sisällöntuotanto

Kolme vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen

Posted on Posted in sisällöntuotanto

Kaikki puhuvat nyt vain sisällöistä. ”Ihmiset hukkuvat laadukkaiden sisältöjen tulvaan!” ”Et voi viestiä, jos et tiedä millaisia sisältöjä kohdeyleisösi kaipaa!” ”Onnistunut sisältö ei synny sormia napsauttamalla!”

Kuulostaako tutulle?

Verkossa ja somessa läsnäolon lähes suoranainen pakko on meistä useimmille tuttua huttua. Asiasta tarvitsee taittaa enää harvoin peistä. Onneksi.

Sen sijaan se, miten verkossa ja somessa ollaan läsnä, on monille edelleen suuri haaste. Ilman sisältöjä et ole olemassa, kyllä joo, mutta miten onnistuneita sisältöjä luodaan, miten niillä aidosti erotutaan, ja vielä erityisesti: miten niiden laatimista voi treenata.

Onnistuneen sisällön elementit koostuvat useista eri osa-alueista. Ohessa on kolme vinkkiä.

Kolme vinkkiä onnistuneen sisällön tuottamiseen

1. Tunne kenelle kirjoitat

Yksi on ylitse muiden: tunne kenelle kirjoitat. Vaikeaksi asian tekee se, että sinun pitää unohtaa itsesi ja yrityksesi myynti ja markkinointi ja keskittyä sen sijaan asiakkaaseesi ja seuraajaasi. Miettiä, mitä hän sinulta haluaa – ei sitä, mitä sinä haluat hänelle kertoa.

Suurin synti verkossa ja somessa on syleillä omilla tarinoilla ja kuvilla koko maailmaa, ja ajatella palvelevansa yhdellä kertaa koko Suomea: kaikki niitä, jotka ovat ehkä kiinnostuneet sinusta ja palveluistasi tahi tuotteistasi.

Niin väärin. Sinun pitää tuntea oma kohderyhmäsi (joka ei todellakaan ole Suomi eikä sen kaikki asukkaat) sekä se, mitä he sinulta odottavat ja toivovat. Sisältöjesi tulee palvella, auttaa ja koukuttaa seuraajasi.

Sisältöjesi tulee luoda seuraajillesi tunne, että niitä ilman ei voi elää. Että sisältösi ovat ainoa keino pysyä kärryillä ja kuulolla, mitä toimialastasi kiinnostuneen tulee tietää.

Kohdeyleisön tuntemuksesta kumpuaa vinkin alavinkki 1.1.: tunne seuraajasi kiinnostuksen kohteet ja pitäydy niissä. Jos olet puutarha-alan ammattilainen ja kohdeyleisösi kaipaa puutarhan hoitoon liittyviä vinkkejä, tuota lähtökohtaisesti puutarhaan liittyviä vinkkejä – älä koiraharrastukseesi tai moottoripyörävarusteisiisi, vaikka kokisit kuinka olevasi myös niiden alojen asiantuntija.

Unohda eilinen, keskity huomiseen

2. Ole ajankohtainen – älä elä eilisessä

Verkon ja sosiaalisen median kanavien yksi suurimmista valteista on mahdollisuus tarjota ja kertoa asioista etupainotteisesti, olla ajankohtainen, tiedottaa ja viestiä asioista etukäteen ja ajantasaisesti. Hyödynnä mahdollisuutta!

Kerro, mitä on tulossa, mitä tapahtumat ja muutokset merkitsevät kohdeyleisösi kannalta, miksi tulevia geimejä ei kannata jättää väliin, mitä hyötyä tulevasta asiakkaallesi on, mitä mieltä sinä olet muutoksista ja miksi.

Eilinen on aina eilisen päivän kalankäärettä vaikka sen kuinka yrittäisi kuorruttaa vaaleanpunaiseen kermavaahtoon. Mennyt ja eilinen ei lähtökohtaisesti kiinnosta enää ketään. Kiinnostavampaa on huominen ja se, mitä seuraajasi siitä hyötyvät tai mitä heidän pitäisi ottaa huomioon.

3. Ole persoonallinen – löydä oma tyylisi ja treenaa

Maailma hukkuu tällä hetkellä laadukkaiden ja hyvin laadittujen sisältöjen virtaan. Ongelmana ei ole enää se, että hyviä sisältöjä ei ole. Ongelmana on se, että niitä on turkasesti, ja niihin on vaikea tarttua vuolaassa ärsyketulvassa.

Onnistuneet sisällöt ovat kuin persoonallinen, kantajalleen sopiva ja istuva vaatetyyli. Mietipä hetki vilkasta katukuvaa. Näet oman asiansa tuntevan, mutta silti huomaamattoman oloisen perusharmaaseen pukeutuneen tyypin. Kaikki on hänessä päällisin puolin ihan ookoo, mutta silti hän ei vain kiinnosta, ei sitten millään tavalla. Hän on ilmiasultaan perusvarma ja sen vuoksi ulkoisesti… no, vain tylsä.

Hänen jälkeensä kadulle astelee tyylinsä tunteva, persoonallisesti pukeutunut ja oman tilansa ottava hahmo. Hänellä saattaa pukeutumisessaan olla ehkä vain yksi pieni muista poikkeava yksityiskohta, joka erottaa hänet perusmassasta, mutta joka tekee hänestä siksi kiinnostavan. Huomaat miettiväsi, kuka hän on, mitä hän tekee ja minne hän on ehkä menossa, ja katsot hänen peräänsä niin kauan, kunnes hän häviää ihmisvirtaan.

Samasta on kyse sisältöjen tuottamisessa. Jokainen suomalaisen koulun penkiltä itsensä pois kammennut osaa kyllä taatusti kirjoittaa, mutta – vain hyvin harva osaa laatia koukuttavia ja onnistuneita sisältöjä. Siksi taitoa on hyvä tietoisesti harjoitella.

Kyse on harjoittelemisesta: treenaa, treenaa, treenaa

Suurin osa meistä suomalaisista tuottaa perusvarmoja ja asiallisia eli niin takuuvarmoja sisältöjä, että ne ovat edellä kuvatun kaltaisia: harmaanmustia ja siksi tylsiä. Ei yhtään ainutta väriläiskää, ei minkäänlaista persoonallisuutta sisällöissä missään. Kohdeyleisön mielenkiinto lopahtaa jo ennen kuin he ovat kuluttaneet sisällön puoleen väliin. Erotu siinä sitten massasta.

Onnistuneita sisältöjä on mahdollista tuottaa vain jatkuvalla ja määrätietoisella oman persoonallisen tyylin sekä kielen ja tyylin, tone of voicen, etsimisellä ja treenaamisella. Buustia oman sisällöntuottamiseen tuo, jos sinulla on mahdollisuus aika ajoin harjoitella samanhenkisten kanssa. Kyse on samasta kuin luovan kirjoittamisen harjoituksissa. Antamalla ja saamalla palautetta sekä kuuntelemalla muiden ajatuksia oma ilmaisu ja sisällöntuottaminen kirkastuu ja terävöityy.

Kurssivinkki: treenaa omaa sisällöntuottamistasi

Osallistu Keravan Opiston Kirjoita somessa sujuvammin -neljän illan kurssikokonaisuuteen. Kurssi on avoin kaikille asuinpaikkakunnasta riippumatta. Kurssi-illat ovat joka toinen viikko torstai-iltaisin to 10.10. alkaen. Kurssi on käytännönläheinen ja se sisältää runsaasti harjoituksia sekä palautetta.

Ohjelmaan kuuluu sisältöjen tuottamisen teoriaa (muun muassa missä sisältöjä julkaistaan ja miksi sisältöjen tuottaminen on tärkeää, mitä hyvät sisällöt tarkoittavat, miten sisältöjä ideoidaan), esimerkkejä onnistuneista ja vähemmän onnistuneista sisällöistä, erilaisia sisältöharjoituksia sekä luottamuksellisessa ryhmässä palautteen antamista ja saamista omista sisällöistä.

Hyödynnä kurssilla laatimasi sisällöt omaksi hyödyksesi: oman osaamisesi tai yrityksesi markkinointiin tai vaikka työhösi. Pääpaino on Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-sisällöissä sekä blogikirjoituksissa. Lue kurssista lisää ajankohtaista-sivulta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *