Pohjatyö on bloggaamisessa kaiken aa ja oo: Blogikirjoituskoulu, osa 2

Ennen kuin suot ainuttakaan ajatusta blogin konkreettiselle perustamiselle, sinun on mietittävä ja kiteytettävä kaksi asiaa sekä tukku muita näkökulmia. Jos olet jo perustanut blogin, seuraava kirjoitus toimii sinulle tarkistuslistana. Aina on mahdollisuus korjata suuntaa ja paikata tekemättä jääneitä asioita.

Mikä on syy, miksi bloggaat? Mitkä ovat blogillesi asettamat tavoitteesi?

Bloggaamisesta tulee sinulle mukava, mutta samperinmoisesti aikaa vievä ja sitova harrastus, jos et osaa kiteyttää sitä, mitkä ovat blogille asettamat tavoitteesi – mitä odotat siltä ja miksi haluat antaa sille omasta vapaa-ajastasi niin merkityksellisen siivun.

Puhun seuraavassa hetken aikaa hieman aiheen sivusta. Harrastajabloggaajien keskuudessa levisi noin vajaa vuosi sitten kulovalkean lailla keskustelujen tulva, jossa ruodittiin bloggaamisen merkitystä: sitä, että bloggaaminen ei ollut antanutkaan jokaiselle sitä, mitä he olivat siltä odottaneet. Bloggaamista pidettiin riippakivenä ja uskaliaimmat uhkasivat lyödä rukkaset naulaan. Moni tekikin niin.

Väitän, että bloggaamisen ympärillä käyneen vuosien mittaisen hypetyksen jälkeen pettymysten aalto löi tuohon aikaan rantaan yhdestä selkeästä syystä: omalle bloggaamiselle ei oltu asetettu riittäviä henkilökohtaisia tavoitteita. Monella tavoitteet olivat todennäköisesti niin epärealistisen korkeat, että kaikkien bloggaajien ei ollut mahdollista niitä koskaan edes saavuttaa. Mittarina kaikessa ei voi pitää muita. Kaikki muutkin mokaa, mutta eivät välttämättä bloggaa. Syyt ja tavoitteet bloggaamiselle ovat meillä kaikilla hieman erilaiset.

Kuten olen sanonut: bloggaaminen on aikaa vievää ja sitovaa puuhaa. Jos bloggaamisen aloittaa itselleen harhaan johtavasta tai epärealistisesta syystä, kirjoittamiseen ja bloggaamiseen on helppo pettyä. Ole blogia suunnitellessasi siksi siis rehellinen ennen kaikkea itsellesi, ja vain itsellesi. Älä vertaa itseäsi muihin.

Määritä blogillesi tavoitteet

Aseta bloggaamisellesi tavoitteet. Aseta ne mahdollisimman selkeiksi, yksinkertaisesti tulkittaviksi ja mielellään mitattaviksi. Erityisesti jälkimmäinen ei ole aina helppoa, mutta yritä ja pyri siihen. Kirjaa tavoitteesi ylös.

Tavoitteesi kumpuavat syystä, miksi olet päättänyt perustaa blogin. Muistin virkistämiseksi kurkkaa viime viikolla tekemääsi vinkkilistaa.

Oletko yrittäjä, jonka tarkoituksena on markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi? Omaatko asiantuntijuutta, jota haluat tuoda esiin ja jonka avulla haluat brändätä itseäsi? Vai onko se jokin muu?

Pohdi ja mieti, ja aseta päätelmiesi perusteella itsellesi tavoitteet: ensi vuonna tähän aikaan olen lanseerannut palvelun X tai olen myynyt X-tuotteita Ö-määrän, joihin pääsemisessä olen käytänyt apuna blogia. Tai olen saavuttanut viikkotasolla 1000 lukijaa.

Näin bloggaamisellesi ja siihen uhraamallesi ajalle, joka on aina pois ydintyöstäsi, tulee merkitys ja sinulla on päämäärä, jota kohti suunnata. Blogillesi uhraamasi aika ei enää ahdista sinua (toivottavasti ei ainakaan niin paljon).

Tunnista blogisi kohderyhmä

Yhtä tärkeää kuin on tavoitteiden määrittäminen, on myös kohderyhmäsi tunnistaminen ennakkoon. Vaikka tiedän, että vastaat nyt, ettei se nyt todellakaan haittaa, jos koko Suomi lukee blogiani, bloggaamiseen ja koko sisältömarkkinointiin pätee yksi tärkeä nyrkkisääntö: kaikille kaikkea on sama kuin ei kenellekään mitään. Määrittele siis etukäteen kenelle bloggaat.

Myös kohderyhmän määritteleminen lähtee syystä, miksi bloggaat. Ketkä haluavat mahdollisesti sisältöjäsi lukea? Minkä alan yrittäjä olet tai missä aiheessa/toimialalla olet oman alasi asiantuntija? Tuskin kuitenkaan myyt tuotteitasi tai tuotat palvelujasi kaikille, jotka sattuvat niitä joskus tiedustelemaan tai jeesaat asiakkaitasi joka alan asiantuntijana? Sama pätee blogiin. Määrittele blogisi tavoitteista ja syystä käsin myös kohderyhmäsi.

Kun määritystyö on tehty, tee yhdestä kohderyhmän edustajasta itsellesi mahdollisimman tarkka yksi henkilökuva: blogisi tyypillisin lukija. Kuvaile mahdollisimman tarkkaan kohderyhmämäärittelysi perusteella, kuka hän on, missä hän asuu, mitä hän tekee, mistä aiheista ja asioista hän on kiinnostunut ja niin edelleen.

Mitä tarkemmin saat kuvan itsellesi luotua, sitä helpompi sinun on jatkossa tuottaa sisältöjä kohderyhmällesi, yhdelle lukijallesi. Puhutaan myös aiheiden rajaamisesta. Kun myöhemmin pääset konkreettisiin hommiin, kirjoita vain ja ainoastaan tälle lukijalle. Näin saat sisällöistäsi henkilökohtaisia, jotka puhuttavat ja vetoavat hänen tunteisiinsa.

Ota huomioon myös nämä

Jo tässä vaiheessa kannattaa sinun pyöritellä mielessäsi myös seuraavia asioita:

1. Onko sinulla aikaa? Kuinka paljon sitä on, ja mitä se tarkoittaa bloggaamisesi kannalta? Erityisesti harrastajabloggaajat jakavat mielellään ajatuksiaan siitä, kuinka usein on pakko blogata, jotta lukijat eivät jätä sinua, mutta älä mieti niitä. Pohdi, mihin sinulla itselläsi on aikaa. Siitä kumpuaa bloggaamisesi säännöllisyys.

On yhtä oikein blogata kolme kertaa viikossa kuin kerran kuussa. Mutta rehellisesti: kerran kuussa on kyllä sitten minimi. Jos bloggaat harvemmin, käytännössä se tarkoittaa samaa kuin et bloggaisi lainkaan. Ja muista; aikaasi kuluu myös muuhun kuin konkreettiseen bloggaamiseen. Varaa myös sisältömarkkinoinnille aikaa (siitä on luvassa lisää blogikirjoituskoulun edetessä).

2. Mistä aihekokonaisuuksista voisit blogata? Millaisia suuria aihealueita pystyt linjaamaan itsellesi? Jos niiden miettiminen tuntuu vaikealle, palaa takaisin tavoitteisiisi ja kohderyhmääsi. Mieti myös omaa ydinosaamistasi. Etsi aihekokonaisuuksia niistä.

3. Muista, että blogi – ja mahdollisesti olemassa olevat verkkosivusi – eivät yksinomaan koskaan riitä. Mieti, mitä muita kanavia tarvitset blogisi ja sisältömarkkinointisi tueksi? Yleisempiä niistä ovat Facebook ja Instagram ja erityisesti asiantuntijaosaajan roolia rakentaessasi LinkedIn ja Twitter. Mieti, mutta älä ahnehdi kanavia liikaa. Niiden päivittäminen vie aikaa.

Tästä jatketaan ensi viikolla, kun aiheissa edetään blogin suunnittelusta ja pohjatyöstä sen perustamiseen.

Liity mukaan Facebook-ryhmään

Jos kaipaat vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan Minustako bloggaaja? – Näin markkinoin sisällöillä verkossa – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi.

Viikon tehtävä:

Määrittele, mitkä ovat blogisi henkilökohtaiset tavoitteesi ja ketkä ovat kohderyhmääsi. Tee lukijastasi yksi hahmo/tyyppi, jolle jatkossa suunnittelet aiheesi ja jolle bloggaat. Voit tehdä tehtävän, suunnittelipa vasta bloggaamista tai bloggasitpa sitten jo aktiivisesti.

 

Kesän 2018 blogikirjoituskoulun edellisen ykkösosan löydät täältä, ja seuraavan osan täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *