blogin tavoitteet ja kohderyhmä

Mieti nämä kaksi asiaa ennen kuin perustat blogin: blogikirjoituskoulu, osa 2

Blogin perustamisessa pohjatyö on ihan, ihan kaiken aa ja oo. Lähes pahinta, mitä bloggaaja voi tehdä, on rykäistä blogi ulkoasullisesti pystyyn suomatta ajatustakaan sille, miksi blogi perustetaan. Ennen kuin perustat blogin, sinun on mietittävä ja kiteytettävä kaksi tärkeää asiaa sekä pohdittava tukku muita näkökulmia. Jos olet jo perustanut blogin, seuraava kirjoitus toimii sinulle tarkistuslistana. Aina on mahdollisuus korjata suuntaa ja paikata tekemättä jääneitä asioita.

Määritä blogillesi tavoitteet

Bloggaamisesta tulee sinulle mukava, mutta samperinmoisesti aikaa vievä ja sitova harrastus, jos et osaa kiteyttää, mitkä ovat blogille asettamat tavoitteesi: mitä odotat siltä ja miksi haluat antaa sille ajastasi niin merkityksellisen siivun.

Mieti, miksi aiot blogata (tai miksi bloggaat juuri nyt). Aseta tavoitteesi mahdollisimman selkeiksi, yksinkertaisesti tulkittaviksi ja mielellään mitattaviksi. Tavoitteesi kumpuavat syystä, miksi olet päättänyt perustaa blogin. Jos olet tehnyt ensimmäisen osan viikkotehtävän Facebookin puolella, kurkkaa tekemiäsi muistiinpanoja. Löydät hyviä perusteluja nyt sieltä – ja jos et, sinun on syytä miettiä asiaa kunnolla viimeistään nyt.

Oletko yrittäjä, jonka tarkoituksena on markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi? Omaatko asiantuntijuutta, jota haluat tuoda esiin ja jonka avulla haluat brändätä itseäsi? Vai onko se jokin muu? Pohdi ja mieti, ja aseta päätelmiesi perusteella itsellesi tavoitteet: ensi vuonna tähän aikaan olen lanseerannut palvelun X tai olen myynyt X-tuotteita Ö-määrän, joihin pääsemisessä olen käyttänyt apuna blogia.  Tai jotain muuta.

Sinä tiedät keinon, kun aluksi tunnistat, miksi bloggaat. Konkreettisten tavoitteiden asettamisen myötä bloggaamisellesi ja sille uhraamallesi ajalle tulee merkitys, ja sinulla on päämäärä, jota kohti suunnata. Blogiin käyttämäsi aika ei enää ahdista sinua – toivottavasti ei ainakaan niin paljon.

Tunnista blogisi kohderyhmä

Yhtä tärkeää kuin on tavoitteiden määrittäminen, on myös blogisi kohderyhmän tunnistaminen, nimenomaan ennakkoon. On mielen laiskuutta todeta, että minun blogiani voi lukea koko Suomi. Totta kai voi ja saa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kohderyhmän määrittelyn kanssa.

Jos lehtimaailmassa pätisi sama ideologia, meillä olisi vain yleisaikakauslehtiä. Mutta kun ei ole. Lehtien osalta toimii ihan sama ajatusmaailma blogeissakin. Sielläkin määritellään kohderyhmät ja lukijat ennakkoon, jotta juttuja on helpompi tuottaa ja suunnata oikeille lukijoille.  Kaikille kaikkea on aina sama kuin ei kenellekään mitään. Määrittele siis etukäteen kenelle bloggaat.

Myös kohderyhmän määritteleminen lähtee syystä, miksi bloggaat. Ketkä haluavat mahdollisesti sisältöjäsi lukea? Minkä alan yrittäjä olet tai missä aiheessa/toimialalla olet oman alasi asiantuntija? Yrittäjänäkään tuskin myyt tuotteitasi tai tuotat palvelujasi kaikille, jotka vain sattuvat niitä joskus tiedustelemaan. Määrittele blogisi tavoitteista ja syistä käsin blogisi kohderyhmä.

Ota huomioon myös nämä

Jo tässä vaiheessa kannattaa sinun pyöritellä mielessäsi myös seuraavia asioita:

1. Onko sinulla aikaa? Kuinka paljon sitä on, ja mitä se tarkoittaa bloggaamisesi kannalta? On yhtä oikein blogata kolme kertaa viikossa kuin kerran kuussa. Jos bloggaat harvemmin, käytännössä se tarkoittaa samaa kuin et bloggaisi lainkaan. Jos epäilet, että et voi sitoutua blogiisi, älä aloita sitä.

Blogi on kuin eläinharrastus. Kun aloitat, et voi heti lopettaa. Blogi sitoo ja sitouttaa. Muista ajankäyttöä pohtiessasi myös, että aikaa kuluu myös muuhun kuin konkreettiseen kirjoittamiseen: valokuvaamiseen, valokuvien käsittelyyn ja/tai kuvien etsimiseen sekä blogisi markkinointiin. Aiheista on luvassa lisää blogikirjoituskoulun edetessä.

2. Mistä aihekokonaisuuksista voisit blogata? Millaisia suuria aihealueita pystyt linjaamaan? Jos niiden miettiminen tuntuu vaikealle, palaa takaisin tavoitteisiisi ja kohderyhmääsi. Aiheet kumpuavat aina niistä. Myös oma osaamisesi ja tietotaitosi on hyvä pankki.

3. Blogi yksinomaan ei koskaan riitä. Mieti, mitä muita kanavia tarvitset blogisi ja sisältömarkkinointisi tueksi. Yleisempiä niistä ovat Facebook ja Instagram ja erityisesti asiantuntijaosaajan roolia rakentaessasi LinkedIn ja Twitter. Mieti, mitkä kanavat ovat sinulle luontevimpia, mutta älä ahnehdi kanavia liikaa. Niiden päivittäminen vie aikaa. Pari some-kanavaa erityisesti alkuun riittää hyvin.

Liity mukaan Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmään

Jos kaipaat bloggaamiseesi vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteiseen Minustako bloggaaja? – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi – myös blogikirjoituskoulun päättymisen jälkeen.

Bloggaajan käsikirja tarjoilee sinulle tuhdeimman tietopaketin bloggaamisesta

Kaipaatko tuhdimpaa blogitietoutta? Löydät kattavimmat ja perusteellisimmat ohjeet ja näkökulmat blogin perustamiseen keväällä ilmestyneestä Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirja -tietokirjasta (Minna Luoma, Rouva Kustannus). Kirjassa on myös runsaasti sellaista bloggaamisen perustietoutta, joka ei blogikirjoituskouluun sisälly. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista kautta maan sekä Rouva Kustannuksen verkkokaupasta. Lue lisää Bloggaajan käsikirjasta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *