blogi

Asiantuntija, tämän vuoksi tarvitset blogin – katso esimerkki

”Blogi on kuollut! Kuka blogikirjoituksia nyt enää jaksaa kirjoittaa – tai lukea. En minä ainakaan lue. Bloggauksethan ovat aina niin pitkiäkin. Some kyllä riittää.” Kuulostaako tutulle? Pitele kiinni rinnanalastasi, kun sanon: blogi elää renessanssia. Koska MINUA ei kiinnosta… Blogia on dissattu viimeiset reilut viisi vuotta. Some varasti shown. Yhteistä oikeastaan kaikille bloggaamista vähätteleville asiantuntijoille ja […]

7 + 7 kirjavinkkiä kirjoittajalle

Kesä on kirjoittamisen treenien kulta-aikaa – ja ainakin treenaamiseen liittyvien kirjojen lukemisen kulta-aikaa. Ohessa on sinulle seitsemän kirjavinkkiä kesään sekä seitsemän bonusvinkkiä. Suomessa ilmestyy vuosittain mukava määrä erilaisia kirjoittamiseen liittyviä teoksia. Mikä parasta, niistä iso osa on kotimaista alkuperää. Vinkeistä osa liittyy uudehkoihin teoksiin. Osa on ikisuosikkeja (jo järkyttävän) monen vuoden takaa. Käytä vinkit hyödyksesi! […]

Uuh, mikä kurssi- ja koulutussyksy tulossa!

Nyt, jos koskaan, sinulle on tarjolla koulutusten ja kurssien kimara, mistä on todellakin valita. Jos olet miettinyt kirjoittamiseen ja kirjallisilla sisällöillä tapahtuvan markkinoinnin ja viestinnän treenaamista, tämän parempaa mahdollisuutta tulee harvoin vastaan. Sisältötoimisto Rouva Sanan tuleva koulutus- ja kurssisyksy on suorastaan ylitse vuotava. Ohessa on poimintoja tulevan syksyn ja loppuvuoden koulutuksista: Uutta virtaa sisältöjen tuottamiseen […]

#Blogiperjantai22

#Blogiperjantai22 – Tämän haluan sinun tietävän bloggaamisesta

Sano, jos olen väärässä. Minulla on tunne, että muutaman hiljaisen ja ehkä hieman tahmaisenkin vuoden jälkeen blogi on alkanut elää uutta tulemistaan. En ole kuullut menneinä kuukausina vain yhden tai kahden ihmisen suusta, kuinka blogia ihastellaan nimenomaan sen vuoksi, että se on hidas. Siis hidas. Ajattele! Miten jotenkin huikean retroa ja yhtä aikaa hiukan kapinallistakin. Tässä […]

sanataiteen manifesti

Sanataiteen manifesti – kahdeksan teesiä kirjalliseen työelämäviestintään

1. Suomalainen peruskoulu on maailman huippuluokkaa, ja jokainen peruskoulun käynyt oppii kirjoittamaan, ainakin jollakin tavoin. Kirjoittamisen taito ei ole silti koskaan itsestään selvä asia.  Peruskoulun päättötodistus ei ole vielä tae kirjoittamisen taidosta. On eri asia asetella kirjaimia jonoon peräkkäin kuin viestiä sanoista muodostuvilla lauseilla jotain, jonka kaikki ymmärtävät. Jotain, joka vaikuttaa ja liikauttaa. Siksi työelämäviestintään […]

Yritys- tai asiantuntijablogi ei ole kuollut – kolme syytä blogin perustamiseen

Sosiaalisen median kanavissa käydään taas kerran keskustelua siitä, kannattaako bloggaaminen, onko yritys- tai asiantuntijablogi markkinointitoimenpiteenä menneen maailman lumia, ja onko blogin jaloista ainakin toinen tukevasti matkalla kohti hautaa. Keskusteluja komppaavat seuraajat, jotka vahvistavat väitteet todeksi henkilökohtaisen kokemukseensa nojaten. Joo, turhaa on. En jaksa lukea ja seurata enää yhtään blogia. Mitä ihmettä! Blogin ympärillä vellova keskustelu on […]

Kuinka paljon sisällöntuotantotyö maksaa? – osa 4

Minulta tiedustellaan säännöllisin väliajoin, paljonko sisällöntuotantotyö maksaa, ja miksi pelkästä kirjoittamisesta perittävät hinnat ovat niin kovia – minulla ja ylipäätään alan ammattilaisten keskuudessa. Sillä kaikkihan nyt osaavat kirjoittaa. Vai osaavatko? Ja onko sisällöntuottajan työ oikeasti vain pelkkää kirjoittamista? Avaan sisällöntuotantotyöstä kertovan juttusarjan viimeisessä osassa, mistä sisällöntuottajan työ ja samalla sisällöntuottajan työn hinta lopulta muodostuu. Sisällöntuotantotyön […]

Sisällöntuotannon kuukausipaketti vai sisältöjä räätälöidysti: mitä tarvitset? – osa 3

Vain säännöllisellä sisällöntuotannolla on merkitystä. Sillä, että tuotat jonkin sisällön verkkosivuillesi, kun satut muistamaan tai sinulla on aikaa, ei ole suoraan sanottuna juuri mitään merkitystä. Jos päivität verkkosivusi harvemmin kuin kerran kuukaudessa, sekin pieni sisältöjen tuottamiseen kuluva aika, jonka työhön uhraat, valuu oikeastaan vain hukkaan. Somen päivittäminen tuo siihen pientä ensiapua. Hakukoneet arvostavat eniten säännöllisesti […]

ulkoistettu sisällöntuotanto

Ulkoistettu sisällöntuotanto askel askeleelta – osa 2

Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta havaintojeni mukaan suurella osalla oto-sisällöntuottajia ja -sisältömarkkinoijia (eli oman työnsä kuten yritystoiminnan ohessa sisältöjä tuottavilla) ei ole hajuakaan siitä, millaisia sisältöjä omalle kohderyhmälle pitäisi tuottaa. Tilanne on sama kuin päättäisin tehdä omasta sairaudestani itse diagnoosin: etsisin lääkärikirjasta parhaat vaihtoehdot ja valitsisin niistä yhden, omasta mielestäni parhaiten sopivan. Muuten ihan ookoo, mutta kun […]

sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on usein järkevää – osa 1

Yrityksen sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen ja sisällöntuotannon toteuttaminen yrityksen ulkopuolella on monissa tilanteissa järkevää, helppoa – ja jopa kannattavaa. Jos et ole markkinoinnin ja sisällöntuottamisen ammattilainen, miksi toteuttaisit yrityksen erään tärkeimmän ja liiketoimintaan ratkaisevasti vaikuttavan työn itse? Tilanne olisi sama kuin arvioisit omatoimisesti sairautesi asteen, tekisit itse itsellesi diagnoosi, ja tilaisit lääkäriltä korkeintaan reseptin. Oletko sinä yrityksesi markkinoinnin […]