Näin ideoit aiheita blogiin

Näin ideoit blogiaiheita: blogikirjoituskoulu, osa 5

Posted on Posted in Blogikirjoituskoulu

Mistä löydän blogiaiheita? Bloggaajien yksi yleisimpiä pähkäiltäviä asioita on, mistä ihmeestä ideat ja aiheet omaan blogiin oikein löytää.

Tärkein asia aiheita metsästäessä on opetella havainnoimaan ympärillä olevaa elämää, seurata mitä sinun ja yrityksesi ympärillä tapahtuu sekä pohtia, mitä havainnot merkitsevät blogisi aihepiirin ja kohderyhmän kannalta.

Mitä juuri sinä voisit kertoa?

Blogiaiheiden ideoinnissa on kaksi tärkeää asiaa, jotka ovat toistuneet blogikirjoituskoulun viidenteen osaan mennessä kaikkialla: miksi bloggaat ja mitkä ovat blogille asettamat tavoitteesi sekä kenelle bloggaat. Ketkä ovat lukijoitasi, ja mistä lukijasi ovat kiinnostuneet? Mistä he haluavat blogistasi lukea?

Mieti, millaisen uuden näkökulman voisit jutuillasi aiheisiin tuoda? Mitä mieltä juuri sinä olet? Mitä havaintosi tarkoittavat blogilukijoidesi/yrityksesi/yhteisösi kannalta?

Blogiaiheita ja niihin liittyvää ideointia kannattaa usein lähestyä ongelmanratkaisun kautta: mitkä ovat asiakkaidesi ja lukijoidesi ongelmia? Miksi he seuraavat sinua? Mihin kysymykseen ja millaisiin erilaisiin pulmiin he odottavat sinulta vastausta? Minkä ongelman osaat heidän puolestaan ratkaista? Pääset jo näillä juttuideoinnissasi hyvin eteenpäin.

Pohdi blogiaiheita näin

1. Mieti syy, miksi bloggaat ja mitkä ovat tavoitteesi.

2. Pura tavoitteesi ja syysi suurempiin aihealueisiin. Esimerkiksi, jos bloggaat kulttuurista, aihealueitasi voivat olla kirjallisuus, kuvataiteet, elokuvat, teatteri ja musiikki.

3. Pura aihelueet konkreettisiksi aiheiksi. Mieti vallitsevaa aikaa, mistä tällä hetkellä keskustellaan, mistä juuri nyt halutaan kuulla, mistä sinulla on selkeä oma mielipide. Esimerkiksi teatterista sinulla voisi juuri nyt olla kesäteatterijuttu tulollaan, kuvataiteista saattaisit kertoa museokäynnnistä tai parista, kirjallisuuden osalta voisit kertoa ehkä uudesta kirjasta tai musiikin osalta oman mielipiteesi kesän festarikokemuksestasi. Saatko ideasta kiinni?

Kaikille kaikkea on sama kuin ei kenellekään mitään

Muista, että aihevalintoihisi pätee ihan se sama, joka pätee kaikkeen sisältömarkkinointiin: kaikille kaikkea on sama kuin ei kenellekään mitään. Sinun täytyy tuntea lukijasi ja seuraajasi sekä se, missä sinä itse olet hyvä: mitä pystyt blogissasi esittämään sellaista, mikä erottaa sinut muista oman alasi kilpailijoista ja bloggaajista. Älä tee samaa, mitä muut tekevät. Erotu.

Jokaisella bloggaajalla on omat vahvuudet, ja tarjoile lukijoillesi vain niihin liittyviä juttuja, älä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Vai luetko sinä itse mielelläsi sillisalaattiblogia, josta et koskaan tiedä, mikä päivän aiheena on?

Muista, että älä edes yritä syleillä aihevalinnoillasi koko maailmaa. Ole omien seuraajiesi puolesta itsekäs. Mieti aiheesi aina kohderyhmä mielessäsi. Lukija arvostaa omaan blogiinsa sitoutunutta ja lukijan huomioivaa bloggaajaa.

Markkinoinnin vuosikello on yrittäjän ideapankki

Jos olet yrittäjä, käytä aiheiden ideoinnissasi (ja ehdottomasti myös niiden aikatauluttamisessa viime viikolla tehtyyn sisältösuunnitelmaan) vähintään kerran vuodessa laatimaasi markkinoinnin vuosikelloa. Se on apuväline numero ykkönen paitsi sisältösuunnitelman laatimisessa myös aiheiden ideoinnissa.

Kaikki, mitä markkinoinnissasi tapahtuu vuoden aikana, on yrittäjälle ja asiantuntijalle blogin todellinen juttuaitta. Viestintäsi ja markkinointisi tulee olla aina samanaikaista ja ennen kaikkea johdonmukaista. Suunnittelu onnistuu parhaiten markkinoinnin vuosikellon ja sisältösuunnitelman avulla.

Tee blogiaiheiden ideoinnista rutiini

Tee juttuaiheiden ideoimisesta itsellesi rutiini. Älä luota omaan päähäsi. Pääsi on kiireessä huono muistikirja. Opettele kirjaamaan kaikki aiheet, vaikka vain aihiotkin, aina ylös.

Älä hyllytä hulluimmiltakin tuntuvia blogiaiheita heti. Niistä voi jalostua joskus oiva juttu. Älä niin ikään rakastu aiheisiisi. Joskus juna menee aiheesi ohi ennen kuin olet ehtinyt siihen tarttua, ja se on ihan normaalia. Anna aiheen silloin mennä.

Ja muista vielä: kun saat juttuaiheita ideoitua tavoitteidesi kannalta mielenkiintoisesti ja löydettyä niille sopivan aikataulutuksen, kirjoita juttujasi varastoon aina, kun sinulla on siihen mahdollisuus. Jo yksi blogikirjoituksen raakaversio vie sinua pitkälle silloin, kun muu ydintoimintasi ja tekeminen täyttävät kalenterisi lähes kokonaan. Raakaversiota on aina helpompi muokata kiireessä kuin lähteä luomaan uutta.

Liity mukaan Minustako bloggaaja? -Facebook-ryhmään

Jos kaipaat bloggaamiseesi vertaistukea, liity mukaan Sisältötoimisto Rouva Sanan ja Bloggaajan käsikirjan yhteiseen Minustako bloggaaja? – suljettuun Facebook-ryhmään. Ryhmä toimii tukenasi kirjoittamisessa ja bloggaamisessasi – myös blogikirjoituskoulun päättymisen jälkeen.

Bloggaajan käsikirja tarjoilee sinulle tuhdeimman tietopaketin bloggaamisesta

Kaipaatko tuhdimpaa blogitietoutta? Löydät kattavimmat ja perusteellisimmat ohjeet ja näkökulmat blogin perustamiseen keväällä ilmestyneestä Minustako bloggaaja? – Bloggaajan käsikirja -tietokirjasta (Minna Luoma, Rouva Kustannus). Kirjassa on myös runsaasti sellaista bloggaamisen perustietoutta, joka ei blogikirjoituskouluun sisälly. Löydät Bloggaajan käsikirjan myynnistä kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista kautta maan sekä Rouva Kustannuksen verkkokaupasta. Lue lisää Bloggaajan käsikirjasta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *