösuunnitelmasi kirjaat. Se voi olla kopioitavissa aanelosissa, omassa viikkokalenterissasi, sähköisessä muodossa tietokoneellasi tai vaikka post it –lappuina työpöytäsi edessä olevalla ilmoitustaululla. Tärkeintä on, että rakennat sisältösuunnitelmasta itsellesi sellaisen työkalun sellaiseen paikkaan, että varmasti hyödynnät ja käytät sitä arjessasi joka päivä.

Mitä hankalampi ja kankeampi sisältösuunnitelmasi on, sen varmemmin se unohtuu. Voit laatia sisältösuunnitelman dokumentiksi verkkoon, tehdä itsellesi siitä vaikka bujottamalla kauniin vihkon tai kirjata tiedot joko sähköiseen tai perinteiseen kalenteriin. Päätös on sinun. Pääasia, että teet sisältösuunnitelman laatimisesta itsellesi bloggaajan rutiinin – ja myös etenet suunnittelemasi mukaan.

Tee sisältösuunnitelma näin

Blogin sisältösuunnitelma sisältää minimissään seuraavat kohdat: aiheen, päivämäärän ja some-kanavat. Päivämäärän kohdalle kirjaat blogiaiheen ja sen, mitä blogisi eri some-kanavissa tapahtuu.

Rytmityksen määrittää henkilökohtainen bloggaustahtisi. Jos bloggaat harvemmin kuin kerran viikossa, on hyvä, että saat some-kanavien kohdalle muutakin kerrottavaa kuin pelkän noston julkaisemastasi blogijutusta.

Voit sisällyttää sisältösuunnitelmaan myös muita blogiisi olennaisesti liittyviä tietoja. Kaikista on lisää seuraavassa.

1. Ideoi blogiaiheet

Suunnittele kalenterin kanssa, mistä aiheista sinun tulee kulloinkin blogissasi kirjoittaa. Yrittäjät käyttävät suunnittelutyössään markkinoinnin vuosikelloa, joka toimii pohjana kaikelle markkinoinnin suunnittelulle – myös siis juttujen ideoinnille.

Bloggaaminen on osa markkinointia. Mistä aiheista sinun tulee blogata seuraavan kuukauden aikana? Listaa.

Ota tavaksesi myös ideoida aihelmia muistikirjan tai sähköisen muistiinpanon nurkkaan aina, kun niitä tulee. Aiheiden ideoimisesta puhutaan tarkemmin ensi viikolla.

2. Määrittele aiheille julkaisuajankohta

Kun olet saanut ideoitua aiheita, mieti, milloin ne on syytä julkaista. Osalla jutuista voi olla selkeä parasta ennen –päiväys, jolloin tarinat happanevat ja vanhenevat. Osa on ajattomia ja kestää aikaa.

Mieti aiheet tarkkaan, jotta voit hyödyntää niitä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Hyvästä juttuideasta ei ole mitään iloa, jos julkaiset sen silloin, kun juna on mennyt laiturin ohi. Määrittele aiheille tarkat päivämäärät kalenteria käyttäen.

3. Aikatauluta some-markkinointi

Kun olet päättänyt aiheet ja löytänyt niille sopivan julkaisuajankohdan, mieti missä järjestyksessä, missä some-kanavissa ja koska sinun tulee julkaista tieto blogikirjoituksestasi. Älä tee kaikkea saman päivän aikana yhdessä rysäyksessä. Jaa bloggauksesi markkinointi eri päiville eri kanaviin.

Muista myös muut some-kanavat kuin omasi. Ainakin erilaisissa Fb-ryhmissä sinun kannattaa kertoa omien juttujesi julkaisusta.

+ 4. Muista vanha materiaali

Jos olet blogannut jo tovin, mieti mitä muuta juuri nyt tähän ajankohtaa sopivaa materiaalia olet aikaisemmin blogiisi tuottanut. Muista, että blogisi markkinointi ei ole kerta toisensa jälkeen vain uusien kirjoitusten esiin nostamista. Myös vanhat blogikirjoitukset ovat erinomaista materiaalia. Niitä ei kannata missään tapauksessa unohtaa. Kaiva arkistostasi esiin vanhoja juttujasi, ja nosta niistä sopivimmat sisältösuunnitelmaasi. Toista kohta 3.

Siinä se on. Innokkaimmat voivat sisällyttää sisältösuunnitelmaan ideoita blogin kuvituksesta, suunnitelmia ja huomioita kuvauksista ja kuvauspäivistä, erilaisia linkkejä, jotka kelpaavat blogin markkinoinnin tueksi ja taustaksi sekä jopa hastageja, joita kannattaa käyttää. Sinä itse luot itsellesi toimivimman sisältösuunnitelman. Sisällytä siihen kaikki tärkeä, joka liittyy blogijuttujen laatimiseen ja julkaisemiseen sekä blogisi markkinointiin.

Sitoudu sisältösuunnitelmaan ja tee suunnittelustasi rutiini

Sisältösuunnitelma saa joustaa. Aina ei ole mahdollisuutta ennustaa ajankohtaisia, polttavia puheenaiheita etukäteen ja silloin asiaan kuuluu, että sisältösuunnitelmaa on lupa muokata matkan varrella lyhyelläkin varoitusajalla.

MUTTA: älä muokkaa ilman painavaa syytä. Sitoudu suunnittelemaasi. Mitä tarkemmin luot pohjan tekemisellesi, sitä vähemmän bloggaaminen ja kirjoitustesi vaatima markkinointi sinua stressaa. Kun työt on suunnitelman mukaan tehty, ne on tehty. Simppeliä ja huoletonta.

Ja muistutan vielä kerran: tee sisältösuunnitelman laatimisesta itsellesi rutiini.  On makuasia, kuinka pitkälle sisältösuunnitelman laadit. Viikko on ehdoton minimi.

Ota tavaksesi loppuviikosta miettiä vähintään yhtä tulevaa blogiviikkoa. Siihen ei mene kuin hetki, mutta se helpottaa bloggaajan työtäsi. Voit tehdä sisältösuunnitelman niin pitkälle kuin haluat, mutta muista myös, että mitä pidemmälle suunnittelet, sitä todennäköisempää on, että suunnitelmasi muuttuu matkan varrella.

Itse laadin sisältösuunnitelman kahdeksi viikoksi tarkkaan ja kahdeksi seuraavaksi viikoksi alustavasti. Olen näin suunnitellut aina kuukauden eteenpäin. Päivitän sisältösuunnitelmaa kerran viikossa sunnuntai-iltaisin, jolloin edellinen, 2+2, toistuu – läpi vuoden.

Oma sisältösuunnitelmani kulkee paperisessa kalenterissani, johon siirryin takaisin yrittäjyyteni alkutaipaleella. Hahmotan asiat parhaiten käsin kirjoittamalla ja helpottaa, kun kaikki yrittäjäarjen suunnitelmat työkeikkoja myöten on tallennettu samaan paikkaan. Kopioi malli käyttöösi, jos haluat.

Blogin sisältösuunnitelman hyödyt

Entä jos et jaksakaan tehdä sisältösuunnitelmaa? Kukaan ei siihen sinua pakota, ja bloggaaminen taittuu ilman suunnittelemistakin. Blogin suunnittelemattomuus kuitenkin tarkoittaa samaa kuin tekisit töitä ilman minkäänlaista miettimistä. Työskenteletkö oikeasti niin?

Sisältösuunnitelman etuja ovat:

– Oma pää on huono muistikirja. Kun aiheet on kirjattu ylös, niitä ei tarvitse enää muistella, mutta ne tulevat kirjoitetuksi. Vieläpä oikeaan aikaan.

– Kun aiheille on mietitty julkaisupäivämäärä, sitoudut paremmin niiden kirjoittamiseen. Aikaa kuluu vähemmän haahuiluun ja enemmän oikeaan tekemiseen.

– Hahmotat blogisi sisällön ja blogin punainen lanka säilyy. Suunnittelemalla huomaat, jos alat aiheiden osalta toistaa itseäsi tai kirjoitat sellaisista aiheista, jotka eivät blogiisi kuulu. Samoista (nolla-)aiheista kirjoittamiseen viikko toisensa jälkeen ajautuu todella helposti, jos ei yhtään mieti omia tekemisiään etukäteen.

– Ennaltaehkäiset kiirettä ja stressiä. Kun bloggaamisesi on suunniteltu ja olet tehnyt mitä suunnitelmassa on, voit hyvällä omalla tunnolla nostaa jalat pöydälle ja henkäistä helpotuksesta. Hetken.

Liity mukaan Facebook-ryhmään

Jos kaipaat vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa– suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi.

Viikon tehtävä:

Lyhyesti ja ytimekkäästi – tee blogillesi sisältösuunnitelma vähintään yhden viikon, mielellään kahden viikon ajaksi tästä päivästä, ensi viikosta tai viimeistään heinäkuun ensimmäisestä päivästä alkaen. Hyödynnä mahdollista markkinoinnin vuosikelloasi ja perinteistä vuosikalenteria. Muista kalenterissa olevat juhla- ja liputuspäivät ynnä muut karnevaalit, jotka sopivat blogisi aihepiireihin.

 

Kesän 2018 blogikirjoituskoulun edellisen kolmannen osan löydät täältä. Seuraava viides osa löytyy täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *