Sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuottamisen Q&A – osa 1

Missasitko parhaat – tai ainakin itsellesi tärkeimmät – palat Sisältötoimisto Rouva Sanan Facebookissa joulukuussa julkaisemasta sisältökalenterista? Ei huolta. Rouva Sana julkaisee sisältökalenterin koostettuna täällä blogin puolella kahdessa osassa.

Joulukuun sisältökalenterin kysymykset perustuvat asiakkaiden Rouva Sanalle esittämiin kysymyksiin. Tarkista löydätkö niistä mieltäsi painaneen pulman ja vastauksen.

Sisältömarkkinoida pitäisi ehkä joo, mutta ei ole aikaa, eikä oikein rahaakaan. Mistä minä ne nyt revin?

“Kysyn alkuun toisinpäin: pitääkö sinun ylipäätään markkinoida? Eihän sekään ole pakollista. Mutta jos olet todennut, että et tule toimeen ilman markkinointia (niin kuin meistä yrittäjistä valtaosa ei tule), sisältömarkkinointi verkon ja some-kanavien kautta on yksi erinomaisista vaihtoehdoista.

On kuitenkin hyvä muistaa, että sisältömarkkinointi on markkinoinnin muoto siinä, missä mikä tahansa muukin (kuten esimerkiksi lehti-ilmoitukset), ja siksi se tulee huomioida markkinointibudjetissa. Sisältömarkkinoinnin etuja on, että se edullisempaa kuin perinteiset markkinoinnin muodot. Jos sinulla on budjetissa varaa lehti-ilmoituksiin, ei sisältömarkkinointiin investoimisen pitäisi tehdä tiukkaa. Saat sisältömarkkinoinnilla parhaimmillaan todella hyviä tuloksia aikaan.

Toinen asia on aika ja osaaminen. Niitä mietittäessä kannattaa jälleen aluksi pohtia, kuinka tärkeää sisältömarkkinointi sinulle on. Jos arvotat sen korkealle, kannattaa etsiä sille vähintään puolikas päivä työviikostasi. Määrätietoisella suunnittelemisella ja tekemisellä saat paljon aikaan – ja ennaltaehkäiset kaaosta.

Jos omat taitosi eivät riitä, etsi ja hae oppia, kouluttaudu ja kurssittaudu – tai lohkaise budjetistasi palanen ja osta palvelut alihankintana. Sisältömarkkinointi ei ole tähtitiedettä vaan mahdollista ihan kaikille, mutta siihen pitää olla aito kiinnostus ja halu satsata.”

Miksi kaikki ylipäätään puhuvat nyt sisältömarkkinoinnista?

“Mediamaailma muuttui verkon ja sosiaalisten kanavien vuoksi rajusti 2010-luvun alkupuolella, ja sen myötä myös markkinoinnin keinot muuttuivat. Siirryimme yhä voimallisemmin verkkoon ja someen perinteisten medioiden ääreltä.

Nyt se, että notkumme verkossa joka päivä, ja paitsi luemme sieltä päivän uutiset ja katsomme vinon pinon ohjelmia, etsimme tietoa, viihdymme ja olemme toisiimme yhteydessä, ei ole enää mitenkään merkillistä. Päinvastoin: se on meille kaikille itsestään selvää.

Markkinointi ja mainonta ovat siirtyneet sinne, missä me olemme: verkkoon ja someen. Sinne, missä vietämme aikaa.

Sisältömarkkinointi on markkinoinnin muotona hyvin homogeeninen ja tasapuolinen. Sitä on mahdollisuus harjoittaa kaikkien. Kaiken muun päälle se on huomattavasti edullisempaa kuin perinteiset markkinoinnin muodot kuten esimerkiksi lehtimainonta.

Kun markkinointia voi toteuttaa itse omin voimin ja edullisemmin kuin aikaisemmin siellä missä kaikki ovat, ei ole ihme, että kaikki puhuvat nyt sisältömarkkinoinnista.”

En osaa blogata. Miten pääsen käyntiin?

“Laadi aluksi sisältöstrategia. Mieti kohderyhmäsi, tavoitteesi ja kanavat, joilla olet läsnä. Pelkkä blogi ei koskaan riitä. Tarvitset sen kylkeen some-kanavista ainakin Facebookin.

Kirjaustesi pohjalta ideoi juttuaiheita. Muista, että jokaisella juttuaiheella pitää olla vielä punainen lanka; syy, miksi julkaiset sen.

Joskus sinulla voi olla erinomainen juttuaihe mielessä, mutta sen aika on mennyt ohi. Tai joskus hyvä juttu aihe leijuu ilmassa ja kiilaa ajankohtaisuuden vuoksi monen muun aiheen ohi. Siksi hyvä bloggaaja seuraa, mitä ympärillä tapahtuu.

Parasta lääkettä bloggaamisen harjoittelemiseen on bloggaaminen. Kirjoittamaan (ja valokuvaamaan) oppii vain kirjoittamalla (ja valokuvaamalla).

Kun pääset käyntiin, anna palaa. Älä jarruttele ja takerru liian pieniin asioihin. Älä viilaa loputtomiin. Kun aloitat ja katsot kahden vuoden kuluttua kulkemaasi polkua, huomaat, että se on ollut huima. Opit matkan varrella koko ajan lisää ja kehityt. Niin käy sujuvallekin kirjoittajalle.”

Miksi blogia pitäisi edes kirjoittaa? Eivätkö verkkosivut itsessään riitä?

“Asetupa hetkeksi asiakkaasi asemaan. Kun olet saanut verkkosivusi ulkoasullisesti ja sisällöllisesti mieluisan näköiseksi, entä sen jälkeen?

On tärkeää, että asiakkaasi ja seuraajasi saavat syyn käydä verkkosivuillasi useammin kuin 1) sen kerran, kun he tutustuvat uudistuneisiin sivuihisi ja 2) kun he etsivät aukioloaikaasi ja/tai yhteystietojasi.

Verkkosivujesi tavoitteena on paitsi tarjota tietoa palveluistasi ja tuotteistasi myös myydä ja sitouttaa. Erityisen tärkeä seikka on, jos sinulla on verkkokauppa tai myyt palveluitasi verkon kautta. Miten myyt, jos verkkosivusi eivät koskaan päivity? Miten houkuttelet seuraajia sivuillesi, jos et tarjoa heille toistuvasti syytä siihen?

Blogi tarjoaa verkkosivuillesi mahdollisuuden aktiiviseen verkkoliikenteeseen. Blogi on ainoa keino pitää verkkosivut säännöllisesti päivittyvinä, palvella ja auttaa asiakkaitasi ja seuraajiasi, kertoa, mitä sinulle ja asiakkaillesi kuuluu – ja siinä samalla antaa syyn saapua verkkosivuillesi ja yrityksesi/yhteisösi ydinosaamisen äärelle yhä uudestaan ja uudestaan.

Blogin etuna myös, että kaikki tuottamasi sisältö arkistoituu ja helposti löydettävissä pitkänkin ajan jälkeen. Some ei tähän yhtä hyvin taivu.”

Haluan somettaa ja blogata niin kuin juuri sillä hetkellä hyvältä tuntuu. Miksi työtä pitäisi suunnitella? En suostu sitomaan itseäni.

“Sisältömarkkinoinnin tulee olla tavoitteellista työtä. Se on markkinointia siinä missä mitkä tahansa muutkin markkinointitoimenpiteet. Ei mitään markkinointia harjoiteta fiilispohjalta.

Kun sisältömarkkinointia toteutetaan tavoitteista käsin, siinä tulee huomioida myös kohderyhmä. Muuten viesti ei mene perille.

Kaikkea kaikille on sama kuin ei mitään kenellekään. Sellaiseen markkinointiin haluat tuskin käyttää arvokkaita työtuntejasi. Minä ainakin nauttisin mieluummin silloin kävelylenkistä.

Mutta jos onnistut kaiken muun ydintekemisesi ohessa kuukaudesta toiseen pitämään ydinviestisi ja tavoitteesi kohderyhmästä käsin kristallinkirkkaana ilman suunnittelemista, anna palaa vain. Olet synnynnäinen mestari.

Harva kuitenkaan onnistuu siinä muuta kuin etukäteen tehtävän sisältömarkkinoinnin suunnittelun avulla – ainakaan kovin montaa kuukautta pitempään.”

Minkälaisen kanavapaletin somessa sitten valitsen?

“Sisältömarkkinoinnin kanavapalettisi määräytyy sisältömarkkinointistrategiasi pohjalta. Mitkä ovat tavoitteesi ja kenelle viestit? Missä kanavissa kohderyhmäsi on läsnä?

Karrikoidusti sanottuna: jos kohderyhmääsi ovat eläkeläiset, sinun ei ehkä valita YouTubea tai Snapschatia.

Tärkeää myös on miettiä, mihin kaikkeen sinulla on aikaa. Mihin resurssisi riittävät? Kanavapalettia on turha kasvattaa kovin suureksi, vaikka sille olisi perustelutkin, jos vastaat sisältömarkkinoinnista yksin, etkä ehdi jokaista kanavaa päivittämään.

Yleisimpiä kanavia verkon ja blogin rinnalla on Facebook ja Instagram. Niillä pötkii jo pitkälle.”

Mikä määrä somea on sopiva?

“Sopivan somen määrä on yksilöllinen. Sitä ohjaavat paitsi sisältömarkkinoinnin strategiasi myös sisältösuunnitelmasi, joihin sisältyvät tavoitteesi, valitsemasi kanavat ja resurssit. Yksinkertaisesti siis kaikki se, paljonko sinulla on aikaa (ja rahaa) valitsemiisi toimenpiteisiin verkossa ja eri some-kanavissa, ja mitä toimillasi tavoittelet.

Sopiva somen määrä vaihtelee yrityksen/yhteisön ja tekijänsä mukaan.

Jos nyt jotain nyrkkisääntöjä kuitenkin sanoisin, julkaisutahti kerran kuussa blogissa ja kerran viikossa some-kanavilla on HIDAS – ja siis aika vähän… Mutta näinhän et toimikaan, ethän?”

Mistä löydän sisältömarkkinointini aiheet? Pääni on liian usein tyhjä. Mistä sometan ja bloggaan?

“Aiheita kannattaa alkaa metsästää sisältömarkkinointisi strategian kautta. Olethan tehnyt sen? Mitkä ovat tavoitteesi sisältömarkkinoinnillesi ja ketkä ovat kohderyhmääsi? Jo sen perusteella aika iso, mutta rajattu ja hallittava pala taivasta on sinulle avoinna.

Muista, että kaikkea kaikille on sama kuin ei mitään kenellekään. Siispä, kun saat hahmotettua laajat aihealueet, rajaa, rajaa ja rajaa. Valitse vain ne aiheet, jotka palvelevat tavoitteitasi ja kohderyhmääsi.

Tämän jälkeen siirry arkipäivän tasolle. Pohdi, minkä tai minkälaisia ongelmia osaat ratkoa kohderyhmäsi ja seuraajiesi/lukijoidesi puolesta, missä osaat auttaa ja palvella heitä? Mitä omaan yrityksesi/yhteisösi arkeen kuuluu?

Mitä palveluja tuotat tai tuotteita myyt? Ketkä ovat asiakkaitasi, mitä he ajattelevat yrityksesi tuotteista/palveluista? Mikä vuodenaika on, mistä puhutaan juuri nyt?

Käytä apunasi markkinoinnin vuosikelloa. Tietysti olet tehnyt sen?

Tuota aiheita alkuun tajunnanvirtamenetelmällä ja kirjaa muistiin ihan kaikki. Kun työ on valmis, ala rajata ja valita aiheistasi parhaimmat. Säästä loput. Voit tarvita niitä myöhemmin.

Kun valikoit työn alle tulevia aiheita, muista sen punainen lanka. Pohdi ja perustele, miksi julkaiset aiheen juuri nyt, etkä esimerkiksi valinnut jotain toista jutun aihetta.

Sisällön tulee olla kohderyhmällesi ja seuraajillesi mielenkiintoista, sitä palvelevaa ja hyödyttävää, tietoa ja faktaa tarjoavaa, viihdyttävää sekä ajankohtaan sopivaa. Vasta sellaisella sisällöllä sitouttat seuraajasi.”

 

Juttu perustuu Sisältötoimisto Rouva Sanan joulukuussa Facebook-sivuilla julkaisemaan joulukalenteriin, sisältökalenteriin. Seuraava q&a-osa ilmestyy ensi viikolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *