olipa kerran

Olipa kerran yrittäjä – kolme opetusta markkinoinnista

Olipa kerran, ei edes kovinkaan kauan sitten tänä vuonna, muuan yrittäjä. Sanotaan, että hän on tässä tarinassa pizzerian omistaja. Yrittäjä voisi edustaa myös mitä tahansa asiakkaille palveluja tuottavaa pk-yritystä kuten kauneushoitolaa, liikuntakeskusta, paikallista autokorjaamoa tai vaikkapa kirpputoria. Nimeä sinä.

Pizzeria-yrittäjällä meni yhdellä sanalla sanottuna huonosti. Kilpailu oli alalla kaupungissa kovaa, yrittäjän liiketilat sijaitsivat hieman keskustan ulkopuolella asukkaiden säännöllisten liikennevirtojen ulkopuolella, ja vaikka pizzeria oli ollut olemassa jo muutaman vuoden, sitä ei edelleenkään oikein tunnettu.

Yrittäjä oli kokeillut keinoista mielestään kaikki. Hän oli markkinoinut lehtimainoksin, avannut yritykselle verkkosivut ja perustanut some-kanavista tilin Facebookiin ja Instagramiin. Ilman näkyviä tuloksia eli uusia asiakkaita siis.

Yrittäjä oli jopa kerran tempaissut näyttävällä, keltaisin mainoksin kaupunkikuvassa näkyvällä aletarjouksella. Kampanja vetikin hetkeksi aikaa puoleensa pizzoista kiinnostuneita asiakkaita, mutta kun kaikki oli ohi, pizzerian asiakasmäärät palautuivat entiselleen eli liian vähäisiksi, jotta yrityksen toiminta olisi liiketaloudellisesti kannattavaa.

Bloggaaja tulee ja pelastaa?

Vaan ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin, yrittäjä ymmärsi, kun hän tapasi sattumalta muutaman paikallisen sisällöntuottajan, suomeksi sanottuna tässä tarinassa bloggaajan siis. Heidän sisältöjensä kokonaistavoittavuus oli suurempi kuin paikallisen sanomalehden, ja yrittäjä onnistui houkuttelemaan heidät jutuntekoon pizzapalkalla. Tässäpä oli hänen viisasten kivensä, yrittäjä hihkui mielessään.

Sisällöntuottajat tulivat, kävivät, julkaisivat artikkelinsa ja jakoivat sitä useissa some-kanavissa.  Yrittäjä silmäili syntyneitä juttuja oman työnsä ohessa ja jakoi niistä sisällön tai kaksi omissa some-kanavissaan, jonka jälkeen tehty yhteistyö unohtui pizzan paistamisen lomassa.

Kun sisältöjen ilmestymisestä oli ehtinyt kulua kuukausi, toinen aikaa, yrittäjä muisti sisällöntuottajien kanssa sopimansa yhteistyön ja mietti pettyneenä, että eipä niistäkään tyypeistä ollut sitten mitään hyötyä eikä hänen yrityksensä pelastajiksi. Söivät vain jutun verukkeella hänen pizzansa ja siinä kaikki.  Ja verkossa ja somessa ja siellä jaetuissa kokemuksissa pitäisi piillä muka vielä jokin tulevaisuus.

Tällä hetkellä, kun tarinan vaiheista on ehtinyt kulua useampi kuukausi, yrittäjä on lyhentänyt pizzerian aukioloaikoja ja pohtii yrityksensä liiketoiminnan lopettamista.

Mitä pizzeriayrittäjän tarinasta voisi oppia ja mitä vinkkejä voisit napata omaan markkinointiisi?

Markkinointi vaatii rahaa ja budjetin

Opetus numero yksi.

Ilmaista markkinointia ei ole olemassa. Piste. Ei edes verkossa ja sosiaalisen median kanavissa.  Kaikki markkinointi maksaa – aina. Jos et yrittäjänä ole valmis maksamaan toisella teetättämästä työstä, investoi omaan osaamiseesi ja aikaasi. Mutta investoi.

Monen markkinoinnin pitkän linjan gurun mielestä markkinointibudjettisi korreloi suoraan, siis S-U-O-R-A-A-N, näkyvyytesi ja tunnettuutesi sekä viivan alle jäävään tuloksesi kanssa. Jos markkinointibudjettia ei ole, pystyt päättelemään ehkä jo, miten yrityksesi liiketoiminnallisen onnistumisen laita on.

On toki yrityksiä, joilla riittää asiakkaita ovista ja ikkunoista ilman minkäänlaista markkinointiakin. Jos oma yrityksesi kuuluu tähän joukkoon, tuuleta ja tee kärrynpyörä. Jos ei, sinun on järkevä pohtia kulujen karsimista, mutta älä tee sitä markkinoinnista.

Vinkki: Laadi yrityksellesi markkinointibudjetti ja tee markkinointisuunnitelma. Varaa XXXX-määrä euroja vuodessa yrityksesi markkinointiin, ja käytä se. Mitä ahtaammalla yrityksesi on, sitä tärkeämpää myös markkinointi on. Ja vielä kerran: muista, ilmaista markkinointia ei siis ole.

Markkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä

Opetus numero kaksi.

Markkinointi on pitkäjänteistä työtä, jonka yksittäiset pistotoimenpiteet näkyvät vain harvoin kauaksi kantavina tuloksina. Se, että et ymmärrä, etkä halua ymmärtää markkinoinnista mitään ja haluat keskittyä oman ydinosaamiseesi, on huono syy markkinoinnin unohtamiseen kokonaan. Satsaa markkinointiin liittyvien taitojesi kartuttamiseen – tai osta osaaminen suosiolla ammattilaisilta. Mutta satsaa.

Älä teetätä yrityksesi ulkopuolella tehtyä työtä ilmaiseksi, olipa työn tekijä kuka tahansa tai vaikka naapurissa asuva puoliammattilainen bloggaaja. Kuten mummovainaakin jo sanoi: köyhän ei kannata ostaa huonoa. Kun maksat (ja tiedät, mistä maksat), saat laatua, ja markkinointisi tuottaa todennäköisemmin tulosta.

Vinkki: Jos et itse osaa, etkä ymmärrä markkinoinnista, osta tarvitsemasi osaaminen. Osta vaikka vain osa markkinointiin liittyvistä tarpeistasi, mutta investoi yrityksesi markkinointiin (ja palaa tarvittaessa listan kohtaan yksi).

Markkinointi vaatii suunnitelman ja tavoitteet – ja jonkun, joka valvoo niitä

Opetus numero kolme.

Markkinoinnin peruskysymyksiä ovat yrityksen asiakkaiden sekä heidän tarpeidensa ja ongelmiensa tuntemus ja tietämys. Jos sinä yrittäjänä et tunne omia asiakkaitasi ja sitä, mitä asiakkaiden tarpeita varten yrityksesi on olemassa, älä oleta, että muu tuntisi. Aseta yrityksellesi tavoitteet, tutustu asiakkaisiisi, ja markkinoi asettamistasi tavoitteistasi käsin oikeille kohdeyleisöille.

Ja kun löydät itsellesi sopivat yhteistyökumppanit, pidä ohjakset käsissäsi aina. Kaiken kiireenkin keskellä huolehdi, että kaikkien osapuolien fokus ja päämäärä säilyvät tekemisen keskellä kristallinkirkkaana. Markkinointia ei ole yksittäinen toimi siellä ja toinen täällä. Markkinointi on päämäärätietoista ja jatkuvaa työtä, ja sinä yrittäjänä olet yrityksesi kaiken markkinoinnin pomo.

Vinkki: Älä unohda, älä oleta, älä kuvittele, älä vetoa kiireeseen, äläkä sälytä vastuuta jollekin muulle ja pety, kun asiat, jotka olet kerran omassa mielessäsi miettinyt ja unohtanut ne sinne, siis päähäsi, eivät toteudu. Tavoitteiden asettamisesta ei tarvitse tehdä rakettitiedettä. Ne voivat olla yksinkertaisuudessaan yhtä simppeleitä kuin uudenvuodenrakettien loisteessa lausutut määränpäät. Sillä erotuksella, että myös valvot tavoitteidesi toteutumista (ja jos et, palaa tarvittaessa listan kohtaan yksi ja kaksi).

Summa summarum: Vain harva yritys selviää ilman minkäänlaista markkinointia, markkinoinnin tuloksia pitää seurata ja mitata aktiivisesti, viikottain, aika usein jopa päivittäin, ja että markkinointi on lähtökohtaisesti aina investointi – jopa kollegalta hankittu pikkujeesi tai naapuribloggaajan kanssa toteutettu vaikuttajamarkkinointikin.

Jäikö jotain hampaankoloon? Avaudu alla tai ota yhteyttä. Yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivulta.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *