#PINGfestival18 – vaikuttajamarkkinoinnin opit ja vinkit

Kun vaeltelee neljännen kerran peräkkäin PING Helsingin järjestämän #PINGfestival18-tapahtuman väki- ja ohjelmarikkaita käytäviä, tajuaa päivän aikana ainakin yhden asian: jokaisen kerran tapahtumassa mukana olleena sitä tuntee jotenkin juurtuneensa kalustoon. Tapahtuman uutuudenviehätys kadonnut, monista käytävien varrella tapaamista kasvoista on tullut tuttuja ja tapaamisen ilo on vaihtunut jälleennäkemisen riemuksi.

Mikään ei poista silti sitä seikkaa, että PING-festival on Pohjoismaiden suurin vaikuttajamarkkinoinnin ammattitapahtuma ja sen myötä eräs merkittävimmistä koulutuspäivistä oman ammattitaidon ja osaamisen kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Ja sen osalta viikko sitten tiistaina Helsingissä järjestetty PING-festival ei tänäkään vuonna tarjonnut pettymystä. Tarjolla oli huikaisevan monta mielenkiintoista (kansainvälistä) puheenvuoroa vaikuttajamarkkinoinnista, sen toteuttamisesta ja vaikutuksista sekä brändäämisestä, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tulevaisuudesta.

Mitä #PINGfestival18-tapahtumasta jäi käteen?

No, ainakin nämä:

– Kasvoton, hahmoton ja tunnoton markkinointi ei uppoa asiakkaisiin ja seuraajiin. Markkinointi siirtyy entistä painokkaammin B2B- ja B2C-markkinoinnista H2H- (human to human, ihmiseltä ihmiselle) markkinointiin.  ”Kun yrityksellä on mielipide, siitä tulee inhimillinen”. ­­ – Oatleyn luova johtaja John Schoolcraft

– Tarinoiden voima ja merkitys ei katoa. Mutta kannattaa muistaa, että tarinoiden kertominen ei riitä, niitä pitää elää ja tehdä. Tarinoiden tulee näkyä arjessa. ”Jatkossa ihmiset uskovat yhä vähemmän siihen, mitä sanot ja enemmän siihen mitä teet. He ostavat tekojasi, eivät sanojasi.” – futuristi Anne Lise Kjaer

– Mikrovaikuttajat tulevat. Vaikka tänä päivänä monissa yrityksissä vaikuttajamarkkinointiyhteistyön kriteerinä ovat yhä edelleen seuraajamäärät. Jatkossa entistä vähemmän merkitystä on sillä, millaiset massat vaikuttaja omillaan kanavillaan tavoittaa. Ei siis todellakaan se seuraajien määrä vaan (mikro)vaikuttajan asiantuntijuus ja hänen sisältöjensä laatu.

– Vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla win-win-win. Saamapuolella tulee yrityksen lisäksi olla myös vaikuttajan JA vaikuttajien seuraajien. ”Jos joku vaikuttajamarkkinointiyhteistyön jaloista ontuu, yhteistyö ei johda toivottuihin tuloksiin”. – bloggaaja, toimittaja, kirjailija, juontaja Ebba Kleberg von Sydow

– Brändäämisen merkitys jatkuu – ja aihe säilyy siksi top-puheenaiheissa myös jatkossa. Omaa julkista kuvaa luodessa ei kannata nössöillä, sillä neuraalit ”nolla-tarinat” ilman mielenkiintoista arvoa eivät uppoa keneenkään. Mutta toisaalta unohtaa ei sovi: ”Jos valehtelet, kuolet”. – brändäyksen Indiana Jones Nick Westergaard

Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset ja tulokset

Vaikuttajamarkkinointikampanjoita on vuosien aikana soimattu siitä, kuinka vähän niiden tehosta (=vaikuttavuudesta) ja onnistumisesta on julkisesti keskusteltu. Puhutaan siis mielellään kyllä, kuinka vaikuttajamarkkinointi kannattaa, mutta ei avata tarkemmin tuloksin, miten.

PING-festivaleilla avattiin. Omia vaikuttajamarkkinoinnin kokemuksiaan PING Helsingissä jakoivat Silja Line, Reima, Ruka-Kuusamo Matkailu ja VisitFinland sekä VapaMedia yhteistyössä Tikkurilan kanssa toteuttamien yhteistyökampanjoiden myötä.

Kidventure – Reima, Ruka-Kuusamo Matkailu ja VisitFinland

Reima, Ruka-Kuusamo Matkailu ja VisitFinland toteuttivat yhdessä vaikuttajien kanssa viime vuoden lopulla Suomi 100 –juhlavuoden innoittamana Kidventure-kampanjan. Kampanjalle oli asetettu etukäteen useita selkeitä mittavia tavoitteita, joista yksi oli kovin kunnianhimoiselta tuntuva, maailman lasten liikkumiseen innostava miljoonan liikuntatunnin tavoite. Se, kuten kaikki muutkin kampanjatavoitteet saavutettiin, osin ylitettiinkin.

Kokemus oli Reiman kansainvälisen markkinointipäällikön Päivi Koskelan ja Ruka-Kuusamo Matkailun toimitusjohtajan Mats Lindforsin mukaan niin onnistunut, että vaikuttajamarkkinointiyhteistyön jatkamista harkitaan.

Mitkä sitten ovat Kidventure-kampanjan opit? Koskelan mukaan ainakin ne, että vaikuttajamarkkinointiyhteistyö tulee suunnitella huolella, ja kun se valitaan yhdeksi keinoksi, siihen tulee samalla myös satsata. Vaikuttajamarkkinointi on samanlainen markkinoinnin muoto kuin mikä tahansa muu. 

Tubetour – Silja Line

Omia kokemuksiaan vaikuttajamarkkinoinnin tehosta avasi sosiaalisen median päällikkö Noora Verronen Silja Linelta neljä kertaa laivoilla toteutetun Tubetourin osalta. Silja Line oli aikanaan kylmän tosiasian edessä, että laivamatkailu ei kiinnostanut teini-ikäistä ja nuorta matkustajakuntaa, ja ilmiö veti myös kokonaisia perheitä pois laivoilta.

Verrosen mukaan nuorilla on vaikutusvaltaa oman perheensä vapaa-aikaan liittyvissä päätöksissä, ja perinteinen mainonta ei tavoittanut nuoria enää samalla tavoin kuten ennen. Silja Line tarvitsi teini-ikäisten perhematkailuun muita markkinoinnin muotoja, ja he päätyivät vaikuttajamarkkinointiin yhteistyössä tubettajien kanssa.

Ensimmäisten Tubetour-vaikuttajamarkkinointikokemusten jälkeen yhteistyö tubettajien kanssa on kasvanut merkittävästi. Verrosen mukaan Tubetourin sisällöt haluttiin jättää tietoisesti tubettajien vastuulle ja seurata, mihin suuntaan vaikuttajamarkkinointiyhteistyö kääntyy. Kuten Verronen oivallisesti kiteyttää: heidän vaikuttajamarkkinointiyhteistyönsä nuorien kanssa kumpusi tarpeesta, jossa he eivät itse tienneet, mikä nuoria kiinnostaa.

Päätös jättää vastuu sisällöistä tubettajille kannatti. Yhteistyön tulokset olivat alusta alkaen positiiviset, ja tärkein tavoite, Tubetour-risteily, on myyty vuosi vuodelta aikaisempaa nopeammin loppuun. Kuluneena vuonna se myi itse itsensä eli se ei tarvinnut markkinointia enää lainkaan.

Vinkit vaikuttajamarkkinointia harkitsevalle yrittäjälle

Silja Linen Noora Verrosen vinkit vaikuttajamarkkinointiyhteistöstä kiinnostuneille yrityksille:

1. Tutustu vaikuttajan ja sisällöntuottajan sisältöihin.

2. Luo monikanavaista tarinankerrontaa. Yhteistyössä ei riitä, että vaikuttaja tekee oman työnsä.

3. Tee vaikuttajalle hyvin valmistellut esityöt, ohjeista hänet ja suunnittele yhteistyön raamit yhdessä.

4. Seuraa vaikuttajamarkkinointikampanjan kommentointia ja palautetta sekä hyödynnä sitä omassa toiminnassasi.

5. Tee pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Opit vaikuttajamarkkinointiyhteistyöstä aina itsekin.

 

#PINGfestival18-tapahtumaa vietettiin tiistaina 8.5.2018 Helsingissä. Rouva Sana on PING Helsingin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija.

Jaa ja käy tykkäämässä