#Blogiperjantai22

#Blogiperjantai22 – Tämän haluan sinun tietävän bloggaamisesta

Sano, jos olen väärässä. Minulla on tunne, että muutaman hiljaisen ja ehkä hieman tahmaisenkin vuoden jälkeen blogi on alkanut elää uutta tulemistaan. En ole kuullut menneinä kuukausina vain yhden tai kahden ihmisen suusta, kuinka blogia ihastellaan nimenomaan sen vuoksi, että se on hidas. Siis hidas. Ajattele! Miten jotenkin huikean retroa ja yhtä aikaa hiukan kapinallistakin. Tässä […]

sanataiteen manifesti

Sanataiteen manifesti – kahdeksan teesiä kirjalliseen työelämäviestintään

1. Suomalainen peruskoulu on maailman huippuluokkaa, ja jokainen peruskoulun käynyt oppii kirjoittamaan, ainakin jollakin tavoin. Kirjoittamisen taito ei ole silti koskaan itsestään selvä asia.  Peruskoulun päättötodistus ei ole vielä tae kirjoittamisen taidosta. On eri asia asetella kirjaimia jonoon peräkkäin kuin viestiä sanoista muodostuvilla lauseilla jotain, jonka kaikki ymmärtävät. Jotain, joka vaikuttaa ja liikauttaa. Siksi työelämäviestintään […]

Yritys- tai asiantuntijablogi ei ole kuollut – kolme syytä blogin perustamiseen

Sosiaalisen median kanavissa käydään taas kerran keskustelua siitä, kannattaako bloggaaminen, onko yritys- tai asiantuntijablogi markkinointitoimenpiteenä menneen maailman lumia, ja onko blogin jaloista ainakin toinen tukevasti matkalla kohti hautaa. Keskusteluja komppaavat seuraajat, jotka vahvistavat väitteet todeksi henkilökohtaisen kokemukseensa nojaten. Joo, turhaa on. En jaksa lukea ja seurata enää yhtään blogia. Mitä ihmettä! Blogin ympärillä vellova keskustelu on […]

Kuinka paljon sisällöntuotantotyö maksaa? – osa 4

Minulta tiedustellaan säännöllisin väliajoin, paljonko sisällöntuotantotyö maksaa, ja miksi pelkästä kirjoittamisesta perittävät hinnat ovat niin kovia – minulla ja ylipäätään alan ammattilaisten keskuudessa. Sillä kaikkihan nyt osaavat kirjoittaa. Vai osaavatko? Ja onko sisällöntuottajan työ oikeasti vain pelkkää kirjoittamista? Avaan sisällöntuotantotyöstä kertovan juttusarjan viimeisessä osassa, mistä sisällöntuottajan työ ja samalla sisällöntuottajan työn hinta lopulta muodostuu. Sisällöntuotantotyön […]

Sisällöntuotannon kuukausipaketti vai sisältöjä räätälöidysti: mitä tarvitset? – osa 3

Vain säännöllisellä sisällöntuotannolla on merkitystä. Sillä, että tuotat jonkin sisällön verkkosivuillesi, kun satut muistamaan tai sinulla on aikaa, ei ole suoraan sanottuna juuri mitään merkitystä. Jos päivität verkkosivusi harvemmin kuin kerran kuukaudessa, sekin pieni sisältöjen tuottamiseen kuluva aika, jonka työhön uhraat, valuu oikeastaan vain hukkaan. Somen päivittäminen tuo siihen pientä ensiapua. Hakukoneet arvostavat eniten säännöllisesti […]

ulkoistettu sisällöntuotanto

Ulkoistettu sisällöntuotanto askel askeleelta – osa 2

Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta havaintojeni mukaan suurella osalla oto-sisällöntuottajia ja -sisältömarkkinoijia (eli oman työnsä kuten yritystoiminnan ohessa sisältöjä tuottavilla) ei ole hajuakaan siitä, millaisia sisältöjä omalle kohderyhmälle pitäisi tuottaa. Tilanne on sama kuin päättäisin tehdä omasta sairaudestani itse diagnoosin: etsisin lääkärikirjasta parhaat vaihtoehdot ja valitsisin niistä yhden, omasta mielestäni parhaiten sopivan. Muuten ihan ookoo, mutta kun […]

sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on usein järkevää – osa 1

Yrityksen sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen ja sisällöntuotannon toteuttaminen yrityksen ulkopuolella on monissa tilanteissa järkevää, helppoa – ja jopa kannattavaa. Jos et ole markkinoinnin ja sisällöntuottamisen ammattilainen, miksi toteuttaisit yrityksen erään tärkeimmän ja liiketoimintaan ratkaisevasti vaikuttavan työn itse? Tilanne olisi sama kuin arvioisit omatoimisesti sairautesi asteen, tekisit itse itsellesi diagnoosi, ja tilaisit lääkäriltä korkeintaan reseptin. Oletko sinä yrityksesi markkinoinnin […]

Markkinoi ja tuo esiin omaa osaamistasi – 13 vinkkiä: #OsaaminenNäkyviin

Nyt nostetaan oma osaaminen ja tietotaito arvoon ansaittuun, ja tuodaan kynttilät esiin vakan alta piilosta. Sitra on käynnistänyt kaksi viikkoa kestävät #OsaaminenNäkyviin-tapahtumaviikot, joiden aikana innostetaan ja kannustetaan jokaista huomaan oma osaaminen ja tekemään sitä näkyväksi. Sisältötoimisto Rouva Sana on yksi tapahtuman tuottajista ja osallistujista. Töitä ei saa kotisohvalta Jos yksi asia on sosiaalisen median aikakaudella […]

Viisi syytä blogin ylivoimaisuuteen

Blogin kirjoittaminen saattaa tuntua ensi-istumalla hukkaan heitetyltä ajalta. Ää, emmää nyt. En jaksa. Enkä edes tiedä, mistä mä kirjoittaisin. Ei käy kieltäminen. Mutta yhtä hukkaan heitettyjä ovat myös verkkosivut, joilla asiakas käy ehkä kerran, eikä löydä sen jälkeen enää ainuttakaan aihetta poiketa luoksesi uudelleen. Jos et siis keksi yhtään hyvää syytä päivittää verkkosivujasi ja/tai et […]

Bloggaajan työkirja_,markkinointivideo

Adclips.shop on pk-yrittäjälle simppeli tapa tehdä markkinointivideo

Kaupallinen yhteistyö: Adclips.shop Vaikka olen kirjallisen markkinointiviestinnän ammattilainen, olen joutunut viiden yrittäjävuoden taipaleellani toteamaan, että pelkkä sana ei markkinoinnissa ihan aina riitä. Tarvitaan usean eri aistin kautta tulevaa markkinointiviestintää. Sanat kaipaavat rinnalleen kuvia, ääntä ja liikkuvaa kuvaa. Mitä laajemmaksi yrityksen markkinoinnin paletti kasvaa, se tietää myös kustannuksia. Pk-yrittäjällä, ilman mittavaa markkinointibudjettia ja markkinointiosastoa (tai edes […]

Sisältötoimisto Rouva Sana on erikoistunut kirjalliseen sisällöntuottamiseen sekä kirjallisen viestinnän ja markkinoinnin kouluttamiseen. Osoitteessa sijaitsee myös Rouva Kustannus.