Tähän tarvitset henkilöbrändiä: neljä vahvaa syytä

Ajattelitko, että kyllä ne ammatilliset teot puhuvat puolestaan. Niinhän ne ovat aina tehneet. Että kun tekee oman työnsä huolella, nöyrästi ja pyyteettömästi, tulokset huomataan ja lopussa seisoo kiitos. Ainakin joskus, jossakin vaiheessa.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta metsään menee niin, että pätkähtää. Se, että oman työn hiljainen ja huolellinen puurtaminen riitti referenssiksi työuralla joskus, nyt se on nii-iin, ei edellisen vaan huom! monikossa, edellisten talvien lumia. Tämän talven hangilla hiidellään kovaa vauhtia verkossa ja somessa, ja luodaan omaa asiantuntijakuvaa digitaalisesti. Ammattitaito ja osaaminen huomataan ja löydetään verkon kautta.

Sana henkilöbrädäys nostattaa vahvan vihreän sävyisen maun monen huulille. Kirjoitin aiheesta edellisen kerran lokakuussa, ja totta se on toki edelleen. Samalla se on myös sääli. Jos laitamme sormet korviin jokaista henkilöbrändäystä koskevan asian ja tiedon kohdalla, meidän osaamisemme jää ammatista ja statuksesta riippumatta piiloon ällötykseltä kalskahtavan verhon taakse.

Omaa brändiä ei voi juurikaan rakentaa vaan se syntyy osaamisen, tekojen ja niihin liittyvän vuorovaikutuksen kautta, mutta: omaa osaamista ja tekoja voi, ja tulee, tuoda esiin ja markkinoida, vahvistaa tietoisesti toisten mielikuvaa omasta ammattitaidosta. Se on tänään lähes must jokaisen ammatillisessa kehittymisessä. Ja juuri siksi oman osaamisen markkinoiminen, henkilöbrändäys ja social selling ovat niin merkityksellisiä asioita juuri nyt.

Tarvitset vahvaa henkilöbrändiä ja omasta osaamisestasi esiin tuotua kuvaa seuraavissa tilanteissa:

1. Etsit uutta työtä tai olet työtön

Talouden rattaat ovat osoittaneet vihreää valoa jo tovin, mutta valtakunnan mediat suoltavat edelleen toistuvasti uutisia siitä, kuinka työttömyysprosentti on Suomessa yhä iso. Suunta on oikea ja parempi, mutta eivät läheskään kaikki pääse vielä pitkään aikaan paukuttelemaan henkseleitään. Nuorten on vaikea löytää ensimmäistä työpaikkaansa, ja on aloja, joilla työn ja työntekijöiden kohtaaminen on haastavaa.

Olitpa sitten määräaikaisena ketjutettuna työsuhteesta toiseen maksimityösuhdemäärää hipoen tai TE-toimiston aktiivimallin kohteeksi joutunut pitkäaikaistyötön, avoimien työpaikkojen selaaminen verkkovirrasta sekä perinteisten työpaikkahakemusten ja sähköisten ansioluetteloiden täyttäminen on kuin pakkasvirtoihin huhuilemista ellei sinusta ei samalla löydy minkäänlaista digitaalista jalanjälkeä.

Miten siis erotut työnhakijana, jos samanlaisia hakemuksia lähettää 200 muuta yhtä pätevää ja yhtä nöyrästi oman työn tehnyttä työntekijää kuin sinäkin? Niinpä. Siksi osaamisesi tulisi erottua ja myös löytyä verkosta.

Mielellään vielä niin, että jättämiäsi digitaalisia jalanjälkiä on paljon, uusimmat niistä ovat kohtuutuoreita ja niistä kaikki liittyvät pääsääntöisesti ammatilliseen osaamiseesi. Lähellä napakymppiä olet, kun joku jalanjäljen nähdessään muistaa: Bingo! Tämän tyypin olen tavannut verkossa jo aikaisemmin.

2. Haluat edetä omalla työurallasi

On lottovoitto asua Suomessa ja on lottovoitto saada tehdä itselleen mielekästä ja palkitsevaa työtä mielenkiintoisessa työpaikassa. Maailma matkaa kuitenkin radallaan, työkokemuksesi karttuu ja mielesi muuttuu. Vaikka juuri nyt ei tuntuisikaan siltä, saatat ehkä jokusen vuoden jälkeen haaveilla työurallasi etenemisestä ja kaivat uusia ammatillisia haasteita. Turhan tuoreessa muistissa monella ovat myös viime vuosien takaiset hetket, jolloin tilanne työpaikalla voi sinusta riippumatta ykskaks muuttua ja saat päivän aikaa pakata tärkeimmät tavarat kassiin.

Panostamisesi työpaikallasi on ehkä huomattu ilman digitaalisia jalanjälkiäkin, mutta joskus mahdollisuus uralla etenemiseen voi löytyä myös kukkivamman aidan takaa. Miten vakuutat oman osaamisesi siellä, jos tieto ammattipätevyydestäsi on vain muutaman kollegasi ja lähimmän esimiehesi tiedossa?

Unohtaa ei sovi, että työhönsä sitoutuneen, määrätietoista asiantuntijakuvaa luovan työntekijän osaaminen on merkityksellistä koko sen hetkiselle yritykselle. Ulkopuolisia eivät enää kiinnosta yritykset. Heitä kiinnostavat ihmiset, jotka muodostavat yrityksen. Jokainen yritys kiittää asiantuntijaprofiiliaan nostavaa työntekijäänsä, sillä se markkinoi aina automaattisesti myös itse yritystä. Kannattaa pohtia siis tästäkin näkökulmasta, kun tuntuu, että oman osaamisesi esiintuomisen sijaan haluat potkiskella kiviä.

3. Omaat jonkin alan erityisosaamisen ja haaveilet alalle työllistymisestä, mahdollisesti yrittäjyydestä

Saatat olla oikein tyytyväinen nykyiseen työhösi, ja kaikki on työrintamalla ihan okei. Omaat kuitenkin jonkin erityistaidon tai harrastuksen, ja olet huomannut, että parhaimmillaan sillä voisi olla kysyntää: se voisi jopa joskus työllistää sinut.

Monen sisältöjä tuottavan työura on käynnistynyt harrastusblogista. Moni harrastuksesta käynnistynyt ruokablogi työllistää nyt sivutoimisena sisältöjä tuottavia erilaisissa ruoka-alan töissä. Moni kättentaitaja kerää potentiaalista asiakaskuntaa aluksi verkossa ja somessa, jonka jälkeen yrittäjäksi siirtyminen omaan unelma-ammattiin on huomattavasti helpompaa.

Onko sinulla salainen haave oman harrastuksen tai sivutoimisen työn muokkaamisesta kokopäiväiseksi? Toivottavasti näyt jo verkossa.

4. Teet töitä yrittäjänä ja etsit uusia asiakkaita

Jos olet yrittäjä ja hukut maksaviin asiakkaisiin, hyvä. Voit keskittyä hyvällä omallatunnolla hetkeksi asiakasvirran purkamiseen ilman markkinointipaineita. Mutta jos kalenterissasi on hiukankaan rakoa uusille asiakkaille ja/tai haluat nostaa palvelujesi/tuotteidesi hintoja, et tee sitä enää asiakaskirjeiden ja sanomalehtimainosten turvin. Sinun ja sinun osaamisesi tulee näkyä verkossa ja sosiaalisen median kanavissa. Osaamisesi ja ammattitaitosi sekä niiden jättämät jäljet tulee löytyä sieltä, missä asiakkaasi viettävät aikaa: digitaalisessa muodossa.

Nykyisestä yritysmaailmasta löytyy jo lukematon määrä kotimaisia esimerkkejä yrittäjistä, jotka ovat verkon ja somen avulla kääntäneet ammattitaitonsa puhtaiksi tulovirroiksi. Sanooko esimerkiksi Katleena Kortesuo, Aleksei Koivumäki tai Ville Tolvanen sinulle mitään? Saattaisi kelvata sinullekin – vaikka vain osa heidän nostattamistaan mielikuvista oman alasi ammattilaisena?

Carpe diem – tartu hetkeen ennen kuin on myöhäistä

Ja niin tai näin, edustitpa sitten mitä kohtaa listalla tahansa, yhteistä  jokaiselle on, että  ketään ei tulla hakemaan enää kotoa. Hyvin harva työllistyy edes tyylillä laaditun työhakemuksen, vahvan ansioluettelon ja pitkän, vakuuttavan suosittelijarivistön ansiosta.

Se, mikä vakuuttaa nyt on digitaalinen jalanjälki verkossa ja somessa. Oma työ, ammattitaito ja osaaminen tehdään näkyväksi nyt digitaalisesti. Se on ainoa tie omien unelmien toteuttamiselle ja niiden varmistamiselle myös jatkossa.

Siksi henkilöbrändi. Siksi social selling. Carpe diem. Tartu hetkeen. Vielä se ei ole liian myöhäistä, mutta kohta se voi osaltasi olla.

 

Sisältötoimisto Rouva Sana järjestää oman osaamisen markkinointiin, brändäämiseen ja social sellingiin blogin, verkon ja somen avulla yhden päivän mittaisen kurssin. Minustako bloggaaja? – Markkinoi osaamistasi verkossa -kurssi toteutetaan Järvenpää-talossa la 17.3. klo 10-16, ja se on avoin kaikille. Klikkaa itsesi Fb-tapahtuman seuraajaksi. Lue lisää sisältötoimiston verkkosivuilta. Ilmoittaudu kurssille mukaan verkkokaupan kautta nyt tai viimeistään pe 9.3. 

2 thoughts on “Tähän tarvitset henkilöbrändiä: neljä vahvaa syytä

  1. Niin asiaa taasen Sanan mahdilla. olen tämän itsekin oivaltanut jokin aika sitten ja reippaasti yritän nostaa häntää somessa esille omasta osaamisestani ja ”työvoitoista”. Ja ei siitä haittaa ole ollut. Päinvastoin asiat ovat jääneet muillekin mieleen kuin lähemmille kollegoille.

    henkilöbrändäyksen oppiminen vaatii aikaa ja sen, että hoksaa sen tärkeyden ja motivoituu sitä kautta lähtemään löytöretkelle brändäyksen tapoihin. Oman hännän nostaminen voi olla monelle suomalaiselle kova pala. ”Enhän mie nyt mittää sen enempiä osaa kuin muutkaan, mitä näitä sinne nettiin laittamaan esille..” -tyyppinen ajattelu on varmaan monen mielessä. Tuo ajatus pitää ensin selättää, jotta brändäykseen pystyy.

    Ihanaa Sana kun pidät asiaa esillä ja jaat asiantuntijuuttasi!

    1. Word. Word. Word. Nyt tuli niin monta asiaa, joille en voi kuin nyökytellä hyväksyvästi päätäni.

      Osut niin naulan kantaan siinä, että meille suomalaisille tämä oman hännän nostaminen lienee jo lähtökohtaisesti monen kynnyksen ylittämisen takana oleva asia. Puhuin aiheesta viimeksi tänään, kun koulutin yksinyrittäjiä sisältömarkkinoinnin saloihin ja patistin heitä oman asiantuntijuuden ja osaamisen markkinointiin. ”Kuka minusta ja minun osaamisestani nyt olisi kiinnostunut” oli yleisin kommentti. Ja tupa oli täynnä oman alansa huippuosaajia!

      Olen tehnyt töitä myös työttömien kanssa, joista valtaosa on kehnoina taloudellisina aikoina pois potkituksi tulleita, pitkän koulutuksen ja työuran tehneitä ammattilaisia. Heistä lähes poikkeuksetta kaikki hyötyisivät oman osaamisen esiintuomisesta.

      Ketään ei tulla hakemaan töihin kotoa, ja harva onnistuu uusasiakashankinnassaan puhtailla kylmäsoitoilla. Riippumatta statuksestamme asiantuntijuus ja oman alan ammattilaisuus luodaan nyt verkossa ja somessa.

      Kiitos kommentistasi, ja kun jaoit ajatuksesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *