Meistä kaikista tulee kohta pieni sisällöntuottaja – kolme faktaa

Erilaisten sisältöjen tuottaminen verkkoon ja sosiaalisen median kanaviin on suositumpaa kuin koskaan, mutta sanokaa Rouva Sanan sanoneen, sisällöntuottamisen aallonharjaa ei ole vielä koettu. Ehei, ei sinne päinkään.

Haratkaa vastaan vain, mutta väitän, että seuraavan parin vuoden aikana meistä kaikista tulee enemmän ja vähemmän pieniä sisällöntuottajia – halusimmepa sitä tai emme.

Ja pieniä sanon siis vain siksi, että suurimmalle osalle kirjoitusten, kuvien, videoiden ja jopa podcastien jakaminen verkkoon on jatkossa työtä edelleen oman toimen ja harrastuksen ohessa. Silti osa voi olla omassa sisällöntuottaja-työssään aidosti suuri.

Sisältöjen tuottamisesta on lähivuosina tulossa eräänlainen kansalaistaito samaan tapaan kuin vaikkapa meidän ujuttamisestamme vaihvihkaa sosiaalisen median kanavien pariin. Nosta käsi ylös, jos vielä viisi vuotta sitten sanoit, että en todellakaan mene sinne Facebookiin – tai ainakaan kirjoita sinne mitään. Niinpä…

Samaan tapaan sisällöntuottamisen perusteet ja jalo taito on vain osattava, sillä me viestimme ja markkinoimme jatkossa sisällöin. Erityisen merkitykselliseksi sisällöt muodostuvat pk-alan yrittäjille ja yhdistyksille, jotka tarvitsevat tarinoita omassa markkinointiviestinnässään.

Kehityksen suunta on vääjämätön. Ohessa on kolme perustelua:

1. Pk-yritysten ja yhdistysten edelleen kohtuusuosimat mainokset perinteisissä medioissa ovat tehottomina kirjaimellisesti huomisen päivän kalankääreitä, eikä pelkkä iloinen Facebook-kansikuva tai muutama sana päivän kuulumisista riitä enää erottautumaan kilpailijoista.

2. Ihminen ei ole muuttunut sitten leirinuotion. Asiakkaat ja kuluttajat haluavat saada tietää yritysten ja yhdistysten kuulumisista, palveluista ja tuotteista oman sitoutumisensa tueksi ihmisten ja heidän kertomien kokemustensa välityksellä. Asiakkaat rakastavat kuulla tarinoita!

3. Pk-yrityksillä ja yhdistyksillä ei ole suuryritysten tapaan omia viestintä- ja markkinointiosastoja, ja heidän markkinointibudjettinsa ovat niin pieniä, että niistä ei jää rahaa lohkaistavaksi palvelujen ostamiseen ulkopuolisilta. Sisältöjä on vain pakko tuottaa jatkossa itse.

Ja hei, eikä se ole huono asia lainkaan, kun sen osaa. Tarinat ja niiden takaa löytyvät ihmiset ovat markkinointiviestinnän ydintä. Sisältö on nyt ja tulevaisuudessa ykkönen!

 

Juttu on muokattu Rouva Sanan 3.4.2017 julkaisemasta blogikirjoituksesta. Löydät alkuperäisen jutun edelleen täältä.

Jaa ja käy tykkäämässä