6 vinkkiä blogin perustamiseen

6 vinkkiä blogin perustamiseen: blogikirjoituskoulu, osa 3

Tänään kääritään hihat ja perustetaan blogi. Ohessa on kuusi vinkkiä blogin perustamiseen. Jos sinulla on olemassa oleva blogi, voit joko ohittaa tämän aineiston tai tarkistaa, onko jotain, mitä voisit tehdä vielä toisin.

Ota huomioon ainakin nämä 6+1 asiaa blogia perustettaessa

1. Mieti blogillesi oiva nimi

Jos perustat juuri nyt blogin, eikä sinulla ole olemassa olevia verkkosivuja entuudestaan (eli et ole esimerkiksi yrittäjä tai omalla nimelläsi toimiva asiantuntija), mieti aluksi blogillesi nimi.  Ei ole se ja sama mistä nimestä sinut ja blogisi muistetaan. Sen tietää moni harrastajabloggaaja, joka on valinnut blogilleen niin monimutkaisen nimen, että se on vaikea lausua, eikä se ei jää helposti mieleen.

Jos sinulla on olemassa olevat verkkosivut, blogi tulee monestakin syystä liittää niiden alle. Tällöin vältyt miettimästä blogisi nimeä. Olet samanniminen kuin yrityksesi tai verkkosivusi on.

Mutta jos sinulla ei ole verkkosivuja entuudestaan ja perustat uuden blogin, mieti, miten haluat erottua ja tulla muistetuksi. Nimellä on tärkeä merkitys. Tulet huomaamaan sen jatkossa. Ei ole sattumaa, että tänä päivänä perustetaan rutkasti omaa nimeä kantavia blogeja.

2. Valitse blogialusta huolella

Erilaisia blogialustoja on enemmän kuin lääkäri määrää, mutta kaksi ovat aika usein ylitse muiden: WordPress ja Googlen Blogger. On makuasia, minkä alustan lopulta valitset. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, ja molemmilla (kuten myös monilla muilla tässä mainitsemattomilla alustoilla) on puolensa.

Blogger on ilmainen, mutta sen ulkoasun muokkaamisessa tulevat usein rajat vastaan. Bloggeriin on kuitenkin saatavilla maksullisia ulkoasuja. WordPress on peruskäytöltään ilmainen, mutta lisämaksuilla alustaa on muokattavissa lähes rajattomasti. Saat sinne jopa verkkokaupan. Siksi monet, erityisesti yrittäjät ja asiantuntijat ja niitä tavoittelevat valitsevat alustaksi yleensä WordPressin. Tutustu alustoihin ennakolta. Tarkat ohjeet blogin perustamiseen löydät googlaamalla, kun olet päättänyt alustan.

Tärkeää on tässä vaiheessa pohtia, miten tekniikkaorientoitunut olet. Taittuuko sivupohjien tekeminen sinulta itseltäsi vai tarvitsetko työhön apua? Ole rehellinen. Vaikka Blogger on tekniikaltaan ehkä aavistuksen verran helpompi, ei sekään täysin huoleton ole – varsinkin, jos visuaalisuuden nälkäsi kasvaa syödessäsi. Tiedän kokemuksesta.

Kaikkein tumpeloin maksaa suosiolla graafiselle suunnittelijalle ja sisällöntuottajalle ja teetättää omaan makuun sopivat verkkosivut alihankintana ammattilaisilla. Sen jälkeen blogin ylläpitäminen on yleensä kohtuullisen helppoa. Jos osaat käyttää Wordia, väitän, että osaat tuottaa sisältöjä myös blogialustoille – ainakin Bloggeriin ja WordPressiin.

3. Erotutko oman domainin avulla?

Päädyitpä millaiseen blogialustaan tahansa, saat ”kaupan päälle” blogillesi aina oman verkkosivuosoitteen. Se on kuitenkin poikkeuksetta aikamoinen nimihirviö. Lämpimästi suosittelen, että harkitset oman yksilöidyn domainin eli verkkosivuillesi johtavan persoonallisen osoitteen hankkimista – semminkin, kun sen rekisteröiminen on edullista.

Oma domain siis on tyyliltään tällainen: www.bloginnimi.fi tai www.bloginnimi.com. Pelkän domainin saat jo noin kympillä vuodessa. Silloin valmis blogisi käännetään valitsemaasi domain-osoitteeseen, josta lukijat sen löytävät.

Mitä iloa omasta domainista sitten on? No, ainakin se, että sinun on helpompi kertoa ja lausua se. Ja, että se näyttää kauniimmalta (ja yleensä lyhyemmältä) käyntikortissasi. Kumpikin on blogiarjen sujuvuuden kannalta erittäin tärkeitä asioita. Puhumattakaan, että onhan oma domain samalla myös brändisi rakentamista.

4. Satsaa blogin visuaalisuuteen (tai ainakin harkittuun ulkoasuun)

Vaikka sydämeni sykkii kirjoittamiselle, olen kantapään kautta oppinut, että kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Ei ole se ja sama, miltä blogisi ja yksittäiset juttusi näyttävät. Satsaa blogisi visuaalisuuteen jo sitä perustettaessa, ja mieti ja selvitä etukäteen, miten kuvitat paitsi blogisi myös juttusi jatkossa. Visuaalisuuden vuoksi bloggaajista on muotoutunut lähes pakon sanelemana myös valokuvaamisen taitajia.

Blogijuttujen kuvittamisesta, valokuvaamisesta ja kuvapankeista on tulossa erikseen oma aineistokokonaisuutensa lähiviikkojen aikana, mutta mieti asiaa jo nyt, kun pohdit blogin ulkoasua. Blogia ei voi julkaista ilman jonkinlaista kuvitusta, ja on tärkeää, miltä blogi ensisilmäyksellä näyttää. Älä ahda sivuja täyteen, hyödynnä etusivulla erilaisia visuaalisia elementtejä, käytä sopivaa ja tarpeeksi isoa fonttia sekä anna sivulle tilaa hengittää. Mieluummin vähemmän kikkailua ja enemmän yksinkertaista ja helppoa.

Pelkkä blogi ei koskaan riitä

5. Avaa tarpeelliset some-kanavat

Edellisellä viikolla sait tehtäväksesi pohtia, mitä muita some-kanavia tarvitset blogisi markkinointia varten. Nyt on aika tarkistaa listaus. Avaa tarpeelliset some-kanavat viimeistään blogisi perustamisen yhteydessä.

Tarkoituksena on, että kun tuotat sisältöä blogiisi, sinun tulee jakaa tuottamaasi sisältöä some-kanavissasi, siis markkinoida julkaisemiasi tarinoita. Pelkkä bloggaaminen ei siis koskaan riitä.

6. Tarkista ajankäyttösi: varaa jo nyt aikaa myös vuorovaikutukseen ja some-läsnäoloon

Edellisellä viikolla keskustelimme ajankäytön arvioimisesta ja siitä, kuinka osa ajasta tulee varata myös muuhun kuin bloggaamiseen. Tärkeä osa bloggaamista on kommentteihin vastaaminen, läsnäolo paitsi blogisi myös omaan kohderyhmääsi ja tavoitteisiisi olennaisesti liittyvissä some-kanavissa, ryhmissä ja muilla verkkosivulla. Vastaa, kommentoi, keskustele, kysy, neuvo, anna palautetta ja vinkkaa ja jaa aktiivisesti omaa osaamistasi, ja varaa tälle kaikelle aikaa jo ensimetreistä lähtien. Näin saat muut kiinnostumaan blogistasi.

Blogi ei ole koskaan valmis

+ 1: Muista

Blogisi kehittyy bloggaamisesi mukana, ja niin sen pitää ollakin. Blogisi ei ole koskaan starttipäivänä valmis, ja älä siksi koskaan suhtaudu siihen niin. Aloita, kun olet saanut mielestäsi kaiken tärkeän kuntoon ja muokkaa blogiasi matkan varrella. Blogin säännöllinen muokkaaminen on aina samalla osa bloggaamista.

Liity mukaan Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmään

Jos kaipaat bloggaamiseesi vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteiseen Minustako bloggaaja? – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi – myös blogikirjoituskoulun päättymisen jälkeen.

Bloggaajan käsikirja tarjoilee sinulle tuhdeimman tietopaketin bloggaamisesta

Kaipaatko tuhdimpaa blogitietoutta? Löydät kattavimmat ja perusteellisimmat ohjeet ja näkökulmat blogin perustamiseen keväällä ilmestyneestä Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirja -tietokirjasta (Minna Luoma, Rouva Kustannus). Kirjassa on myös runsaasti sellaista bloggaamisen perustietoutta, joka ei blogikirjoituskouluun sisälly. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista kautta maan sekä Rouva Kustannuksen verkkokaupasta. Lue lisää Bloggaajan käsikirjasta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *