10+1 hyvää syytä perustaa blogi

10+1 syytä perustaa blogi: blogikirjoituskoulu, osa 1

Posted on Posted in Blogikirjoituskoulu

No nyt se sitten alkaa: Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteinen, koko kesän mittainen blogikirjoituskoulu. Iloista, että olet siinä. Lämpimästi tervetuloa mukaan! Heti kärkeen puhumme eräästä omista lempiaiheistani. Tarjoilen sinulle 10+1 hyvää syytä, miksi blogi ylipäätään kannattaa perustaa.

Bloggaajan käsikirjan julkaisemisen yhteydessä saarnasin blogin inflaatiosta. Mitä enemmän blogille on tullut Suomessa ikää, sitä hanakammin sitä on oltu kuoppaamassa elävältä: siis, kun kerran ne sähköiset käyttöliittymät, juu sii – mitä sitä enää blogia perustamaan.

Hyvä isä sentään! Kukaan ei tiedä, mitä kymmenen vuoden kuluttua tapahtuu. Tiukkaa tekee katsoa edes kolmenkaan vuoden päähän. Mutta kaikesta tästä huolimata nyt ja ensi vuonna blogi pitää vielä pintansa. Muun muassa näiden asioiden vuoksi:

10 + 1 syytä perustaa blogi

1. Blogin tila tai mitta ei tule ihan heti vastaan

Blogi on lähes täydellinen käyttöliittymä oman osaamisen, yritystoiminnan sekä palvelujen ja tuotteiden markkinointiin. Missä muussa kanavassa saat lähes rajattoman mahdollisuuden kuvailla, mitä osaat, mitä myyt, mitkä ovat palvelujesi ja tuotteidesi hyviä puolia, miten ne toimivat, kenelle ne sopivat ja mitä mieltä omat asiakkaasi niistä ovat? Sanalla sanoen, kertoa siis siitä, mitä hyötyä yritystoimintasi tarjoaa omalle asiakaskunnallesi ja kohderyhmällesi. Tee sama Facebookin tai Instagramin puolella ja vertaa.

2. Blogi on käytettävissä missä vain

Nuoriso on oppinut käyttämään YouTubea ja podcastien suosio on noususuuntainen.  Ei sähköisiä kanavia pysty kuitenkaan keskittyneesti seuraamaan ihan missä vain. Blogia kohtuuhyvin pystyy. Suomalaiset ovat lukijakansaa, edelleen, ja he lukevat tutkimustenkin mukaan myös blogeja.

3. Blogi on kokonaan tai lähes kokonaan ilmainen

Blogi on tasavertainen ja yksinkertainen käyttöliittymä. Suomessa kuka tahansa voi perustaa blogin. Blogi ei vaadi suuria ennakkoinvestointeja. Yksinkertaisimmillaan blogin perustamiseen riittävät tietokone ja kännykkä. Blogi on edullisimmillaan ilmainen niin sen ylläpitäjälle kuin lukijallekin. Jos blogiin haluaa satsata, kustannukset ovat kalleimmillaankin kohtuuedulliset.

4. Blogisisällöt kasvattavat digitaalista jalanjälkeäsi

Facebook ja Instagram ovat varsin kelpo sosiaalisen median kanavia, mutta niihin laaditut eivät ole samalla tavoin hakukoneiden suosiossa kuin esimerkiksi blogikirjoitukset. Blogisisällöt kasvattavat aina henkilökohtaista digitaalista jalanjälkeäsi (lue lisää kohdasta 6: hakukoneoptimointi).  Mitä useammin ja seuraajiasi kiinnostavista aiheista kirjoitat, sitä varmemmin kasvatat omaa asiantuntijapankkiasi verkon syövereissä ja jäät hakukoneiden mieleen.  Googlen hakutuloksissa sijainti sivulla kaksi ei riitä. Sinun pitää löytyä ensimmäisen sivulta. Onnistut siinä blogin avulla.

5. Blogikirjoitukset arkistoituvat ja säilyvät

Tuota puoli vuotta sisältöjä säännöllisesti Facebookiin ja yritä sen jälkeen itse etsiä tietty sisältö päivitystesi virrasta. Huomaat, että ei muuten onnistu ilman aikaa ja hampaiden kiristystä. Tuota samat sisällöt, ehkä hieman runsassanaisemmin, blogiin, ja huomaat eron. Löydät jokaisen sisältösi vaikka 10 vuoden kuluttua. Siististi ja näppärästi.  Kun Facebookissa yksi sisältö on lähes kertakäyttötavaraa, blogissa sama sisältö markkinoi puolestasi… no, vaikka sen saman 10 vuoden jälkeen. Oikean ajankäytön kultaisena aikana, mikään ei ole sinulle arvokkaampaa kuin se, että et heitä tekemääsi työtä kankkulan kaivoon.

6. Blogisisältöjen hakukoneoptimoitavuus

Blogi on ainoa kirjalliseen viestintään tarkoitettu kanava, jonne voit laatia sisältöjä hakukoneoptimoidusti. Hakukoneoptimointi tarkoittaa karkeasti siis sitä, että nouset ja löydyt verkosta tiettyjen hakusanojen yhteydessä. Mitä hakukoneystävällisempiä sisältöjä tuotat, sitä nopeammin pääset listan kohdan 4 lopputulokseen.

7. Ohjaat asiakkaasi ja lukijasi sinulle tärkeimpään paikkaan: verkkosivuillesi

Some-kanavat riittävät vain harvoin. Tarvitset niiden kylkeen verkkosivut. Tärkein myynti- ja markkinointityö tapahtuu yleensä aina verkkosivuilla.  Sinulla voi sijaita samoilla sivuilla myös verkkokauppa. Ei riitä, että he seuraavat kuulumisiasi pelkästään somessa. Sinun pitää saada asiakkaasi ja seuraajasi verkkosivuillesi, missä varsinainen myyntisi yleensä tapahtuu. Miten se onnistuu? Julkaisemalla asiakasta ja seuraajaasi kiinnostavia sisältöjä verkkosivuillasi sijaitsevan blogin avulla.

8. Verkkosivusi päivittyvät ja ovat aina ajankohtaiset

Some-kanavat riittävät vain harvoin. Kuten edellä oli puhe, tarvitset niiden kylkeen yleensä verkkosivut. Kun päivität verkkosivuillasi sijaitsevaa blogia säännöllisesti, myös verkkosivusi uudistuvat ja päivittyvät. Niillä vaihtuu muukin kuin kerran vuodessa kesäaukiloloajat. Blogi on paras syy päivittää verkkosivujasi.

9. Blogikirjoitusten hyödynnettävyys monikanavaisesti

Pyörää ei tarvitse, eikä kuulu, keksiä joka päivä, eikä edes joka viikko uudestaan. Jokainen tuottamasi blogikirjoitus on samalla syy päivittää sosiaalisen median kanaviasi. Saat aiheita oman sisältömarkkinointisi toteuttamiseen kuin itsestään.

10. Blogisisältöjen kierrätettävyys

Kuten edellä oli puhe, pyörää ei tarvitse, eikä kuulu, keksiä joka päivä, eikä edes joka viikko uudestaan. Mitä pitempään eri aiheista olet blogiisi kirjoittanut, sitä muhkeammaksi tieto- ja kirjoituspankkisi on vähitellen kasvanut. Kukaan ei kiellä sinua hyödyntämästä omia blogikirjoituksia uudestaan ja kierrättämästä niistä. Joulukin tulee kerran vuodessa, ja samoista aiheista puhutaan vuodenkierron aikana kerta toisensa jälkeen. Hyödynnä vanhaa ja kierrätä kokonaisia juttuja uudestaan. Ajankäytön tehostamista , jos mikä. Ja taas hakukoneet tykkäävät. Sama ei onnistu some-sisällöillä yhtä tehokkaasti.

11. Vuorovaikutus ja kontakti asiakkaisiin ja seuraajiin

Ei ole olemassa blogia ilman vuorovaikutusta. Vuorovaikutusmahdollisuus verkossa on sinulle eräs tärkeimmistä keinoista olla yhteydessä asiakkaisiisi ja seuraajiisi silloin, kun se heille itselleen se sopii: silloin, kun heillä on sinulle asiaa. Vuorovaikutus on asiakaspalvelua. Blogi on mahdollista perustaa ilman kommentointimahdollisuutta, mutta samalla poistat erään blogiin liittyvistä arvokkaimmista pääomistasi verkossa. Anna seuraajiesi olla sinuun yhteydessä. Blogin avulla se onnistuu mutkattomasti ja helposti.

Non-ni, siinä niitä oli: peräti 11 hyvää syytä, miksi sinun kannattaa perustaa blogi. Tämän jälkeen ihmettelen, kuka tohtii vielä todeta blogin olevan menneen talven lumia. Älä sinä ainakaan.

Blogikirjoituskoulun ensimmäinen tehtävä julkaistaan ensi maanantaina Facebookin puolella. Pysy mukana taajuudella.

#blogiperjantai19 – blogin ja bloggaamisen teemapäivä

Tänään perjantaina 8.6. vietetään kolmatta valtakunnallista Blogiperjantaita, jonka tarkoituksena kiinnittää huomiota blogin ja bloggaamisen merkitykseen, ja osoittaa, mitä kaikkea blogilla voi saada aikaan. Blogiperjantai huipentuu kauppakeskus Jumbossa Suomalaisessa Kirjakaupassa järjestettävään, kaikille avoimeen ja ilmaiseen tapahtumaan. Tilaisuudessa kaikkiaan viisi bloggaajaa kertovat oman bloggaajantarinansa ja sen, mitä hyötyä bloggaamisesta on heille ollut.

Etkö pääse mukaan tapahtumaan? Ei haittaa. Osallistu Blogiperjantain viettämiseen omassa blogissasi. Kerro ja jaa, mitä blogi on sinulle antanut: millaisten unelmien tavoittelemisessa blogista on ollut sinulle hyötyä tai mitä blogin avulla tavoittelet. Käytä aihetunnusta #blogiperjantai19 ja jaa kirjoituksesi Fb-tapahtuman alla.

Liity mukaan Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmään

Jos kaipaat bloggaamiseesi vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteiseen Minustako bloggaaja? – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi – myös blogikirjoituskoulun päättymisen jälkeen.

Bloggaajan käsikirja tarjoilee sinulle tuhdeimman tietopaketin bloggaamisesta

Kaipaatko tuhdimpaa blogitietoutta? Löydät kattavimmat ja perusteellisimmat ohjeet ja näkökulmat blogin perustamiseen keväällä ilmestyneestä Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirja -tietokirjasta (Minna Luoma, Rouva Kustannus). Kirjassa on myös runsaasti sellaista bloggaamisen perustietoutta, joka ei blogikirjoituskouluun sisälly. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista kautta maan sekä Rouva Kustannuksen verkkokaupasta. Lue lisää Bloggaajan käsikirjasta.

Jaa ja käy tykkäämässä

2 thoughts on “10+1 syytä perustaa blogi: blogikirjoituskoulu, osa 1

  1. Samaa mieltä <3 Blogi on mainio ja on tullut jäädäkseen, osoittanut jo olevansa klassikko-viestintäkanava. Kiitos tämän päivän tapahtumasta ja tavataan taas joskus jossain, oli ilo tavata!

    1. Me, jotka olemme blogganneet pitkään – sinä vielä todella konkaribloggaajana – tiedämme, että blogi on erinomainen käyttöliittymä myös vuonna 2019, ja se sopii loistavasti oman osaamisen ja ammattitaidon markkinointiin. Ilosanomaa on vain yhä edelleen rummutettava blogia vasta harkitsevien joukossa. Blogi ei ihan heti kuole, niin kuin ei kirjankaan tuhoa ole vielä nähty, vaikka jotkut sitä ovat ennustaneet.

      Iso, lämmin kiitos Saila, että osallistuit blogisi ja tuoreimman kirjasi kanssa mukaan Blogiperjantaihin. Oli huippua tavata ja nähdä! Aurinkoista kesää ja bloggaamisen iloa <3. Nähdään jälleen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *