Sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuottamisen Q&A – osa 2

Missasitko parhaat – tai ainakin itsellesi tärkeimmät – palat Sisältötoimisto Rouva Sanan Facebookissa joulukuussa julkaisemasta sisältökalenterista? Ei huolta. Rouva Sana julkaisee sisältökalenterin koostettuna täällä blogin puolella kahdessa osassa.

Joulukuun sisältökalenterin kysymykset perustuvat asiakkaiden Rouva Sanalle esittämiin kysymyksiin. Tarkista löydätkö niistä mieltäsi painaneen pulman ja vastauksen.

Puhut paljon siitä, että sisältömarkkinointitoimenpiteet pitää suunnitella. Anna nyt edes muutama vinkki siihen.

”Sisältömarkkinointiisi liittyvät toimenpiteet tulee johtaa sisältömarkkinointistrategiastasi, johon kuuluu ylipäätään se:

– miksi olet päättänyt olla verkossa ja somessa (miksi olet valinnut verkon ja somen markkinointipalettiisi muiden markkinointikeinojen ohessa tai niiden sijaan)
– kohderyhmäsi (kenelle markkinoit), tavoitteesi (miksi markkinoit, mitä toimenpiteilläsi tulee saada aikaan)
– miten ja missä markkinoit (kanavat ja toimenpiteet)
– resurssisi (aika/käsiparit sekä raha) sekä
– mittarit, miten toimenpiteitäsi ja tavoitteissa onnistumistasi mitataan.

Nämä kirjataan sisältömarkkinointistrategiaasi ja niiden pohjalta suunnitellaan ja puretaan syntyneitä ideoita konkreettisiksi toimiksi niihin kanaviin, jotka olet valinnut.

Tämä kaikki taas puolestaan kirjataan sisältömarkkinointityötäsi ohjaavaan sisältösuunnitelmaan, joka onkin sitten työsi arkinen, mutta pyhä ohjenuora.”

Olen haudannut markkinoinnin vuosikellon alalaatikkoon. Saahan se jäädä sinne?

”Saa, jos haluat vuoden aikana sammutella tulipaloja, toteuttaa sisältömarkkinointia kädestä suuhun – tai omasta pääkopastasi näppikselle -, luottaa kirkkaaseen ja ehtymättömään muistiisi ja aiheuttaa itsellesi ylimääräisiä sydämentykytyksiä.

Markkinoinnin vuosikello toimii tärkeimpänä pohjana sisältömarkkinointisi vuosittaisille toimenpiteille, jotka purat sisältösuunnitelmaan. Kun vuosikello on reilassa, tarvitset vähemmän aikaa muiden toimenpiteidesi kuten sisältömarkkinoinnin suunnitteluun. Markkinoinnin vuosikellon päivittämisen ei pitäisi olla ylivoimainen juttu, eihän?”

Mihin tarvitsen sisältösuunnitelmaa?

”Tarvitset sitä tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen sisältöjen tuottamiseen markkinointitarkoituksessa. Sisältösuunnitelma sisältää kaikki sisältömarkkinoinnin toimenpiteet konkreettisesti kalenteriin avattuna: kuka tekee, mitä tekee, mihin kanaviin ja milloin.

Jos oma muistisi on hyvä ja luotat siihen, voit jättää sisältösuunnitelman toki tekemättä. Kukaan tuskin tulee piiskaamaan sinua siitä.

Paitsi ehkä sinä itse siinä vaiheessa, kun:

– kellostasi uhkaa loppua aika, vuorokaudessasi on liian vähän tunteja
– huomaat, että sisältömarkkinoinnin toimenpiteesi ovat kasautuneet
– et muista puoliakaan hyvistä kuningasideoistasi
– markkinointikamppiksesi tuli ja meni, etkä muistanut mainita siitä mitään verkkosivuillasi ja Facebookissa ja
– kun some-kanavasi ovat päivittyneet vain kerran viikossa.

Muun muassa. Tee siis sisältösuunnitelma. Kokemuksesta tiedän, että kiität itseäsi siitä.”

Miksi minun pitäisi harjoittaa vaikuttajamarkkinointia?

”Vaikuttajamarkkinoinnin suosio kasvaa globaalisti. Suomessakin tehtyjen selvitysten mukaan jopa 70-80 prosenttia vastanneista yrityksistä valitsee vaikuttajamarkkinoinnin omaan markkinointipalettiinsa tai jatkaa sen hyödyntämistä myös vuonna 2018. Tällainen massa on tuskin ihan väärässä.

Vaikuttajamarkkinointi on tarinoilla ja erilaisilla sisällöillä tapahtuvaa tietojen jakamista sekä mielipiteiden ja kokemusten kertomista. Vaikuttajamarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa oman kohderyhmäsi mielipiteisiin, asenteisiin, tietoihin ja ostopäätöksiin.

Asetupa hetkeksi istumaan asiakkaasi jakkaralle. Jos seuraamasi yrityksen tuotetta kehuu sinulle yritys itse tai joku toinen tyyppi, mielellään vielä sinua kiinnostava persoona, kumpaa ehkä uskot? Kenen viesti menee perille paremmin? Niinpä. Siksi vaikuttajamarkkinointi.”

Miten vaikuttajamarkkinointiin sopivat vaikuttajat löytää ja miten heidät kannattaa valita?

”Vaikuttajamarkkinointi on osa markkinointistrategiaa, ja sillä tulee olla etukäteen asetetut tavoitteet. Nyrkkisääntö on, että tutustu ja tunne yhteistyökumppanisi ja kanavat, joihin he tuottavat sisältöjä.

Tuskin teet muutakaan yhteistyötä valitsemalla kumppanisi summassa verkosta ja ehdottomalla, että tehtäisiinkö hei yksi yhteisprokkis (ja vieläpä niin, että sinä teet ja minä kerään siitä kaiken hyödyn – ei, ei, ei).

Sopivan vaikuttajan etsimiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä yhteistyön tulee palvella tavoitteitasi ja vastapuolen eli bloggaaja, tubettajan tai instaajan tulee saada työstä muutakin kuin tuote tai palvelu sekä työn tekemisen ilo.

Sopiva vaikuttaja tuntee yrityksesi tuotteen ja/tai palvelun tai on siitä muuten kiinnostunut, on oman kohderyhmänsä asiantuntija ja mielipidevaikuttaja, osaa tuottaa sisältöjä eli tutustu, mitä kaikkea hän on tehnyt jo pitemmän aikaa ja varmista, että hän ymmärtää markkinoinnin lainalaisuudet ja on kiinnostunut/osaa tehdä kaupallista yhteistyötä.

Vaikuttajan varsinaisilla seuraajamäärillä ei ole suurta merkitystä, sillä hyvää vaikuttajamarkkinointia on mahdollista toteuttaa myös pienemmät seuraajamäärät tavoittavien sisällöntuottajien kanssa. Seuraajamääriä tärkeämpää on seuraajien sitoutuneisuus.

Oikea vaikuttaja tuntee aina oman työnsä arvon, ja hän osaa perustella sen. Sinun on vastavuoroisesti ymmärrettävä se. Ei ole ilmaisia lounaita eikä ilmaista vaikuttajamarkkinointia.

Jos sopivien tyyppien löytäminen tuntuu vaikealle, tutustu vaikuttajamarkkinoinnin toimijoihin ja agentteihin. Niitä ovat erilaisia blogiportaalit, tubeyhteisöt ja eri aihepiirien ympärille kootut ja alueelliset sisällöntuottajayhteisöt.

Keskisellä Uudellamaalla vaikuttajamarkkinoinnista kiinnostuneiden kanssa yhteistyötä tekee Keski-Uudenmaan blogit eli KUBLO.”

Nautin sisältöjen tuottamisesta, mutta juuri nyt se on kuin helvetistä. Lyön ihan kohta hanskat tiskiin ja sanon good bye. Se oli siinä.

”Älä sano vielä. Saatan toki olla väärässä, mutta uskoisin, että olet sisällöntuottajan luovassa kuopassa. Niitä tulee kaikille sisältöjä tuottaville aika ajoin.

Sisältömarkkinoinnin suosio on suorastaan räjähtänyt. Harva oman työnsä ohessa sisältöjä tuottava on koskaan miettinyt, että työ on luovaa ja luovuutta vaativaa. Ja mitä luovuus on: kykyä ja taitoa tehdä aikaisemmin tehdyt asiat ehkä toisin, toisenlaisesta näkökulmasta. Kykyä ajatella uudella tavalla. Kykyä antaa itsestään.

Sisällöntuottaminen on siis luovaa työtä. Vaikka työn suunnittelisi kuinka huolellisesti, vaikka saisi luotua itselleen tutut ja turvalliset rutiinit, välillä työn paineiden, kellon ja ajankäytön sekä sopivan joutilaan ajan löytämisen ristipaineessa sitä voi humahtaa yhtäkkiä kuoppaan.

Työ, joka on ollut aikaisemmin rakasta ja antoisaa, jopa hauskaakin, maistuukin yhtäkkiä puulta: tai se on kuin nippu samanlaisia kahleita, joita yksi Saiturin joulun aaveista kantaa tarinassa mukanaan.

Luova kuoppa kertoo, että luovuutesi voimat ovat ehtyneet, mutta vain hetkellisesti. Sen mukaan, miten on mahdollista, haukkaa happea, ota etäisyyttä, tee jotain muuta, verkostoidu ja juttele kollegojesi kanssa, pidä miniloma (tai loma!), nuku, harrasta sekä lue, lue ja lue.

Tovin kuluttua ehkä huomaat, että sisältöjen tuottaminen maistuu jälleen, ja luova kuoppa on enää omituinen muisto.”

Omaan erityistaidon, mutta en saa langan päästä kiinni, miten voisin tuoda sitä esiin. Anna jokin vinkki itseni ja osaamisesi markkinoimiseen verkkoon ja someen.

”Vinkkejä on monia, mutta toimivaksi niistä on todettu yksi: kutsu pieni joukko ystäviäsi ja läheisiäsi kahville tai viinilasille, parikin jo riittää, ja pyydä heiltä sparrausapua. Viisaus asuu omassa päässämme vain harvoin, oman osaamisen markkinoimisessa vielä vähemmän. Tarvitsemme yleensä buustia ja rohkaisua muilta, mitä meidän kannattaa tehdä. Keskustelut sinut hyvin tuntevan ihmisen kanssa johdattavat sinut paremmin oikeaan suuntaan. Missä sinä olet hyvä ja mikä erottaa sinut muista?

Viinilasillisen jälkeen sinun kannattaa miettiä, mikä ilmaisemisen muoto on sinulle luontevin ja miten se istuu erityistaitoosi, jota haluat tuoda esiin. Joillakin se on kirjoittaminen ja/tai kuvaaminen, mutta se voi olla myös muuta: videoiminen/tubetukset, piirtäminen, erilaisten kätten töiden tekeminen ja niiden koostaminen näkyväksi portfolioihin (jotka sopivat muuten myös muihin kuin valokuviin), joskus jopa näytteleminen ja/tai laulaminen ja musiikin tekeminen.

Tämän jälkeen mieti kanavat ja muodot, miten tuot osaamistasi esiin. Valjasta käyttöösi sisältömarkkinoinnin keinot. Mutta pidä tavoitteesi aina kristallinkirkkaana mielessäsi. Miksi tuot omaa osaamistasi esiin? Mikä on syy, että markkinoit omaa osaamistasi?

Oman erityisosaamisen tuominen esiin kannattaa, sillä vain siten työtä hakiessasi erotut parhaiten suuresta massasta ja luot itsestäsi mielikuvaa, brändäät. Kaikki tämä saattaa parhaimmillaan johdattaa sinut ihan kokonaan uudenlaisen suunnan löytämiseen elämässäsi.”

 

Juttu perustuu Sisältötoimisto Rouva Sanan joulukuussa Facebook-sivuilla julkaisemaan joulukalenteriin, sisältökalenteriin. Ensimmäinen osa ilmestyi edellisellä viikolla. Juttusarja päättyy tähän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *