Ai, mikä ihmeen vaikuttajamarkkinointi? Blogi on tehokas markkinointikanava

Missasitko Sisältötoimisto Rouva Sanan Ai, mikä ihmeen vaikuttajamarkkinointi –tilaisuuden? Ei huolta, tässä on sinulle lyhyt yhteenveto illan annista.

Vaikuttajamarkkinointi on eräs tehokkaimmista keinoista markkinoida ja vaikuttaa oman yrityksen tai yhteisön kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden ostopäätöksiin, mielipiteisiin, asenteisiin ja jopa tietoihin. Vaikuttajamarkkinointi on markkinointia, jota yritys tai yhteisö ei pysty itse tuottamaan (lue tästä enemmän muuten täältä).

Vaikuttajamarkkinoinnin ei tarvitse olla yrityksen ulkopuolisen sisällöntuottajan kuten bloggaajan tai tubettajan kanssa harjoitettavaa yhteistyötä. Vaikuttajiksi luetaan myös julkisuudesta muutoin tutut kasvot ja some-vaikuttajat. Siis sellaiset kohderyhmääsi sopivat henkilöt, jotka tuottavat omille kanavilleen säännöllisesti sisältöä.

Sinänsä ulkopuolisen tahon antamissa suosituksissa ja mielipiteissä sekä niiden tehossa ei ole mitään uutta. Sitä on harjoitettu markkinoinnissa jo maailman sivu. Muistan, kuinka noin viitisentoista vuotta sitten eräs suuri kotimainen kirjakustantaja julkaisi kirjoittamastani kirja-arvostelustani – ja kehuista siis – osan omassa lehtimainonnassaan.

Kuitenkin tapa, jolla vaikuttajamarkkinointia nyt harjoitetaan, poikkeaa aikaisemmasta suosittelumarkkinoinnista. Kiitos verkon ja sosiaalisen median kanavien.

Vaikuttajamarkkinointiin kuuluvat tarinat. Parasta on, kun niitä kertovat yrityksen puolesta heidän kohderyhmäänsä arvoiltaan sopivat vaikuttajat.

Vaikuttajamarkkinointi tulee suunnitella etukäteen

Vaikuttajamarkkinointi on osa yrityksen koko markkinointistrategiaa. Mitään markkinointia ei ole ilman suunnittelemista (vaikka siten sitä kovin usein erityisesti vaikuttaja- ja sisältömarkkinoinnin osalta pk-yrityksissä edelleen harjoitetaan). Siksi vaikuttajamarkkinoillekin tulee asettaa etukäteen tavoitteet ja laatia toimintasuunnitelma, strategia.

Yritykset uskovat ja luottavat vaikuttajamarkkinointiin ja sen tehoon. Jenkeissä tehdyn tutkimuksen mukaan vaikuttajamarkkinointiin satsataan ja vuodesta 2018 ennustetaan vaikuttajamarkkinoinnin vuotta. Sama on nähtävissä Suomessakin. Tutkimukset antavat ymmärtää, että valtaosa yrityksistä aikoo satsata vaikuttajamarkkinointiin myös lähitulevaisuudessa.

Vaikuttajamarkkinointi Suomessa, lyhyesti
  • Suosituimmat kanavat Suomessa 15-65-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa ovat Facebookin ja erilaisten keskustelupalstojen lisäksi YouTube ja blogit.
  • Kun mietitään ostopäätöksiä tekeviä käyttäjäryhmiä, eräs tehokkaimmista keinoista vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin ovat suomalaiset blogit: blogit ovat selkeästi muita kanavia vahvemmin mukana ostopäätöksissä.
  • 16-56-vuotiaista suomalaisista blogeja lukee edes ajoittain 70 prosenttia suomalaisista.
  • Ikäryhmässä 24-34-vuotiaat blogeja lukee puolet suomalaisista.
  • Suomalaisille on leimallista yksi piire: meitä kiinnostavat erityisesti omassa maassa julkaistut blogit.
  • Blogit ovat etenkin naisille ideoiden ja inspiraation lähde: 15-65-vuotiaista naisista puolet kertovat löytäneensä iloa ja hyötyä blogeista.
  • Blogien lukijoista lähes puolet kertovat blogien olevan läsnä heidän ostoprosessissaan, ja blogeista löytynyt tieto on vaikuttanut heidän ostopäätökseensä.
  • Blogit ovat myös tärkeä tietolähde, blogeista etsitään ylipäätään tietoa. Joka neljäs lukija päätyy blogiin etsiessään muun muassa googlaamalla tietoa.
  • Merkittävää on, että blogeihin luotetaan: vain 15 prosenttia lukijoista ei pidä blogeja luotettavana tietolähteenä.

Lyhyesti osuuden lähde: PING Helsinki – vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus

Mitä vaikuttajamarkkinoinnin muotoja on olemassa perinteisen kaupallisen yhteistyön lisäksi, miten sopivat vaikuttajat löytää, ja mitä vaikuttajamarkkinointikampanjaa mietittäessä tulee ottaa huomioon? Pysy taajuudella. Niistä on luvassa lisää ensi viikolla.

Kirjoitus on osa vaikuttajamarkkinointiin liittyvää kirjoitussarjaa. Kirjoitussarja pohjautuu Rouva Sanan kaikille avoimeen Ai, mikä ihmeen vaikuttajamarkkinointi? -tilaisuuteen marraskuussa. Ensimmäisen osan löydät täältä ja viimeisen täältä.

Rouva Sana oli artikkelin kirjoitushetkellä vaikuttajamarkkinointiyhteisön PING Helsingin asiantuntija.

Jaa ja käy tykkäämässä