Asiantuntijablogi – viisi vinkkiä asiantuntijabloggaajalle

Posted on Posted in bloggaaminen

Tiesithän, että asiantuntijablogi on yksi parhaimmista keinoista markkinoida omaa ammattitaitoasi. Jos viheliäinen koronavuosi on tuonut kalenteriisi ylimääräistä aikaa, lohkaise siitä siivu oman asiantuntijablogisi kehittämiseen.

Asiantuntijablogi ei ole ihan yhden tekevä markkinointikeino. Kohderyhmääsi palvelevat bloggaukset nostavat sinut ja osaamisesi hakukonetuloksissa esiin, ja tuovat verkkosivuillesi sinulle tärkeää liikennettä.

Asiantuntijabloggaaminen ei ole rakettitiedettä. Tarvitset pikemminkin malttia suunnitella ja ideoida sekä sitkeitä peffalihaksia kirjoittamista varten. Niistä minkään ei pitäisi olla kohtuuton vaatimus, vai mitä?

Asiantuntijablogi – viisi vinkkiä

1. Mikä on asiantuntijablogisi tavoite

Yksi suurimpia bloggaamisen miinoja on asettua läppärin ääreen silloin, kun kalenterista löytyy aikaa sutaista tarina tai kaksi. Bloggaamista voi ajatella yhtenä markkinointitoimenpiteenä. Harjoitatko muuta markkinointia miettimättä koskaan kenelle sitä toteutat ja miksi? Niinpä. Samaan tapaan myös bloggaaminen tulee aina suunnitella.

Kaiken keskiössä on se, miksi bloggaat. Minkä alan asiantuntija olet, ja mitä haluat asiantuntijablogisi avulla tavoitella. Jos sinulla on yritys, voit verrata asiantuntijablogisi suunnittelua yrityksesi liiketoiminnan suunnitteluun.

Jos sinulla on sekatavarakauppa, voit blogata kaikesta maan ja taivaan välillä. Jos ei, keskity ja rajaa. Mieti mitä blogillasi tavoittelet.

2. Kuka lukee asiantuntijablogiasi

Samaan tapaan kuin asiantuntijapalvelusi on suunnattu jollekin tietylle kohderyhmälle, myös blogillasi on aina oma lukijakunta. Kaikille kaikkea on sama kuin ei-kenellekään mitään. Et tainnut olla se sekatavarakauppias?

Sinun tulee tunnistaa ja tietää kohderyhmäsi etukäteen. Siitä samasta kohderyhmästä käsin tuotat myös blogiisi suunnatun sisällön. Vain siten pidät seuraajiesi mielenkiinnon yllä.

3. Mistä näkökulmasta bloggaat

Ei riitä, että sinulla on blogikirjoituksellesi aihe. Sinun pitää omista tavoitteista ja kohderyhmästäsi käsin tunnistaa, mistä näkökulmasta bloggaat.

Näkökulmaan vaikuttavat paitsi omat ennalta asettamasi tavoitteesi, mutta myös muun muassa vuodenaika, trendit, puheenaiheet ja ilmiöt. Mitä paremmin osut blogikirjoituksesi näkökulmasi kautta julkaisuhetkeen, sitä todennäköisemmin sinusta ja kirjoituksestasi kiinnostuvat myös he, jotka eivät ole sinusta koskaan aikaisemmin kuulleetkaan.

4. Houkuttele, innosta, ole persoonallinen

Törmäsin kesän aikana erääseen blogikirjoitukseen, jossa väitettiin, että asiantuntija- ja yritysblogit ovat pystyyn kuollut ajatus. Kirjoittaja perusteli raflaavaa ajatustaan sillä, että hän ei ole tavannut mielestään yhtään mielenkiintoista asiantuntijablogia, jossa olisi kirjoitettu mielenkiintoisesti ja omalla tyylillä.

Totta toinen puoli. Mielenkiintoiset asiantuntijablogit ovat minunkin mielestä yhä liian harvassa. Mutta se ei ole blogin syy, jos bloggaaja ei uskalla olla itsensä näköinen myös blogikirjoituksissa.

Asiantuntijablogi on virallinen markkinointikanava, mutta asiantuntijabloggaamisen ei saa olla virallisen jäykkää. Niissä on vissi ero. Blogin tulee olla bloggaajansa näköinen ja ennen kaikkea kuuloinen.

Vaikka olet alasi ammattilainen, anna siis äänesi näkyä ja kuulua. Ole persoonallinen. Se on huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin tiukka etäännytetty virka- tai asiateksti.

Muista myös innostava ja mukaansa tempaava kirjoittamisen ote. Siihen kuuluu vetävä otsikointi. Otsikointi on toki oma taiteenlajinsa, ja se on rehellisesti sanottuna vaikeaa, mutta siinä oppii ja kehittyy.

Arvosta myös hyvää kieltä. Mikään ei ole niin masentavaa kuin huonolla suomen kielellä kirjoitettu blogikirjoitus. Älä silti pelkää kirjoitusvirheitä. Lukijat ovat hämmästyttävän ymmärtäväisiä.

5. Älä himmaa tai aseta rimaa liian korkealle

Pahinta, minkä voit itsellesi tehdä, on, että et koskaan aloita. Bloggaamaan oppii vain bloggaamalla, ja asiantuntijablogi kehittyy ja muuttuu bloggaajansa mukana. Se on samalla lohdullinen ajatus. Tässä maailmassa mikään tai kukaan ei ole koskaan täysin valmis – blogi varsinkaan.

Älä aseta rimaa liian korkealle. Erityisesti bloggaamissa sitkua ei tule koskaan. Päivät ja vuodet kuluvat ja tehokas markkinointiaikasi valuu hukkaan. Löydät aina tasan tarkkaan yhden ratkaisevan syyn, miksi bloggaamista on mielestäsi hyvä siirtää.

Siis suunnittele hyvin, ja aloita! Kyllä se siitä.

Kaipaatko lisää tietoa asiantuntijabloggaamisesta? Lue laatimani asiantuntijabloggaajan huoneentaulu Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA:n blogista. Tuhdeimman annoksen tietoa asiantuntija- ja yritysbloggaamiseen saat Bloggaajan käsikirjasta. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä täältä.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *