Vaikuttajamarkkinointia vasta-alkajille

Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää mikään uusi juttu. Olen ollut mukana todistamassa Suomen, ja tätä nykyä koko Pohjois-Euroopan, suurimman vaikuttajamarkkinointitapahtuman PING Helsingin kasvua sen ensimmäisestä, nykyisellään katsottuna aika vaatimattomista puitteista käynnistyneestä startista tähän päivään. Kasvu on ollut kolmen vuoden aikana huimaa. Oikea sana sitä kuvamaan lienee räjähdysmäinen. Neljännet kansainväliset vaikuttajamarkkinoinnin bisnesfestivaalit ensi vuoden toukokuussa ovat huikeammat kuin koskaan.

Huomaan PING Helsingistä tutun ilmiön tätä nykyä omassa työssäni. Globaaleille ja suurille kotimaisille brändeille vaikuttajamarkkinointi on tuttua huttua tai ainakin hyvin arkista peruskauraa. Suomessa on kuitenkin mittava keskisuurten ja pienten yritysten massa, joka tekee vasta nyt syvällisempää tuttavuutta vaikuttajamarkkinoinnin kanssa. Kiitos elpyneiden talouden rattaiden.

Vuonna 2018 pienten ja keskisuurien yritysten ja yhteisöjen markkinointibudjetit ovat (toivottavasti) suurempia kuin vuosiin. Viileiden vuosien jälkeen markkinointiin tohditaan jälleen satsata, ja taantuman aikana kentälle pölähtäneet, (perinteiseen mediamainontaan verrattuna) uudet markkinoinnin muodot alkavat vasta nyt pk-kentällä kiinnostaa. Sitä, mitä isot edellä, sitä pienemmät myöhemmin perässä.

Mitä vaikuttajamarkkinointi on?

Vaikuttajamarkkinointi on yhteistyötä yrityksen tai yhteisön yhden tai useamman ulkopuolisen sisällöntuottajan kanssa. Sisällöntuottajat voivat olla paitsi bloggaajia myös tubettajia, instaajia tai vaikka snäppääjiä. Yleisimmillään vaikuttajamarkkinoinnissa sisällöntuottaja kertoo oman mielipiteensä yrityksen tai muun yhteistyötä tekevän palveluista, tuotteista ja niihin liittyvistä kokemuksista.

Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu juuri tähän: ulkopuolisen tahon kertomiin suosituksiin ja ajatuksiin. Tästä kertovat myös lukuisat, kotimaisetkin tutkimukset. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan markkinointia, jota yksikään yritys tai yhteisö ei pysty millään rahalla itse tuottamaan. Istupa itse hetkeksi kuluttajan jakkaralle ja mieti: jos näet verkossa yrityksen oman mainoksen ja bloggaajan kertoman kokemusperäisen tarinan yrityksen tuotteesta, a) kumman luet mieluummin ja b) kumpaan luotat enemmän? Niinpä.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on kaiken aa ja oo yhteistyöhön valitun sisällöntuottajan ja hänen kanaviensa tuntemus sekä ymmärrys, miten vaikuttajamarkkinointia käytännössä ylipäätään harjoitetaan. Some on tälläkin hetkellä pullollaan yrittäjien tarinoita ja toiveita siitä, että kunpa jostain löytyisi sopiva vaikuttaja minullekin – ja toisaalta, kuinka ”ei siitä vaikuttajamarkkinoinnista ollut sitten mitään hyötyä; sinne menivät nekin tuotteet ihan hukkaan ja ilmaiseksi. Humpuukia koko juttu”.

Tunne yhteistyökumppanisi!

Passelit sisällöntuottajat eivät tipahda vaikuttajamarkkinoinnista kiinnostuneen yrittäjän työpöydälle kuin ruoka itsenäisyyspäivän illallislautaselle. Heidän löytämiseensä ja tutustumiseen pitää nähdä vaivaa. Työtä helpottaa, jos on itse edes hiukan kiinnostunut siitä, mihin ja miksi sisällöntuottajia on etsimässä.

Joskus homma voi tuntua toki nuppineulan etsimiseltä pyhästä yrittämisestä huolimatta. Silloin kannattaa penkoa paitsi kaikki omat ja tuttujen verkostot myös kääntyä valtakunnallisten blogiportaalien ja tube-verkostojen sekä alueellisten ja tiettyjen aihealueiden ympärille koottujen sisällöntuottajayhteisöjen puoleen. Keskisellä Uudellamaalla vaikuttajamarkkinointiin liittyvissä asioissa kiinnostuneita palvelee Keski-Uudenmaan blogit – Kublo.

Jos et tunne sisällöntuottajaa, hänen kanaviaan ja arvomaailmaansa, onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa vain hyvällä onnella. Onnistunutta vaikuttajamarkkinointia helpottaa myös ymmärrys siitä, että se on markkinoinnin muotona samanlainen siinä, missä mikä tahansa muukin. Ilmaisia lounaita – tai ilmaista markkinointia – ei yksinkertaisesti ole olemassa. Markkinoinnista pitää maksaa.

Niin, ja taisin unohtaa muistuttaa siitä tärkeimmästä perusjutusta: kaikki sisällöillä tapahtuva markkinointi lähtee oman kohderyhmän tuntemisesta ja markkinoinnille asetettujen tavoitteiden asettamisesta. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan enemmän kuin tuhannen taalan juttu. Se on tuhansien… no, ainakin kymmenien ja satojen sanojen ja tarinoiden juttu, joka elää onnistuneena pitempään kuin mikään muu rahalla ostettu markkinointipläjäys. Mutta jos vaikuttajamarkkinoinnista jää tyhjät käteen, se harvoin pelkästään sisällöntuottajan vika.

 

Kiinnostuitko vaikuttajamarkkinoinnista markkinoinnin muotona enemmän? Tule mukaan kuulemaan aiheesta lisää kaikille avoimeen tilaisuuteen Ai, mikä ihmeen vaikuttajamarkkinointi? keskiviikkona 22.11. klo 18-19 kahvila Makeaan (Alhotie 10, Järvenpää). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

 

Kiinnostaako sisältömarkkinointi, sen eri muodot ja toteuttaminen tarkemmin? Kokoa itsellesi oma kurssipalettisi tammi-maaliskuussa 2018 arki-iltaisin toteutettavasta Sisältötoimisto Rouva Sanan Markkinoi sisällöillä 6+1 -kurssisarjasta. Ilmoittautuminen on alkanut.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *