Millainen on hyvä blogijuttu?

Millainen on hyvä blogijuttu: blogikirjoituskoulu, osa 9

Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa määrettä, millainen on hyvä blogijuttu. Onnistunut blogikirjoitus on lopulta aina lukijan silmissä ja korvissa. Se, mikä lukijaa miellyttää, on subjektiivinen kokemus. Yksi lukija tykkää yhdestä ja toinen toisesta, ja niin sen pitää ollakin.

Lukijaa kannattaa kuitenkin palvella ja auttaa: kertoa heitä kiinnostavista asioista ja siten, että he kokevat juttusi merkityksellisiksi. Mitä mielenkiintoisempaa sisältöä lukijoillesi tuotat, sitä onnistuneempana lukijat blogiasi pitävät, ja sitä varmemmin sitoutat lukijasi ja he palaavat blogiisi uudestaan.

Hyvä blogisisältö on kuin hunajapurkki

Hyvä sisältö kerää kuin hunajapurkki kävijäliikennettä ympärilleen. Kun jaat tällaisia juttuja blogisi sosiaalisen median kanavissa ahkerasti, ne leviävät parhaimmillaan laajemmalle lukijakunnalle ja tavoitat uusia seuraajia. Väheksyä ei myös sovi sitä, että hakukoneet rakastavat vilkasliikenteisiä sisältöjä. Blogisisältöihin satsaaminen – tai paremmin: niiden miettimiseen ennalta – kannattaa. Jos haluat verrytellä aiheesta lisää, kurkkaa edellisten jaksojen aineistoa jaksosta kahdeksan alkaen.

Blogikirjoitus on aina oma yksittäinen kokonaisuutensa. Silti onnistuneella sisällöllä on muutamia yhteisiä elementtejä, joista puhutaan lisää seuraavassa.

Hyvä blogikirjoitus noudattaa tiettyä peruskaavaa

1. Aihe ja näkökulma

Aiheiden ideoinnista ja näkökulman valinnan merkityksestä on puhuttu jo monta kertaa blogikirjoituskoulun aikana. Ymmärrät nyt vähitellen, miksi.

Korostaa ei voi liikaa, että pelkkä aihe itsessään ei siis blogatessa koskaan yksinomaan riitä. Aiheellasi pitää olla oikea, sopiva näkökulma: punainen lanka, syy sille, miksi olet päättänyt kirjoittaa juuri nyt valitsemastasi aiheesta. Myös tästä on keskusteltu aikaisemmin.

Tajunnanvirtateorialla kirjoitettu blogijuttu on aina tajunnanvirtaa. Ei muuta. Satsaa aiheen ja ennen kaikkea mielenkiintoisen näkökulman miettimiseen. Se on onnistuneen sisällön kriteeri numero yksi.

2. Faktat

Tee huolella juttuusi liittyvä ja sen tarvitsema taustatyö. Mikään blogikirjoitus ei ole yhtä masentava kuin se, joka on puutaheinää ja jutussa jaetut faktat ovat mutu-tuntumalla kirjoitettu. Sellainen blogikirjoitus ei vakuuta, eikä anna luotettavaa kuvaa.

Muista, että vaikka olet bloggaaja, etkä esimerkiksi journalisti, olet sisällöistäsi aina vastuussa lukijoillesi. Asia on tärkeä pitää mielessä kaikkien bloggaajien, mutta erityisen tärkeää se on yrittäjille ja asiantuntijoille. Jaa paikkansa pitävää tietoa ja omia rehellisiä mielipiteitäsi – ja vain niitä.

Jutussa väittämiesi faktojen pitää olla oikeita ja mielipiteittesi aitoja ja totta. Jos jäät muusta kiinni, sinut muistetaan ja huomataan, mutta ei välttämättä hyvällä. Lukijan luottamuksen voi ansaita vain kerran. Kun se on menetetty, taakse jätettyä saa harvoin enää palautettua ennalleen.

3. Aitous ja persoonallisuus

Hajuton, mauton, äänetön sekä sanallisesti että visuaalisesti tunnoton sisältö ei kiinnosta ketään. Ole siksi persoonallinen, aito, huumorintajuinen ja joskus jopa provosoiva, jos se sopii sinulle.

Kirjoita kielellä, joka istuu suuhusi. Kerro tarinoita. Tärkeintä on, että herätät tarinoillasi ja jutuillasi tunteita, aiheutat ja saat lukijassa aikaan janontunteen. Annat jotain sellaista, jota ilman hän ei voi olla.

Hyvä sisältö on arvossaan

Hyvällä blogisisällöllä on monta tärkeää arvoa. Sosiaalisen median kanavien algoritmit arvostavat ja arvottavat korkeammalle sisältöjä, jotka kiinnostavat aidosti yleisöä. Jos saat siis lukijasi ja seuraajasi reagoimaan tarinoihisi blogissasi ja sosiaalisen median kanavissasi,  blogikirjoituksesi leviävät suosiollisten algoritmien ansiosta yhä laajemmalle seuraajakunnalle. Sama toimii myös verkossa. Hakukoneet pitävät vilkasliikenteisistä verkkosivuista, ja blogisi nousee hakutuloksissa ylöspäin.

Kuitenkin muista: blogistania on pirstaloitunut. Blogeja tulee edelleen yhä enemmän lisää. Siksi blogeille tyypillistä on, että monista muotoutuu ns. mikro- ja makroblogeja, joilla on aikaisempaa vähemmän lukijoita: blogeja, jotka keräävät siis massayleisöjen sijaan rajatun määrän seuraajia.

Ilmiössä ei ole mitään huonoa, eikä pahaa. Päinvastoin. Suuntaus kuitenkin tarkoittaa, että sinun pitää osata entistäkin vahvemmin tuottaa sisältöjä lukijoita palvelevista näkökulmista.

Blogikommentointi on yleisesti vähentynyt

Blogeille tyypillistä nykyään myös on, että niitä kyllä luetaan ja seurataan, yleisellä tasolla vähintään yhtä paljon kuin aikaisemminkin, mutta niitä ei juuri enää kommentoida. Tämä johtuu ainakin yhdestä selkeästä syystä. Blogeja luetaan yhä enemmän muilta päätelaitteilta kuin tietokoneen näyttöruudun kautta. Mitä pienemmällä laitteella blogiasi luetaan, sitä todennäköisempää on, että kommentointi on lukijan näkökulmasta kömpelöä, aikaa vievää ja haastavaa, ja lukijat jättävät sen mieluiten tekemättä.

Se, että blogissasi ei ole lainkaan kommentteja, ei siis välttämättä ole huono merkki. Pääasia, että blogiasi ja some-kanaviasi seurataan, ja reagointia ja kommentointia tapahtuu edes jossain, yleensä blogisi some-kanavissa. Hyvä bloggaaja seuraa oman bloginsa kävijäliikennettä. Blogin osalta se tapahtuu Google Analytics -työkalun avulla. Tästä aiheesta on perusteellisemmin Bloggaajan käsikirjassa.

Liity mukaan Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmään

Jos kaipaat bloggaamiseesi vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteiseen Minustako bloggaaja? – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi – myös blogikirjoituskoulun päättymisen jälkeen.

Bloggaajan käsikirja tarjoilee sinulle tuhdeimman tietopaketin bloggaamisesta

Kaipaatko tuhdimpaa blogitietoutta? Löydät kattavimmat ja perusteellisimmat ohjeet ja näkökulmat blogin perustamiseen keväällä ilmestyneestä Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirja -tietokirjasta (Minna Luoma, Rouva Kustannus). Kirjassa on myös runsaasti sellaista bloggaamisen perustietoutta, joka ei blogikirjoituskouluun sisälly. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista kautta maan sekä Rouva Kustannuksen verkkokaupasta. Lue lisää Bloggaajan käsikirjasta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *