Oman osaamisen markkinointitaitoja tarvitsevat ihan kaikki

Posted on Posted in oman osaamisen markkinointi

Sano sana ”henkilöbrändääminen” ja saat kiitokseksi inhon sekaisia katseita. Oman kokemukseni mukaan brändäämiseen liittyvä keskustelu on valtaosalle suomalaisista yhä vastentahtoista. Mihin mää ny jotain brändäämistä tarttisin. Mää ny oon sellane ku mikä oon.

No niin saatkin olla. Ei sinun tarvitsekaan muuttua. Brändääminen ei tarkoita muutosta. Se tarkoittaa vahvuuksien ja taitojen esiin tuomista. Jos osaat jotain, josta on muiden on hyvä – ja oikeastaan ihan pakko – tietää, riittääkö sinulle se, että vain sinä tiedät olevasi omassa osaamisessasi paras?

Brändääminen on
oman osaamisen markkinoimista

Asiantuntijatyössä brändääminen on synonyymi oman osaamisen markkinoinnille. Brändääminen ei ole feikkaamista. Se on korostamista. Oman osaamisen markkinoinnin kautta ammattitaito ja se, missä olet oikeasti hyvä, tuodaan muiden tietoisuuteen.  Se on vakan kannen avaamista ja loikkaamista vakasta ulos ihmisten ilmoille.

Tänä päivänä oman osaamisen markkinointitaitoja tarvitsevat oikeastaan ihan kaikki. Oletko yrittäjä, jonka liiketoiminta perustuu oman ammattitaidon kaupallistamiseen? Oletko oman alasi asiantuntija, joka pahimmassa tapauksessa tienaa vähemmän kuin naapuriyrityksen vastaava guru? Oletko joutunut viimeisen vuoden aikana työttömäksi ja etsitkö sen vuoksi uutta työpaikkaa? Oletko opiskelija, joka haaveilee unelmiensa työpaikasta tai nuori, joka hakee kesätyöpaikkaa?

Tai harkitsetko uranvaihdosta, uutta suuntaa tai radikaalia elämänmuutosta, jonka perusta on joko työssä tai harrastuksessasi hankimassasi tietotaidossa? Jos nyökyttelit kerrankin päätäsi, vaikka vain vaivihkaa, tsadaa, sinut on kutsuttu. Sinä kuulut juuri siihen joukkoon, jolla on polttava tarve oman osaamisen markkinoinnin taidoille.

Vaikka sinä et markkinoisi, joku muu markkinoi – miten erotut?

Oman osaamisen markkinoinnissa ei puhuta rakettitieteestä, eikä edes siitä, että sinun pitäisi tunkea kasvosi viikottain jokaiseen somekanavaan. Oman osaamisen markkinoinnissa on kyse erottautumisesta ja vahvuuksien korostamisesta: taitojesi ja tietojesi tarjoilemista helposti omaksuttavassa ja hahmotettavassa muodossa. Jos sinä et sitä tee, on väärin olettaa, että joku selvittäisi niitä sinun puolestasi.

Maailma ei ole kovin reilu. Eli, koska todennäköisesti et ole oman alasi ainoa rautainen ammattilainen, on tärkeä ymmärtää, että vaikka sinä et markkinoisi, joku muu joka tapauksessa markkinoi. Tietenkin! Oman osaamisen markkinointi on tänä päivänä sen verran yksinkertaista ja edullista, että vain laiska tai muuten vain ajattelematon jättää mahdollisuuden käyttämättä.

Oman osaamisen markkinointi on suunnitelmallista – ja aitoa

Mietipä mielessäsi työnhakutilaisuutta. Työnantajalla on kalkkiviivoilla kaksi yhtä pätevää hakijaa. Heistä toinen lymyilee vakassaan ja heiluttaa sieltä ehkä kättään ja hymyilee kainosti. Toisella on pitkä digitaalinen jalanjälki, joka osoittaa, että muutkin kuin kyseinen työnantaja ovat vaikuttuneet hakijan osaamisesta. Kumpi hakijoista ylittää maaliviivan? Se vakan pohjalla lymyilevä oman alansa ammattilainen vai se, joka on tuonut omaa osaamistaan rohkeasti muiden nähtäväksi ja kuultavaksi?

Niinpä. Kukapa se ei kissan häntää nostaisi, jos ei kissa itse.

Oman osaamisen markkinoinnissa on kyse ennakkoon suunnitelluista tavoitteista ja pyrkimisestä niitä kohti tarjolla olevia keinoja käyttäen. Tänä päivänä keinoja on paljon. Niistä kaikkia ei tarvitse valjastaa käyttöön. Jokainen markkinoi itselleen sopivalla tavalla. Pääasia, että markkinoi.

Ja edelleen riittää, että olet juuri sellanen ku oot.

Jaa ja käy tykkäämässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *