Blogitauko

Blogitauko – miten tässä nyt näin kävi?

Posted on Posted in bloggaaminen

Nonni! Näin tässä sitten nyt kävi.

Sisällöntuottamisen ammattilaisella ja bloggaamisen kouluttajalla tuli omaan blogiin pitkä, suorastaan nolostuttavan monta kuukautta kestänyt blogitauko.

Juttelin taannoin erään ihanan asiakkaani kanssa sisältömarkkinoinnin ja bloggaamisen haasteista, ja hän pääsi kuittaamaan: ”Eipä se sinunkaan blogi ole kovin usein viime aikoina päivittynyt.”

Auts! Touche. Eipä ole ei (lohdullista kuitenkin, että verkkosivujani on kuitenkin luettu…).

Selityksenikin ovat ne tutut ja perinteiset. Viime syksystä ja loppuvuodesta muodostui poikkeuksellisen hektinen, ja sen turboaallot rantautuvat tänne kevääseen asti. Asiakastyöt menivät kaiken tekemiseni edelle. Ei ollut yksinkertaisesti aikaa (ja jos ihan rehellisin silmin katsotaan, ei kai sitä aikaa olisi edelleenkään…).

Etukäteen suunniteltu ja kirjoitettu juttupankki kului loppuun (käytännössä siis blogikirjoituskoulu – se sisältää muuten edelleen täysin relevantteja vinkkejä ja ohjeita yritys- ja asiantuntijabloggaamiseen, käy lukaisemassa, jos olet kiinnostunut!), ja uusien juttujen ideoimiseen varattu aika oli kirjaimellisesti kortilla.

Asiantuntijabloggaajan sitku-elämää

Tiedäthän sinä sen sitku-elämän. Sitten, kun saan tämän jutun toimitettua asiakkaalle. Sitten, kun olen lähettänyt tarjouksen. Sitten, kun olen palannut rentoutuneena lomalta. Sitten aloitan energisenä puhtaalta pöydältä.

No niinpä.

Mutta niin kuin elämässä yleensä, myös työpöydän ääressä sitkua ei koskaan tule. Viikot ja kuukaudet kuluvat, ja blogi huutaa tyhjyyttään. Eli empiirisesti todettua: blogille ei löydy koskaan aikaa, jos sitä ei raivaa erikseen.

Blogitauko tekee hallaa, mutta miksi?

Miksi yritys- tai asiantuntijablogia ei kannata jättää ilmaan roikkumaan? Miksi blogitauko tekee hallaa verkkosivuille? Siihen on montakin syytä.

Jos olet ehtinyt sitouttaa omat seuraajasi ja asiakkaasi blogiisi, antaa se yksinkertaisesti jo piirun verran erikoisen vaikutelman, kun häviät yhtäkkiä kuin Saharan hiekka lomakohteen lentokentälle. Ensin olet ja sitten et. Seuraajien sitouttamiseen kulunut aika ja vaiva valuvat hukkaan ja joudut aloittamaan pahimmassa tapauksessa kaiken työn uudelleen.

Blogi on paras keino päivittää verkkosivujasi säännöllisesti, ja säännöllisesti päivittyvät verkkosivusi antavat viestin, että ”täällä ollaan, juuri sinua varten – ota yhteyttä, kun sinulla on asiaa.” Vuonna 2019 päivittyneet verkkosivut eivät sitä tee.

Suurin merkitys säännöllisellä bloggaamisella kuitenkin on sillä, että yhtä paljon kuin asiakkaasi ja seuraajasi pitävät usein päivittyvistä verkkosivuistasi, pitävät siitä myös hakukoneet. Kun siis Google ja kumppanit saavat tietää, että nyt sillä muuan rouvalla tai herralla on jälleen asiaa ja hänen sivuillaan käy väkeä, hakukoneet tulkitsevat, että sisältöjäsi kannattaa buustata esiin.

Eli, kun joku etsii juuri sinun yritykseesi tai asiantuntijuuteesi liittyviä tietoja, olet blogisi ja verkkosivujesi myötä mukana hakukonetuloksissa todennäköisesti niiden kärkipäässä. Ei mikään vähäinen kanava tuo blogi!

Blogiblokki iski – mikä lääkkeeksi?

Miten taukoja aiheuttavia blogiblokkeja voisi sitten ennaltaehkäistä? Kolme vinkkiä.

1. Suunnittele työviikkosi ja varaa oman yrityksen markkinoimiseen aikaa

Voit uskoa, että tiedän todellakin, mistä puhun. Nappaa vinkki onkeesi. Sitkua ei tule koskaan. Ei työarjessa, eikä omalla ajalla.

Suunnittelen omat työviikkoni ehkä monta muuta yrittäjää järjestelmällisemmin, mutta kas: sisällöntuottajayrittäjäkin tekee virheitä. Oman yrityksen markkinoimiseen ja bloggaamiseen etukäteen varattu aika on yhtä tärkeää kuin asiakkaille varatun ajan kalenteroiminen. Jostain syystä kiireen keskellä se kuitenkin usein unohtuu.

Paljonko omaan markkinoimiseen on hyvä varata aikaa, riippuu tietenkin yrityksestäsi ja tavoitteistasi, siitä, missä menet. Useimmiten kuitenkin kannattaa, että käyt läpi markkinointiasi joka viikko – edes vähän.

2. Ideoi blogijuttuja ennakkoon

Juttuideat syntyvät vain harvoin väkisin vääntämällä. Aloita tauolla olleen blogin täyttäminen suunnittelemalla juttuideoita etukäteen valmiiksi. Kaikkien ei tarvitse olla valmiita blogiotsikoita. Osa voi olla pelkkiä työnimiä ja aihelmia. Usein, kun kirjaat ne jo vain ylös, ne jalostuvat myöhemmin lopulliseen muotoonsa.

Käytä ideointisi apuna ainakin kalenteria ja markkinoinnin vuosikelloasi. Saat niistä tukea, kun pääsi lyö täysin tyhjää.

3. Raivaa aikaa kirjoittamiselle (ja blogijuttujen markkinoimiselle)

Maailmassa on ehkä joitakin ihmisiä, jotka raapaisevat vetoavan ja tavoitteitaan palvelevan blogikirjoituksen puolessa tunnissa, tunnissa. Kokemuksesta kuitenkin väitän, että suurin osa blogikirjoituksista vaatii aikaa ja hauduttelua. Siis tunteja.

Omien blogitekstiesi kirjoittaminen on yhtä tärkeää työtä kuin työsi omien asiakkaidesi eteen. Varsinkin, jos asiakkaita ei tipahtele yritykseesi ovista ja ikkunoista. Arvosta siis myös oman yrityksesi eteen käyttämääsi työaikaa.

Raivaa itsellesi kalenterista kirjoitusaamuja tai -iltapäiviä. Jos oikein tehokkaaksi heittäydyt, kirjoita monta blogijuttua suunnitelmasi perusteella.

Parhaat jutut on yleensä aina hauduteltu. Siksi salli itsellesi, että kirjoitat jutun ensimmäiseksi sellaisenaan kuin se tulee, ja vaikka seuraavana päivänä muokkaat sen lopulliseen muotoonsa. Tehokkaina päivinä laadit kohtalaisen pienellä vaivalla etukäteen jopa kuukauden tekstit. Se on oikeasti paljon se.

Muista, että myös valmiiden blogikirjoitusten markkinointi vaatii aina tovin aikaa. Työaikasi oikea kalenterointi on aidosti arvossa arvaamattomassa.

Niin yksinkertaista, että ihan hirvittää – vai mitä? Ja silti usein niin samperin vaikeaa.

Mistä blogitauko kohdallasi kumpuaa? Mitkä ovat sinun suurimmat haasteesi bloggaamisessa? Tai mistä haluaisit kuulla lisää? Kerro. Lupaan ottaa vinkeistä kevään aikana kopin. Siis täällä blogin puolella tietysti.

Jaa ja käy tykkäämässä

2 thoughts on “Blogitauko – miten tässä nyt näin kävi?

  1. Kääk, olen ollut tosi aktiivinen joulusta lähtien oman blogin kanssa ja se on myös kivasti saanut huomiota, niin lukijoiden kuin blogilistauksien parissa, mutta mutta, mä en keksi nyt mitään mitä tekisin.
    Kaikki johtuu mun aloittamasta carnivore-dieetistä, ei siitä saa mitään irti, pelkkää pihviä tai kalaa ja nekin vain nopeasti grillattuna. Hmmmm keittiörempan aloituskin siirtyy vielä kuukaudella.
    No nyt tietty harmittaa, kun en keksi mistä kirjoittaa, mut jos sit myöhemmin keväällä.
    Mitä parhainta kevään odotusta sulle Minna <3. Eiköhän sille kirjoittamiselle löydy vielä aikaa, ideoita ei varmastikaan sulta puutu.

    1. Sinulla todellakin on hieman toisenlainen dilemma, mutta hyvin yleinen ongelma bloggaajille sekin. Aikaa ja buustiakin ehkä olisi kirjoittaa, mutta mistä aiheista. Ei ihan helppo pähkinä hetkessä ratkaistavaksi. Varsinkin, kun sinulla ruokablogissasi kirjoitusten valmistelu vie kuitenkin aina tovin aikaa.

      Pidempikestoinen aiheiden suunnittelu yleensä auttaa. Siis sellainen miellekarttamainen suunnittelu. Kannattaa etsiä ensin isompia aihekokonaisuuksia (kuten olit tehnytkin) ja niiden alle pohtia vaikka työnimityyppisesti juttujen otsikoita. Jos jokin aiheen alle ei yksinkertaisesti vain synny kuin yksi otsikko, voi miettiä, onko koko aihepiirin nostaminen blogiin järkevää (joskus voi silti olla!).

      Ja ei tosiaan yhtään helpota, jos ruokabloggaajalla menee vielä keittiökin remonttiin. Ihanaa, kun se on aikanaan valmis, mutta voin vain kuvitella, miten haasteellinen väliaika on.

      Voisiko siitä rempasta repiä myös jotain? Ei ole yksi eikä kaksi suomalaista vuosittain, jotka tekevät ison remontin keittiöön. Mitä syödä Woltin tarjonnan lisäksi, kun keittiötä ei ole :).

      Tsemppiä!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *